بررسی اختصاصی گالاکسی تب 10.1 سامسونگ

نوشته آرش زاد 31 ارديبهشت 1390

سامسونگ اولین تجربه تولید تبلت را روی مدل اصلی Galaxytab به دست آورد. تبلت ۷ اینچی‌ای که با توجه به ویژگی‌هایش توانست طرفدارانی را برای خود جمع کند. حالا با وجود تبلت‌هایی نظیر Xoom، G-Slate و Eee Pad که همگی از آندروید 3.0 استفاده می‌کنند، بار دیگر سامسونگ با دست پر قصد ورود به بازار را دارد. این شرکت که اولین بار مدل ۱۰ اینچی تبلت خود را با مشخصات متفاوتی در MWC معرفی کرد، پس از ارائه iPad 2 و برای ایجاد بازار رقابتی با این مدل، دستگاه جدیدی را به کاربران عرضه نمود.

galaxytab10-out-1.jpg

بررسی یکی از بهترین تبلت‌های معرفی شده در جهان و تجربه کار کردن با اندروید ۳، در حال حاضر یکی از آروزهایی است که هر علاقه‌مند به فناوری می‌تواند داشته باشد؛ به‌خصوص زمانی که این اتفاق قبل از عرضه جهانی این دستگاه بی‌افتد. در این مطلب قصد بررسی کامل تبلت جدید سامسونگ، یعنی Galaxytab 10.1 را داریم. تبلتی که به نظر می‌رسد با توجه به تجربه تولید اولین سری از گالاکسی‌تب‌ها، پیشرفت زیادی چه از نظر سخت‌افزاری چه از نظر طراحی بیرونی داشته است.

بررسی را در شاخه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، کارایی، دوربین، باتری و قیمت انجام می‌دهیم و به ترتیب هر کدام از بخش‌ها را مرور می‌کنیم. با ما تا انتهای این بررسی همراه شوید.

سخت‌افزار

همان‌طور که اشاره شد، در حال حاضر می‌توانید تبلت‌هایی با مدل‌های مختلفی را در بازار بیابید که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند، اما کدام یک می‌تواند با تبلت جدید اپل، یعنی iPad 2 مقابله کند؟ حدس‌تان درست است!

galaxytab10-out-2.jpg

گالاکسی‌تب ۱۰.۱ سامسونگ با داشتن ابعادی بسیار ایده‌آل می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربرانی باشد که به دنبال یافتن تبلت آندرویدی با مشخصات بهتری از iPad 2 هستند. این دستگاه با داشتن قطر ۸.۶ میلی‌متری خود (که سامسونگ ۲ ماه پیش آن‌را در CTIA معرفی کرد)، باریک‌ترین تبلت موجود در میان رقیبان خود است؛ هرچند که این شرکت بابت این طراحی دوباره مجبور شد دوربین دستگاه را به ۳ مگاپیکسل کاهش دهد.

galaxytab10-out-3.jpg

پردازنده دستگاه از مدل ۲ هسته‌ای Tegra 2 انویدیا با 1GHz سرعت بهره می‌برد. گالاکسی تب ۱۰.۱ در دو مدل WiFi و WiFi+3G عرضه خواهد شد که دارای حافظه‌های داخلی 16GB، 32GB و 64GB خواهند بود. با استفاده از درگاه حافظه نیز (در مدل 3G) می‌توانید تا ۳۲ گیگابایت به حجم فضای تبلت خود بیافزایید. دستگاهی که در این بررسی در اختیار وبلاگینا قرار گرفته است، یک مدل 3G با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی بود.

galaxytab10-out-4.jpg

برخلاف آی‌پد که از بدنه آلومینیومی استفاده می‌کند، Galaxytab 10.1 دارای بدنه‌ای پلاستیکی است و همین مورد باعث شده تا وزن این تبلت ۶ گرم سبک‌تر از iPad 2 و به ۵۹۵ گرم برسد. دستگاه دارای ابعاد ۲۵۶.۶ در ۱۷۲.۹ در ۸.۶ میلی‌متر است و صفحه نمایش تبلت نیز از یک PLS LCD با وضوح تصویر ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل بهره می‌برد.

galaxytab10-out-5.jpg

در بخش زیرین تبلت، به جز میکروفن، پورت ورودی شارژر وجود دارد که از همین پورت (با استفاده از اداپتر) می‌توانید برای خروجی فول اچ‌دی از دستگاه استفاده کنید. در کناره راست و چپ تبلت به‌جز اسپیکرهای استریو مورد دیگری مشاهد نمی‌شود. در واقع اکثر کنترل‌های فیزیکی گالاکسی‌تب ۱۰.۱ در بالای آن قرار دارند. در این قسمت علاوه بر وجود دکمه‌های پاور و کنترل صدا، ورودی سیم‌کارت و کارت micro SD نیز وجود دارد. در کنار این‌ها، یک جک ۳.۵ میلی‌متری برای ورودی هدفون نیز تعبیه شده است. در بالای مرکز صفحه، دوربین مکالمه ۲ مگاپیکسلی قابل رویت است و در بخش پشت تبلت نیز، یک دوربین ۳ مگاپیکسلی همراه با یک فلاش LED وجود دارد.

نرم‌افزار

گوگل نسخه ۳ اندروید را به‌طور اختصاصی برای تبلت‌ها ارائه کرد و برای اولین بار، مانور زیادی روی معرفی این نسخه با تبلت زوم موتورولا انجام داد. با گذشت این چند ماه، این شرکت به‌تازگی از نسخه ۳.۱ اندروید نیز پرده برداشت، نسخه‌ای که یکی از ویژگی‌های بارزش، پشتیبانی از دستگاه‌های USB است. گالاکسی‌تب ۱۰.۱ از اندروید ۳ استفاده می‌کند و مطمئنا تا زمان ارائه اندروید ۳.۱، سامسونگ باید به فکر راه‌حل پیشنهادی خود برای پشتیبانی از ویژگی‌های جدید این نسخه باشد.

galaxytab10-in-1.jpg

تبلتی که در اختیار ما بود، از رابط کاربری استاندارد اندروید استفاده می‌کرد اما سامسونگ در ارائه جهانی این تبلت (ژوئن ۲۰۱۱)، از نسخه جدید رابط اختصاصی TouchWiz بهره‌بردای خواهد نمود لذا به همین خاطر در این مورد هنوز نمی‌توانیم بررسی مناسبی را انجام دهیم.

galaxytab10-in-8.jpg

استفاده از رابط کاربری Honeycomb بسیار ساده و آسان است. در این نسخه، دکمه‌های فیزیکی Home، Back و Menu به داخل محیط کاربری و در بخش چپ نوار پایین صفحه منتقل شده‌اند. شاید در ابتدا برای کسانی که از تلفن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند، کارکرد با این دکمه‌ها کمی سخت جلوه کند اما به مرور، شیوه عملکرد این دکمه‌ها برای‌تان عادی به‌نظر خواهد رسید.

در حال حاضر تعداد اپلیکیشن‌های اختصاصی موجود برای اندروید ۳ به تعداد قابل توجهی نرسیده است و همین تعداد کم نیز اکثرا غیر رایگان هستند؛ هرچند که شما می‌توانید از تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های دیگر بدون هیچ مشکلی با صفحه‌نمایش بزرگ این تبلت استفاده کنید.

galaxytab10-in-2.jpg

Honeycomb دارای کیبورد متناسبی است که با توجه به فاصله موجود در بین دکمه‌های آن، هم با یک دست و هم با هر دو دست خود می‌توانید به‌سادگی با آن تایپ کنید. در این نسخه، قادر خواهید بود ۵ دسکتاپ مختلف همراه با ویجت‌های گوناگون را داشته باشید و قطعا از استفاده برخی از این ویجت‌ها لذت زیادی خواهید برد. در این نسخه، بخش اطلاع‌رسانی از بالای صفحه به قسمت راست و در نوار پایین منتقل شده است.

galaxytab10-in-3.jpg

نسخه‌های جدید اپلیکیشن‌های Music و نمایش فیلم اندروید ۳ به‌خوبی از پس راضی کردن شما برای تجربه ایده‌آل پخش و نمایش این‌گونه فایل‌ها برمی‌آیند. پخش موزیک در این دستگاه با توجه به وجود ۲ اسپیکر در طرفین تبلت، صدای خروجی مناسبی را در اختیارتان می‌گذارد. ما برای تست نمایش فیلم در پلیر اندروید نیز از یک فایل 720p به مدت چند دقیقه استفاده کردیم و نتایج کار نیز بسیار راضی‌کننده بود.

کارایی

عملکرد تبلتی با پردازنده دو هسته‌ای ۱ گیگاهرتزی که تقریبا می‌تواند همه نیازهای شما را از داشتن یک تبلت برطرف کند، نباید بد باشد! این روزها که سرعت تولید و ارائه محصولات جدید از این دست از سوی کمپانی‌های بزرگ دنیا افزایش یافته، انتخاب گالاکسی تب ۱۰.۱ از این نظر شما را پشیمان نخواهد کرد. ما از ۲ اپلیکیشن Benchmark برای آزمایش کارایی این تبلت استفاده کردیم. هر دوی این اپلیکیشن‌ها بدون هیج تغییری در تنظیمات و مستقیما از مارکت گوگل دریافت شده‌اند.

galaxytab10-in-4.jpg galaxytab10-in-5.jpg

در نظر داشته باشیدکه در بررسی‌های ما، Cold Boot گالاکسی‌تب ۱۰.۱ چیزی در حدود ۱۸ تا ۲۲ ثانیه بود؛ زمانی ایده‌آل!

دوربین

بخش دوربین در اکثر تبلت‌های ارائه شده امروزی، چندان بخش قوی و قابل بحثی نیست، گالاکسی‌تب ۱۰.۱ را هم نمی‌توان از این قاعده مستثنا دانست. اگر قصد گرفتن عکس‌هایی با کیفیت معمول و بدون در نظر گرفتن جزئیات هستید یا می‌خواهید از تصاویرتان برای اشتراک در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، دوربین ۳ مگاپیکسلی این دستگاه با دارا بودن فوکوس خودکار و یک فلاش LED نیاز شما را برطرف خواهد کرد، در غیر این‌صورت منتظر دیدن معجزه نباشید! دوربین مکالمه گالاکسی‌تب نیز که در جلوی دستگاه قرار گرفته است دارای کیفیت ۲ مگاپیکسلی می‌باشد. (برای مشاهده تصویر زیر -گرفته شده توسط تبلت- در ابعاد واقعی این‌جا کلیک کنید.)

galaxytab10-sample-image.jpg

وضعیت در بخش فیلم‌برداری تبلت آنقدرها هم بد نیست. این دستگاه قادر است تا فیلم‌هایی با کیفیت HD (720p) را برای‌تان ضبط کند. پخش فیلم‌ها در تلویزیون یا کامپیوتر نیز با کیفیت مناسبی همراه خواهد بود.

galaxytab10-in-6.jpg

در رابط کاربری استاندارد Honeycomb نیز تنظیمات متعددی برای تعیین نوع فیلم‌برداری یا عکاسی و انتخاب کیفیت کار وجود دارد. کار با برنامه استاندارد دوربین اندروید نیز با توجه به تغییر ساختار متناسب با سایز تبلت‌ها، بسیار مناسب است.

باتری

اطمینان داشته باشید که عملکرد باتری دستگاه، شما را از داشتن این تبلت پشیمان نخواهد کرد. مدلی که در اختیار تیم ما قرار داشت، دارای باتری 6860mAh بود. با توجه به استفاده دائم از WiFi (بدون 3G)، گشت و گذار در اینترنت، انجام بازی و مشاهده ویدیو و موزیک، کماکان امکان استفاده از تبلت برای مدت مناسبی وجود داشت.

galaxytab10-in-7.jpg

در واقع اگر استفاده معمول و روزانه را از دستگاه داشته باشید، می‌توان گفت که حداقل با یک بار شارژ قادرید ۲۴ ساعت از تبلت خود استفاده کنید و این نتیجه بسیار مناسبی برای تبلتی در این ابعاد و مشخصات است.

قیمت

سامسونگ تابحال فقط قیمیت دو مدل WiFi گالاکسی‌تب ۱۰.۱ را مشخص کرده است. مدل ۱۶ گیگابایتی یا قیمت ۴۹۹ دلار و مدل ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۵۹۹ دلار. هرچند هنوز قیمت ۶۴ گیگابایتی این سری مشخص نشده است اما می‌توان حدس زد که قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی وای‌فای ۶۹۹ دلار باشد.

اگر سامسونگ بتواند همین بازه قیمت را برای مدل‌های 3G گالاکسی‌تب ۱۰.۱ مد نظر داشته باشد، می‌توان به فروش مناسب این دستگاه و رقابت با سایر مدل‌ها بسیار امیدوار بود.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب یک تبلت، عوامل زیادی می‌تواند تعیین کننده باشد. وزن، شکل، قطر دستگاه، قدرت پردازنده، سیستم عامل و کارایی‌های مختلف، از مهم‌ترین عوامل انتخاب یک تبلت به‌شمار می‌روند. نسخه Honeycomb اندروید که اختصاصا برای تبلت‌ها طراحی شده است، از نظر نرم‌افزای می‌تواند همه نیازهای کاربران را برطرف کند هرچند که انتظار می‌رود با به‌روز رسانی به ۳.۱، امکانات بسیار ایده‌آل‌تری را در تبلت‌های اندرویدی شاهد باشیم.

galaxytab10-out-6.jpg

در یک نگاه کلی می‌توان گفت گالاکسی‌تب ۱۰.۱ سامسونگ برای کسانی که به‌دنبال تبلتی با مشخصات سخت‌افزاری آی‌پد ۲ اما با سیستم‌عامل اندروید هستند، بهترین انتخاب ممکن است. یا به عبارتی دیگر، گالاکسی‌تب ۱۰.۱ بهترین تبلت اندرویدی فعلی بازار است. سامسونگ سعی کرده تا در این دستگاه، هم وزن و هم قطر تبلتش را از رقیب اپلی خود کم‌تر کند تا از این نظر از او جلو بی‌افتد.

رابط کاربری TouchWiz سامسونگ نیز که پیش از این، آن‌را در گوشی‌ها و تبلت ۷ اینچی این شرکت دیده‌ایم، برای این تبلت دوباره طراحی شده است تا با فراهم آوردن محیط ظاهری مناسب، کاربر در استفاده از تبلت خود راحت‌تر باشد. تجربه کار یک هفته‌ای ما با این دستگاه نشان داد که استفاده و در دست گرفتن این تبلت در شرایط مختلف بسیار ایده‌آل و مناسب است و مطمئنا شما را از این نظر راضی خواهد کرد.

در بازار رقابتی، شاید همه چیز آن‌طور که پیش‌بینی‌ها در نظر می‌گیرند، نباشد. همان‌طور که اشاره شد، سامسونگ اگر بتواند روی قیمت دستگاه‌های خود مانور بیشتری بدهد، شاید نتیجه بسیار مطلوبی را از این نبرد نصیب خود نماید.

تا ماه ژوئن و عرضه جهانی این تبلت زمان بسیار زیادی باقی نمانده است و ممکن است پس از یک انتظار کوتاه، اولین دستگاه‌های وارد شده به ایران را در فروشگاه‌های کشور پیدا کنیم. با توجه به این مشخصات و مواردی که در این بررسی به آن‌ها اشاره شد، آیا گالاکسی‌تب ۱۰.۱ سامسونگ یکی از انتخاب‌های شما برای خرید تبلت خواهد بود؟