نگاهی نزدیک به Xperia Z1 Compact: ابعادی کوچک با مشخصاتی ایده‌آل

منتخب نوشته مانی قاسمی 17 دي 1392

همانطور که پیش‌تر شما را در وبلاگینا مطلع کردیم، سونی ساعاتی پیش از جدیدترین محصول خود در نمایشگاه CES پرده‌برداری کرد. این محصول که Xperia Z1 Compact نام دارد، جدیدترین و البته کوچک‌ترین عضو خانواده اکسپریا به حساب می‌آید و قصد دارد تا مخاطبان جدیدی را به این مجموعه اضافه کند. در حاشیه مراسم سونی در لاس وگاس، فرصتی دست داد تا نگاهی نزدیک به این محصول داشته باشیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با مشخصات اکسپریا زد۱ کامپکت آشنا شوید.

sony-xperia-z1-compact-1.jpg

اکسپریا زد۱ از لحاظ طراحی ظاهری، دقیقا مشابه با اکسپریا زد به شمار می‌رود و نکته جدیدی را در خود جای نداده است. این موضوع بدین معنی است که در Z1 Compact با بدنه ای شیشه‌ای در پشت و قابی آلمینیومی در اطراف مواجه هستیم. این محصول هم در کنار دیگر غواصان سونی قرار می‌گیرد و با دارا بودن ویژگی مقاومت در برابر آب، خیال شما را از هر سانحه آبی آسوده می‌کند.

sony-xperia-z1-compact-5.jpg

نمایشگر زد۱ کامپکت، ۴.۳ اینچ است که طبیعتا کوچکتر از صفحه نمایش ۵ اینچی زد۱ به شمار می‌رود. این نمایشگر هم اکنون به تکنولوژی IPS مجهز شده و در مقایسه با برادر بزرگتر خود، زاویه دید بهتری را ارائه می‌دهد. سونی اما در این میان نتوانسته (یا نخواسته) کیفیت تصویر را 1080p نگه دارد و زد۱ کامپکت را با نمایشگری 720p در اختیار کاربران قرار داده. هرچند در این میان باید اشاره کنیم که چگالی تصویر یا تراکم پیکسل ها در هر اینچ، بر روی همان عدد ۳۴۰ باقی مانده است.

sony-xperia-z1-compact-2.jpg

این دستگاه از لحاظ سخت افزاری مشابه با زد۱ است و این دقیقا همان موضوعی است که کوچولوی جدید سونی را از محصولات mini دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند. زد۱ کامپکت از پردازنده ۴ هسته‌ای snapdragon 800 در داخل خود استفاده می‌کند و با دوربینی ۲۰ مگاپیکسلی، از برترین تلفن‌های هوشمند اندرویدی به شمار می‌رود (حداقل از لحاظ تعداد پیکسل).

sony-xperia-z1-compact-3.jpg

باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر در ساعتی اکسپریا زد۱، در مدل جدید به ۲۳۰۰ میلی آمپر در ساعت کاهش یافته، اما از آنجایی که صفحه نمایش اکنون انرژی کمتری را طلب می‌کند، می‌توان گفت که عمر باتری در مجموع تغییری نکرده است. از لحاظ نرم‌افزاری نیز باید اشاره کنیم که زد۱ کامپکت به صورت پیش فرض با اندروید ۴.۳ در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ حال اینکه چرا سونی این دستگاه را به اندروید کیت کت ۴.۴ مجهز نکرده، بر ما نیز پوشیده است.

sony-xperia-z1-compact-4.jpg

اکسپریا زد۱ کامپکت، در کنار رنگ‌های سیاه و سفید، در دو رنگ صورتی و لیمویی نیز عرضه می‌شود. صورتی و لیمویی رنگ‌هایی هستند که تا به حال در خانواده اکسپریا مورد استفاده قرار نگرفته بودند و اکنون با منقش کردن زد۱ کامپکت، توجه کاربرانی را که ذائقه‌ای متفاوت‌تر دارند را نیز به سمت سونی جلب می‌کنند. سونی حتی آلومینیوم کناری این محصول را نیز رنگ‌آمیزی کرده و با کنتراست بالایی که برگزیده، ترتیبی داده تا زد۱ کامپکت در ردای صورتی و لیمویی به شدت دلربایی کند.

sony-xperia-z1-compact-6.jpg

در نهایت باید بگوییم که اکسپریا زد۱ کامپکت با ابعادی که دارد می‌تواند برای افرادی که سایز محصولاتی همچون آیفون را می‌پسندند، گزینه‌ای ایده‌آل باشد؛ به خصوص اینکه سونی در اقدامی قابل تحسین، مشخصات سخت‌افزاری دستگاه را کاهش نداده و شانس لذت بردن از کارآیی سریع را برای کاربران قائل شده. بی راه نیست اگر اکسپریا زد ۱ کامپکت را پرچمدار بنامیم؛ پرچمداری برای mini ها که فرسنگ‌ها با سایر هم قطارانش فاصله دارد.