تدابیر جدید گوگل برای افزایش امنیت کاربران

نوشته آرش زاد 24 بهمن 1389

این روزها که کاربران زیادی با اینترنت سر و کار دارند و اطلاعات بسیاری را در این محیط رد و بدل می‌کنند، نیازمند امنیت مضاعفی هستند تا محیط جاری را برای خود امن نگه دارند. اطلاعات شخصی موجود در برخی سرویس‌های تحت وب دارای ارزش و اهمیت زیادی برای ما هستند و اگر کسی بتواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند ممکن است خسارات زیادی را به ما وارد نماید.

مطمئنا یکی از مجموعه سرویس‌هایی که اکثر کاربران از آن استفاده می‌نمایند گوگل است. هر چند که در گذشته نیز امنیت سرویس‌های گوگل نسبت به سایر نمونه‌ها مورد اعتمادتر بود اما این شرکت با اضافه کردن گزینه‌های جدیدی، قصد افزایش امنیت فعلی سرویس‌های خود را دارد.

حتما تا به‌حال اطرافتان اشخاصی را دیده‌اید که توسط هکرها هک شده‌اند و رمزهای عبورشان به سرقت رفته و دسترسی به ایمیل و سایر مجموعه‌های دیگر برایشان غیر ممکن شده است. این مورد ممکن است به دلیل سهل‌انگاری خود کاربران باشد. در واقع استفاده از رمزهای عبور یکسان در سایت‌های اینترنتی خطر هک شدن افراد را بسیار بالا می‌برد؛ کافی است هکر رمز عبور یکی از سرویس‌های مورد استفاده شما را به دست بیاورد و … .

اما حالا گوگل با استفاده از شیوه امنیتی جدیدی قصد دارد تا این کار را تا جای ممکن برای هکرها محدود نماید. گزینه امنیتی جدید گوگل 2-Step verification یا تائیدیه ۲ مرحله‌ای نام دارد. هرچند که استفاده از این روش، شیوه جدیدی به‌حساب نمی‌آید اما به‌کار بردن آن در سرویس‌های گوگل می‌تواند امنیت مضاعفی را برایتان به ارمغان بیاورد.

accounts-2step-settings-page.jpg

شیوه عملکرد تاییدیه ۲ مرحله‌ای گوگل به این صورت است که شما هنگام وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان، باید کد امنیتی دیگری را نیز وارد نمایید. این کد هنگام فعال سازی این گزینه توسط گوگل برایتان از طریق اس‌ام‌اس ارسال می‌شود و یا این‌که خودتان می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های موجود (برای آندروید، بلک‌بری و آیفون) این کد را تولید نمایید. علاوه بر آن‌که این کد تنها توسط تلفن شخصی شما تولید می‌شود، می‌توانید تلفن دیگری را به عنوان جایگزین برای زمان‌هایی که دسترسی به تلفن اول برایتان غیر ممکن است معرفی کنید. حالا هکر برای آن‌که بتواند به حساب شما نفوذ نماید، علاوه بر داشتن رمز عبور باید گوشی شما را نیز داشته باشد.

google-2-step-verification-2.jpg

برای سادگی کار، گوگل امکان تائید ۳۰ روز یک بار را برای این مرحله به عنوان گزینه‌ای در اختیارتان می‌گذارد تا مجبور نباشید در هر ورود، کد را وارد نمایید. این گزینه طی روزهای آینده برای کاربران گوگل فعال خواهد شد. فرایند فعال‌سازی بسیار ساده است و در طی مراحل، توسط تصاویر و توضیحات موجود در صفحه، راهنمایی می‌شوید. کل این فرایند نهایتا در ۱۵ دقیقه (به گفته خود گوگل) به اتمام می‌رسد.