بررسی اختصاصی گوشی Galaxy S2 سامسونگ

نوشته آرش زاد 23 شهريور 1390

زمانی که سامسونگ اولین مدل خانواده S خود را معرفی کرد، خیلی‌ها می‌دانستند که این گوشی می‌تواند رکورد فروش بازار دستگاه‌های اندرویدی را بشکند. موفقیت عرضه آن گوشی و فروش مناسب آن باعث شد تا Galaxy S به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های کاربران اندرویدی تبدیل شود. این اتفاق باری دیگر و در زمان ارائه مدل جدید این خانواده، یعنی Galaxy S2 تکرار شد؛ فروش ۳ میلیون دستگاه ظرف ۵۵ روز!

galaxy-s2-r-1.jpg

درخشان، سریع و باریک. این کلمات در واقع توصیفی است که سامسونگ در تبلیغات خود برای گلکسی اس2 به کار می‌برد. صفحه Super AMOLED Plus، پردازنده 1.2 Ghz دو هسته‌ای و قطر ۸.۴۹ میلی‌متری این گوشی، دلایلی است که باعث شده تا این شرکت، این‌گونه گوشی خود را توصیف نماید. در این مطلب، Galaxy S2 را از جوانب مختلفی بررسی می‌نماییم. به‌علاوه این‌که شما می‌توانید، بررسی ویدیویی این گوشی را نیز در وبلاگینا مشاهده کنید.

سخت‌افزار

کسانی که قبل از این، تجربه کار کردن با مدل اولیه Galaxy S را دارند، با در دست گرفتن S2 احساس متفاوتی را از این گوشی خواهند داشت. استفاده از پردازنده دو هسته‌ای، امکان ضبط ویدیو با ابعاد 1080p و وجود چیپ NFC، از جمله مهم‌ترین تغییراتی است که این مدل نسبت به برادر بزرگ‌تر خود کرده است.

اولین نکته‌ای که با در دست گرفتن این گوشی آن‌را احساس می‌کنید، وزن فوق‌العاده سبک Galaxy S2 با وجود صفحه نمایشی 4.3 اینچی و باتری بزرگ آن است. این گوشی تنها ۱۱۶ گرم وزن دارد و در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هم‌رده خود، یکی از سبک‌وزن‌ترین مدل‌های موجود در بازار است. یکی از دلایل مهم این مورد، قاب پلاستیکی گوشی است که تاثیر زیادی در این امر دارد. این‌که بخواهید یک گوشی خیلی سبک با قاب پلاستیکی داشته باشید و یا قاب‌های فلزی یا آلومینومی مانند آیفون 4 را با کمی وزن بیشتر اما زیبایی آن‌ها ترجیح دهید، یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است. اما می‌توان گفت که داشتن داستگاهی با این سخت‌افزار و ابعاد و جمع کردن آن‌ها در یک مجموعه ۱۱۶ گرمی، ایده‌آلی است که هرکسی را علاقه‌مند به تجربه آن می‌کند!

galaxy-s2-r-2.jpg

Galaxy S2 در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود و می‌توان تا ۳۲ گیگابایت حافظه خارجی را نیز به آن اضافه نمود. (نمونه بررسی شده در این مطلب، مدل ۱۶ گیگ این دستگاه بود.) ظاهر کلی گوشی در نگاه اول مناسب به نظر می‌رسد. یک صفحه 4.3 اینچی با تکنولوژی Super AMOLED Plus و تفکیک‌پذیری 800x480px، دوربین و بلندگویی که در بالای آن قرار دارند و دکمه Home پایین آن، صفحه رویی Galaxy S2 را تشکیل می‌دهند. دکمه‌های Power و تنظیم صدا در کناره‌های دستگاه قرار گرفته‌اند و ورودی جک 3.5 میلی‌متری و پورت میکرو یو‌اس‌بی، اجزایی هستند که در بالا و پایین آن قرار دارند. در پشت گوشی نیز می‌توانید دوربین ۸ مگاپیکسلی به همراه بلندگوی اصلی S2 را مشاهده کنید. (توضیحات کامل‌تر در ویدیو)

صفحه نمایش

سامسونگ موفقیت خود را در استفاده از تکنولوژی نمایشی Super AMOLED در Galaxy S، مجددا در این مدل و با ارتقاع کیفیی نمونه قبلی تکرار کرده است. نمایشگر گلکسی اس ۲ به‌خوبی می‌تواند انتظارات شما را از داشتن یک صفحه نمایش با تفکیک بالا و کیفیت ایده‌آل برطرف نماید اما به‌طور حتم در این بین باید به این نکته توجه کنید که ممکن است رنگ‌های نمایش داده شده در تصویر گوشی با آن‌چه که در واقعیت موجود است کمی متفاوت باشند! ویدیوی پایین، نگاهی کلی به این گوشی و بررسی مختصر آن است. (دریافت با حجم کم و کیفیت بالا)

Super AMOLED Plus در محیط‌های داخلی نهایت کیفیت ممکن را در اختیار شما می‌گذارد و برای دیدن فیلم و ویدیو، گوشی‌تان بهترین انتخاب ممکن در زمان‌های لازم خواهد بود اما این موضوع برای محیط‌های بیرونی شاید اینقدرهای ایده‌آل نباشد.

اگر قصد استفاده از گوشی در زیر نور آفتاب را دارید، توصیه می‌کنیم از پس‌زمینه روشن برای آن بهره ببرید تا امکان خواندن متون با وضوح بیشتری برای‌تان میسر شود. شاید شما نیز بدانید که این نمایشگرها در زمان نمایش تصاویر با رنگ روشن‌تر، مصرف باتری بیشتری دارند؛ لذا اگر می‌خواهید باتری بیشتری را در فواصل زمانی طولانی در اختیار داشته باشید، رنگ‌ها را تا جای ممکن تیره کنید!

نمایشگر Galaxy S2 از رزولوشن 800×480 پیکسل استفاده می‌کند و این مسئله، برخلاف تفکیک‌پذیری گوشی‌های همرده این مدل است که از رزولوشن 960×540 بهره می‌برند. شاید دور از انتظار نباشد که سامسونگ، در صورت امکان، به‌روز رسانی‌ای را برای افزایش تفکیک‌پذیری صفحه نمایش این مدل ارائه دهد. اما در هر حال، نمایشگر این مدل، یکی از بهترین نمونه‌ها در مقایسه با رقبای هم‌سطح خود است.

نرم‌افزار

در حال حاضر این مدل، از اندروید نسخه 2.3.3 استفاده می‌کند و کلیه امکانات اضافه شده در این نسخه از سیستم‌عامل، در Galaxy S2 نیز قابل استفاده هستند. S2 از اینترفیس جدید TouchWiz 4.0 بهره می‌برد و به نسبت نسخه قبلی، طراحی مناسب‌تری دارد و کار با آن ساده‌تر و جذاب‌تر شده است.

galaxy-s2-r-4.jpg

سخت‌افزار قدرتمند این گوشی باعث شده تا راندمان نرم‌افزاری آن هم به همان اندازه بالا رود. شما 1GB رم، یک پردازنده دو هسته‌ای به‌همراه یک GPU مناسب در اختیار دارید و این با توجه به اپلیکیشن‌های فعلی اندروید، یعنی این‌که تا جایی که بخواهید می‌توانید برنامه و کارهای مختلف را بدون مشکل و با سرعت بسیار بالایی اجرا کنید.

کارایی

طبعا وقتی سراغ دستگاهی با سخت‌افزار مناسب می‌روید، انتظار کارایی ایده‌آلی را نیز از آن خواهید داشت. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که Galaxy S2 تقریبا کلیه آن نیازها را جوابگوست. تست‌های Benchmark ما به کمک دو برنامه مختلف نشان داد که خروجی کاری این گوشی روی نمودارها بسیار بالاتر از دیگر نمونه‌هاست.

galaxy-s2-r-5.jpg

تجربه وب‌گردی لذت‌بخش با صفحه نمایش بزرگ این گوشی و پشتیبانی از Flash 10.3 باعث می‌شود تا احساس خوبی را هنگام مرور صفحات وب داشته باشید. در اجرای بازی‌های مختلف نیز گلکسی اس2 به‌خوبی عمل می‌کند. ما در تست‌های خود از بازی‌های Asphalt 5 و Air Attack HD استفاده کردیم که فریم‌های نهایی خروجی بازی‌ها کاملا قابل قبول به‌حساب می‌آمد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت داغ شدن بیش از حد گوشی، اصلا تعجب نکنید!

مشاهده فیلم با داشتن چنین صفحه نمایشی، خالی از لطف نیست. ما در بررسی خود به کمک اپلیکیشن RockPlayer و اجرای سخت‌افزاری، یک ویدیوی 1080p با پسوند MKV را بدون مشکل و با امکان انتخاب سریع قسمت‌های مختلف ویدیو اجرا کردیم. این مورد برای اجرای نرم‌افزاری فایل با کندی پخش تصویر مواجه شد اما با داشتن چنین سخت‌افزاری قطعا کسی به سراغ اجرای نرم‌افزاری فایل ویدیویی نخواهد رفت!

بلندگوی اصلی گوشی، صدای بلندی را در اختیار شما می‌گذارد و در جاهای شلوغ می‌توانید به‌راحتی، صدای طرف مقابل خود را بشنوید. پشتیبانی از زبان فارسی، به‌خوبی، هم در مرورگر وب و هم داخل اپلیکیشن‌های نصب شده ذوب S2 انجام می‌گیرد و برای این مورد مشکلی را نخواهید داشت.

دوربین

رابط کاربری دوربین گوشی همان رابطی است که در Gingerbread استفاده شده است؛ با کمی تغییرات. عکاسی با دوربین Galaxy S2 به عنوان یک گوشی می‌تواند نیاز شما را از همراه داشتن دوربین دیجیتال در مکان‌های مختلف برطرف نماید. در فضاهای روشن و نور روز، کیفیت عکس‌های گرفته شده با گوشی در حد عالی است و در موقعیت‌های تاریک‌تر نیز، نویز کمی را می‌توان در تصویر مشاهده نمود. دوربین این گوشی حتی به شما امکان ثبت عکس‌های پانوراما را نیز می‌دهد. (مشاهده تصویر در اندازه واقعی)

galaxy-s2-r-6.jpg

S2 یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به همراه فلاش در پشت خود دارد و دوربین مکالمه آن نیز ۲ مگاپیکسل است. این گوشی به شما امکان فیلبرداری 1080p را نیز می‌دهد و این یعنی این‌که شما دقیقا می‌توانید مانند یک دوربین دیجیتال واقعی به سراغش بروید. کیفیت فیلم‌های گرفته شده نیز در حد ایده‌آلی است و می‌توان گفت نیازتان تا مدت‌ها از داشتن یک دوربین همراه برطرف می‌شود!

باتری

در این‌جا همه چیز به صفحه نمایش گوشی برمی‌گردد! بدون شک استفاده از نمایشگر Super Amoled Plus تاثیر زیادی در کاهش مصرف باتری در دستگاه دارد. درواقع صفحه نمایش شما به تعداد پیکسل‌هایی که روشن است، باتری مصرف می‌کند و اگر در مواقع لازم بتوانید روی رنگ خروجی نمایشگر مدیریتی داشته باشید، می‌توان گفت که مدت زمان شارژ باتری دستگاه نیز افزایش خواهد یافت.

galaxy-s2-r-7.jpg

طبعا استفاده از برنامه مدیریت مصرف و برنامه‌های اجرا شده و کاهش نور تصویر می‌تواند راندمان باتری شما را افزایش دهد. در یک استفاده معمول روزانه (بازی، مکالمه بین ۵ تا ۱۵ دقیقه، مشاهده ویدیو، اتصال به وای‌فای و GPRS و مرور وب و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی)، می‌توانید بیش از ۲۴ ساعت از باتری گوشی استفاده کنید. این میزان در تست‌های ما با کاهش برخی موارد حتی به بیش از ۲ روز نیز رسیده است.

نتیجه‌گیری

بدون شک Galaxy S2 را می‌توان بهترین گوشی فعلی موجود در بازار برای پلتفرم اندروید از نظر سخت‌افزار و راندمان کاری حساب کرد. کار کردن با این مدل و در اختیار داشتن چنین سخت‌افزاری با وزن ایده‌آل و کیفیت فوق‌آلعاده صفحه نمایش می‌تواند هرکسی را به داشتن این گوشی علاقه‌مند کند.

galaxy-s2-r-8.jpg

هرچند که اگر سامسونگ از resolution بالاتری برای نمایشگر خود استفاده می‌کرد، خروجی تصویر این مدل بسیار مناسب‌تر می‌شد اما تا همین‌جا هم از نظر کاری، این اندازه تفکیک‌پذیری مناسب استفاده است. کارایی سخت‌افزاری S2 در شرایط مختلف، خروجی بسیار خوبی دارد و تقریبا می‌توان گفت که شما هیچ‌گاه مشکل کمبود RAM را در این دستگاه حس نخواهید کرد.

گلکسی اس۲ برای کسانی که به‌دنبال تجربه بهترین گوشی اندرویدی بازار می‌گردند، گزینه بسیار ایده‌آلی است. مشخصات بارز موجود در این مدل، چه از روی اعداد و چه در عملکرد واقعی، فراتر از انتظار شماست. در حال حاضر، قیمت بازار این گوشی با توجه به زمان ارائه، به حالت پایداری رسیده است و اگر از ما بپرسید چه مدلی از گوشی‌های اندرویدی را به عنوان بهترین انتخاب وبلاگینا به شما پیشنهاد می‌دهیم، پاسخ ما چیزی غیر از Galaxy S2 نخواهد بود.