پنجمین همایش سراسری نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز در زنجان برگزار می‌شود

نوشته سعید چوبانی 29 تير 1393

نرم افزارهای آزاد/متن باز به نرم افزارهایی گفته می‌شود که برپایه اعتماد به جامعه کاربری و استفاده کنندگان بنا نهاده شده و همواره تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت بسیار بالای کاربرانش، خود را ارتقا بخشد. به همین دلیل است که لینوکس امروزه بیش از ۷۰ درصد از سهم سرور‌های جهان را به خود اختصاص داده است و شرکت‌های بزرگی چون گوگل، فیس بوک، توییتر و … از آن استفاده می‌کنند.

سایر نرم افزارها نیز به دلیل متن باز بودن (دسترسی به کدهای برنامه) همواره مورد اطمینان جامعه کاربری بوده و هستد، به همین دلیل اغلب همایش‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شوند بسیار پرطرفدار و مفید هستند. در سال‌های اخیر، در کشورمان نیز تا حدود زیادی استفاده از این نرم‌افزارها جا افتاده شده است و بازارکار خوبی برای آن بوجود آمده است.

to_galaxy_1.jpg

هر ساله همایش‌های مختلفی در سرتاسر ایران در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می‌شود که همایش سراسری نرم افزارهای آزاد/متن باز (زیکانف) بزرگترین آنهاست. این همایش به صورت خودجوش با فعالیت گروه کاربران لینوکس زنجان برگزار می‌شود و با حمایت اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان زنجان و سایر نهادها و شرکت‌های فعال در این عرصه به عنوان بزرگترین همایش نرم افزارهای آزاد/متن باز شناخته شده است.

علاوه بر بهترین برنامه نویسان و مدیران سیستم‌ها، هر ساله بسیاری از دوست داران این اندیشه (آزاد/متن باز) از سرتاسر ایران در این همایش گرد هم می‌آیند و علاوه بر ثبت دو روز به یادماندنی در دفتر خاطرات خود، از جدیدترین تکنولوژی‌ها و اخبار دنیای نرم افزار مطلع می‌شوند و با کوله باری از آموزش و لبخند به شهرخود باز می‌گردند.

در چهاردوره گذشته زیکانف از تهران، کرج، اصفهان، مشهد، تبریز، ارومیه، شیراز، کرمان، کرمانشاه، ایلام، قزوین، سمنان و حتی از بوشهر و هرمزگان و خوزستان نیز شرکت کنندگانی داشته است که مایه‌ی مباهات و افتخار برگزارکنندگان آن است.

IMG_9824-2.JPG

برای حضور در این همایش به شرایط ویژه ای نیاز ندارید. همه می‌توانند در این رویداد بزرگ شرکت کنند و به  جمع کسانی بپیوندند که تکنولوژی بخش بزرگی از زندگی آنهاست.

گاهی برخی از کاربران می پرسند که ما هیچ آشنایی با لینوکس یا نرم افزارهای آزاد نداریم! آیا می‌توانیم در همایش شرکت کنیم؟ پاسخ مطمئناً «آری» ست. در این همایش می توانید علاوه بر آشنایی با این فلسفه به راحتی از سایر شرکت کنندگان کمک بگیرید و لینوکس نصب کنید و یا هر چیزی که می خواهید بپرسید.

برای ثبت‌نام در همایش Zconf زنجان، می‌توانید به سایت zconf.ir مراجعه کنید.