چه افرادی آیفون را انتخاب می‌کنند؟

نوشته آرمان حسینی 13 ارديبهشت 1390

اپل را می توان یک برند خاص با محصولات متفاوت دانست. اگر به خروجی خبرگزاری‌های مربوط به تکنولوژی اطلاعات و گجت‌ها نگاهی بیندازیم، هر روزه شاهد اخبار زیادی در زمینه محصولات مختلف اپل از جمله تلفن‌ همراه آیفون هستیم. کمی بی‌انصافی است که بدون تعریف بخواهیم در مورد محصولات اپل صحبت کنیم، قطعاتی که اپل در محصولات خود به کار می‌برد همیشه در زمان خود بهترین بوده است و در آینده با مدیریت صحیح همین گونه باقی خواهد ماند. اپل اولین‌ها را معرفی کرده و این رویه را برای تمامی محصولات خود در پیش گرفته است. در سال 2007 و ماه ژانویه، برگ جدیدی از تکنولوژی تلفن‌های همراه ورق خورد و اپل با معرفی آیفون، مشتریان خاص و جدیدی پیدا کرد.

iphone-3g-1.jpg

خلاقیت در تمامی محصولات اپل به وضوح دیده می‌شود، به طوری که حضور استیو جابز خلاق در راس امور این شرکت نیز نشان تاییدی بر آن است. بسیاری از افراد، این محصولات نوآورانه اپل را حاصل تفکرات مناسب و به جای استیو جابز می‌دانند، به طوری که نیاز‌های آینده را به خوبی پیش‌بینی می‌کند. این پیش بینی را می‌توان در عرضه آیفون و آیپد توسط اپل مثال زد. اپل هر ساله با تولیدات جدید خود، بسیاری از طرفداران و دوستداران تکنولوژی جدید را به وجد می‌آورد. نمونه بارز آن را می‌توانید در نوت‌بوک های فوق سبک و نازک اپل(Mac Book Air) مشاهده کنید. صحبت اصلی ما و محوریت اصلی این مقاله در مورد همه محصولات اپل نیست و این‌ها مقدمه ای بوده برای تلفن همراه محبوب این شرکت، یعنی آیفون و نسخه‌های مختلف آن که مشتاقان زیادی دارد.

تاکنون در مورد سخت افزارهای مورد استفاده در آیفون مقالات زیادی نوشته شده و بررسی متفاوتی صورت گرفته است، اما کم‌تر به این مسئله پرداخته شده که چه کسانی آیفون را انتخاب می کنند و دلیلشان از این انتخاب چیست. ما سعی کرده‌ایم با توجه به افراد مختلفی که مشاهده کرده‌ایم و صاحبان آیفون، ببینیم و بررسی کنیم خریداران این محصول محبوب با قیمت نسبتا بالا چه کسانی هستند و چرا به سمت این محصول رفته‌اند. این افراد در پنج گروه شکل می‌گیرند:

افرادی که می خواهد فقط آیفون داشته باشند

دسته اول خریداران آیفون، افرادی هستند که با شنیدن نام و آوازه اپل، صرفا برای به روز بودن و داشتن یک پرستیژ اجتماعی، به این محصول روی می‌آورند. این افراد از اکثر قابلیت‌های موجود در تلفن همراه خود بهره نمی‌برند و فقط از آن به عنوان یک محصول لوکس و صرفا جهت تماس تلفنی یا بازی پرندگان خشمگین استفاده می کنند!

دوستداران سرسخت اپل

این گروه از همان ابتدا دوست‌دار محصولات اپل بوده‌اند و جدیدترین کالاهای این شرکت را در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری می‌‌کنند. این دسته از مک‌بوک به عنوان نوت‌بوک اصلی خود، از imac به عنوان رایانه رومیزی و از آیفون به عنوان تلفن همراه خود استفاده می‌نمایند و به نوعی یک سِت کامل از محصولات اپل را دارند و با عرضه آخرین محصولات اپل، آنها را تهیه می‌کنند که آیفون نیز جزو همین دسته از محصولات است.

steve-jobs-1.jpg

کسانی که نیاز به امکانات مناسب دارند

این افراد با توجه به شرایط کاری، نیاز به تلفن همراه هوشمندی (Smart Phone) دارند که تمامی امکانات مناسب و ویژگی‌های عالی را در قالب یک دستگاه به‌شان هدیه دهد. این اشخاص ممکن است یک گیک یا خبرنگار روزنامه فناوری اطلاعات باشند که هم به اپلیکیشن‌های کاربردی نیاز دارند و هم اینترنت و چک کردن ایمیل‌ها به صورت روزانه از جمله نیازهای کاربردی آنها است که اپل به طور کامل به انها جواب می‌دهد، گرچه نباید از نام وسوسه برانگیز اپل گذشت که هر کاربری گوشه چشمی به آن دارد.

پولدارترین‌ها، بدون اطلاع از هیچ چیز!

اگر از تمامی قابلیت‌های آیفون آگاه باشید، با دیدن این افراد، از خود این سوال را می‌پرسید که این افراد با چه غرض و امیدی آیفون را خریداری می‌کنند؟! ، شما می‌توانید در دستان افراد پولدار در رده‌های سنی متفاوت، آیفون را مشاهده کنید که فقط می‌دانند گوشی آنها صحفه لمسی است و بازی‌های جذابی دارد! بسیاری از این افراد اطلاعات کاملی از گوشی خود ندارند و همانند گروه اول، به عنوان یک وسیله با کلاس آن را حساب می‌کنند.

افرادی با تلفیقی از همه چیز!

گروهی از مردم، تلفیقی از گروه‌های بالا به جز گروه آخر، یعنی پولدارها! هستند که با توجه به تمامی شرایط موجود و برند لوکس اپل، همچنین امکانات بسیار مناسب آن،‌ به سراغ آن می‌روند. این گروه همانند سایر دیگران قابل احترام هستند چون هم دوست‌دار اپل هستند و هم به جدیدترین امکانات موجود در حوزه فناوری علاقه وافری دارند، گرچه باید برای بهترین‌ها، خرج های مناسبی هم کرد.

iphone-4-2.jpg

طی تحقیقاتی که در ماه پیش به عمل آمده، تعداد قابل توجهی از خریداران آیفون،‌ جزو قشر ضعیف مردم ایالات متحده آمریکا بوده‌اند که می‌توان با این تحقیقات پی برد که صرفا افراد پولدار به سمت آیفون نمی‌روند و هر شخصی در سخت‌ترین شرایط به سمت آیفون می‌رود، البته سطح متوسط درآمد در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد و در همه کشورها مردم قادر به خرید آیفون با نرخ جهانی نیستند و برایشان پرهزینه حساب می‌شود.

عده‌ای طرفدار اپل و آیفون هستند و از محصولات آن دفاع می‌کنند و در جهت مخالف، افرادی با بیان این‌که با قیمت های پایین‌تر می‌توان محصولات مشابه را تهیه کرد، از سایر تلفن‌های همراه و پلتفرم‌ها حمایت می‌کنند. گران بودن آیفون را بسیاری از افراد قبول دارند همان‌طور که نوآوری و طراحی خاص آن را نیز پذیرفته‌اند! اکثر شرکت‌ها به نوعی محصولات جدید اپل همانند آیپد را الگوی ویژه خود قرار می‌دهند، اما هیچ کجا آن را اعلام نمی‌کنند چرا که با واکنش اپل و به تبع آن، با شکایت‌های این شرکت مواجه خواهند شد. به هر حال اگر اپل با مدیریت صحیح به کار خود ادامه دهد در آینده شاهد محصولات متفاوت تری هستیم که این انتظار را می‌توان در ارائه iphone 5 دانست که مطمئنا دوباره، اولین را در خود جای می‌دهد. رمز موفیقت اپل نیز همین است؛ اولین‌ها و متفاوت‌ترین‌ها! کمتر شرکتی را سراغ داریم که برای خرید محصولات آن، مردم در فروشگاه‌ها صف ببندند و در شرایط مختلف آب و هوایی، ساعت‌ها منتظر بمانند. اپل یک عنصر خاصی را در وجود برخی از مردم نهانیده کرده است که همیشه تمامی شرکت‌ها به دنبال آن بوده‌اند و در آینده نیز خواهند بود.