هند خواستار سانسور محتوای کاربران فیس‌بوک، گوگل و سایت‌های دیگر شد

نوشته آرش زاد 16 آذر 1390

هند یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در داشتن کاربران آنلاین اینترنت است. سپتامبر امسال گوگل اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر هندی دارد و تا سال ۲۰۱۴ این رقم سه‌برابر خواهد شد. فیس‌بوک نیز تعداد کاربران هندی خود را ۳۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت به‌زودی احتمال پیشی گرفتن هند از آمریکا برای کسب رتبه اول کشورهای فیس‌بوک وجود دارد.

indians-internet-cyber-cafe.jpg

به‌تارگی و طبق گزارش نیویورک تایمز، Kapil Sibal وزیر ارتباطات هند از شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو درخواست کرده تا نسبت به مانیتور و سانسور کردن محتوای کاربران این کشور در سایت‌های مورد اشاره اقدام نمایند.

کاپیل سیبال، همچنین جلسات متعددی با فیس‌بوک و برخی از شرکت‌های تامین‌کننده اینترنتی (ISP) در هند برگزار کرده که هنوز جزئیات این جلسات به‌صورت عمومی فاش نشده است. شش هفته پیش نیز در یکی از دیدارها، Sibal وضعیت انتشار محتوا در فیس‌بوک را “غیر قابل قبول” عنوان کرده بود.

در بحثی مشابه که ماه گذشته مطرح شده بود، او از مدیران شبکه‌های اجتماعی خواسته بود تا نه‌تنها امکان تجزیه ماشینی محتوای کاربران هند را در اختیار این کشور قرار بدهند، بلکه خواستار فراهم آوردن امکانی بود تا تجزیه محتوای ارسالی کاربران توسط نیروی انسانی قبل از این‌که آن‌ها به‌صورت آنلاین منتشر شوند، فراهم شود تا از این طریق مورد بررسی و (در صورت نیاز) سانسور واقع شوند.

5-sibal-indiaink-articleInline-v2.jpg

از آن‌طرف، مدیران شرکت‌های اینترنتی خواسته دولت هند را بی‌دلیل اعلام کردند. برخی از آن‌ها در گفتگو با نیویورک تایمز این موضوع را بیان کرده‌اند که نه تنها کنترل میلیون‌ها درخواست و محتوای روزانه‌ای که از طرف کاربران هندی به سایت‌های آن‌ها ارسال می‌شود غیر ممکن است، بلکه قضاوت درباره این‌که چه محتوایی می‌تواند برای این کشور زیان‌آور باشد نیز، امری است که خارج از قضاوت آن‌هاست.

این اولین باری نیست که کشور هند اقدام به درخواست نقض حقوق کاربران آنلاین این کشور می‌کند. در اوایل سال جاری میلادی نیز هند از شرکت RIM خواسته بود تا کلید رمزگشایی مسنجر گوشی‌های هوشمند بلک‌بری را در اختیار این کشور قرار دهد که پاسخی از طرف شرکت کانادایی دریافت نکرد. چندی پیش نیز هند خواستار دسترسی به داده‌های موجود در سرویس‌های Gmail، فیس‌بوک، اسکایپ و توییتر بود تا از این‌طریق، از اقدامات امنیتی احتمالی علیه دولت خود جلوگیری نماید.