روسیه دسترسی به Gmail، Hotmail و Skype را مسدود می‌کند؟

نوشته آرش زاد 21 فروردين 1390

این روزها استفاده از سرویس‌های ارتباطی تحت وب و کاربرد آن‌ها در زندگی معمول کاربران دنیا به یک امر حیاتی و روزمره تبدیل شده است. کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که با توجه به شرایط کنونی، این موضوع را نپذیرد. اما این رویه در بعضی از نقاط دنیا چند وقتی است که دچار تغییراتی شده است.

russia-ban-gmail-skype.jpg

سرویس‌های مطرح ارتباطی دنیا اکثرا در کشور آمریکا قرار دارند و همین امر باعث شده تا بسیاری از دولت‌ها با توجه به سیاست‌های مختلف خود، این موضوع را مهم جلوه داده و به فکر راه چاره باشند. مهم‌ترین موردی که در این میان برای برخی کشورها حائز اهمیت است، عدم کنترل داده‌ها است؛ مسئله‌ای که هم‌اکنون کشور روسیه را نیز به این دایره وارد کرده است.

سرویس امنیتی روسیه (معروف به KGB) در گزارشی که دیروز منتشر شد، از وجود سرویس‌های ارتباطی Hotmail، Gmail و Skype ابراز نگرانی کرده است. این سازمان با استناد به این مورد که استفاده از سایت‌های فوق، خطری برای امنیت ملی محسوب می‌شود، مسدود کردن دسترسی این سرویس‌ها بر روی کاربران را تحت بررسی قرار داده است. ظاهرا از آن‌جا که سرویس فدرال امنیتی به اطلاعات رمزگذاری شده موجود بر روی سرورهای مورد اشاره دسترسی ندارد، از احتمال استفاده از این سایت‌ها جهت مقاصد مخرب علیه کشور روسیه شدیدا هراسان است.

در حالی که این ممنوعیت ممکن است راه حل ساده‌ای برای جلوگیری استفاده از خدمات مربوطه توسط گروه‌های مخرب به نظر برسد، اما با این‌حال سرویس‌های مشابه زیادی در این رابطه وجود دارند که هیچ‌یک از آن‌ها در روسیه مستقر نیستند. در هر صورت، ک.گ.ب در پی برنامه‌ریزی طرحی برای نظارت بر اطلاعات رمزنگاری شده می‌گردد که نتایج آن تا ابتدای اکتبر امسال مشخص خواهد شد.