دادگاه حکم خود را صادر کرد

سامسونگ ملزم به پرداخت بیش از ۱ میلیارد دلار خسارت به اپل شد

منتخب نوشته آرش زاد 04 شهريور 1391

صبح امروز به وقت محلی، هیئت منصفه دادگاه فدرال آمریکا، رای خود را در رابطه با پرونده دادخواست اپل درباره نقص قوانین حق اختراع این شرکت از طرف سامسونگ صادر کرد. این دادگاه که در حال حاضر نتیجه آن، سر و صدای زیادی را در دنیای تکنولوژی به پا کرده است، در بیشتر موارد، رای را به نفع حقوق مالکیت اپل برای موضوعات مختلفی نظیر طراحی رابط کاربری و سایر ویژگی‌های دیگر صادر کرده است.

apple_money_logo.jpg

این حکم‌ها (مشاهده کامل حکم‌ها) در بخش نرم‌افزار، مواردی شامل قابلیت «دو ضربه جهت زوم» یا double tap to zoom را در بر می‌گرفتند که اپل در آن موفق شد برای همه دستگاه‌های تولید شده سامسونگ به جز ۸ گوشی و تبلت، نظر موافق دادگاه را جلب نماید.

در بخش طراحی، دادگاه بر اساس تخلف شماره D’677 رای را برای الهام گرفتن سامسونگ از ظاهر جلویی آیفون در دستگاه‌هایش (به جز Ace) به نفع اپل صادر کرد.

همچنین در این بخش، اپل موفق شد برای کپی شدن طراحی آیکون iOS توسط سامسونگ، نظر موافق دادگاه را کسب کند. هیئت منصفه در این رابطه اعلام کرد که سامسونگ باید می‌دانست که در حال کپی کردن آیکون اپل است.

اما در بخش تبلت‌ها، دادگاه رای خود را درباره تخلف اعلام شده از سوی اپل برای کپی شدن طراحی آیپد در تبلت‌های گلکسی تب، به نفع سامسونگ صادر کرد. در واقع سامسونگ به جز بخش تبلت‌ها، در اکثر تخلفات اعلام شده از سوی اپل نتوانست نظر موافق دادگاه را برای خود کسب نماید.

با در نظر گرفتن همه تخلفات اعلام شده از سوی اپل برای حقوق مالکیت اختراعات این شرکت و رای مثبت دادگاه به آن‌ها، هیئت منصفه، سامسونگ را ملزم به پرداخت خسارتی ۱.۰۵۱ میلیارد دلاری به اپل کرده است؛ رقمی که به نظر بسیار بزرگ می‌رسد.

در این بین ارزش هر سهم اپل با ۶ درصد رشد به ۶۷۵ دلار رسیده است و این شاید تنها سودی باشد که در حال حاضر برای یکی از دو طرفین قابل برداشت است. طبیعتا سامسونگ نسبت به رای صادر شده از سوی دادگاه اعلام تجدید نظر می‌کند و این موضوع، اگر نگوییم سال‌ها، حداقل ماه‌ها بحث پرونده این دو شرکت را ادامه خواهد داد.

 شاید در نگاه اول این موضوع یک شکست سنگین برای سامسونگ به حساب بیاید، اما اجازه دهید به شکل دیگری به ماجرا نگاه کنیم. این رای می‌تواند یک پیروزی برای سامسونگ هم تلقی شود! چرا؟

پرداخت تنها ۱ میلیارد دلار برای دومین کمپانی سودآور در بخش موبایل به ارزش گرفتن جایگاه RIM و پشت سر گذاشتن HTC در بازار، مبلغ چندان گزافی به حساب نمی‌آید.

 از طرفی، اپل نیز در این ماجرا پیروز میدان تبلیغات شد. حالا مردم پیش از پیش اپل را به‌عنوان شرکتی نوآور به‌حساب می‌آورند و سامسونگ را کپی کننده خطاب خواهند کرد. این موضوع به اپل اجازه مانور بیشتری را برای ایجاد سر و صدای خبری می‌دهد. مراسم رونمایی دستگاه‌های جدید سامسونگ هیچ‌گاه به‌اندازه اپل نتوانسته بود توجهات را به سوی خود جذب کند و حالا نیز احتمالا وضعیت تغییری نخواهد کرد.

اما مطمئنا این پایان ماجرا برای دو شرکتی که در حال حاضر به‌عنوان شریک تجاری هم شاخته می‌شوند نخواهد بود. سامسونگ با تولید بخش عظیمی از نمایشگرهای گجت‌های اپل، سهم به سزایی را در فروش این شرکت ایفا می‌کند.

شما در این رابطه چه فکری می‌کنید؟