۱.۲ تریلیون جستجو، ۱۴۶ زبان

جهان در سال ۲۰۱۲ چه چیزی را جستجو کرده است؟

نوشته آرش زاد 22 آذر 1391

امسال نیز ماننده دوره‌های گذشته، سایت‌ها و سرویس‌های بزرگ اینترنتی با نزدیک شدن به انتهای سال میلادی به انتشار گزارش کاملی از وقایع برتر رخ داده طی یک سال گذشته اقدام کردند. امروز همزمان با اینکه شبکه اجتماعی توییتر آمار توییت‌های برتر و رخدادهای داغ سال جاری را در صفحه‌ای جداگانه منتشر نمود و فیسبوک نیز بخشی را برای رویدادهای مهم امسال ایجاد کرد، گوگل نیز گزارش کاملی درباره جستجوهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ را در بخش Zeitgeist منتشر نمود.

Zeitgeist 2012

این صفحه که به زبان فارسی نیز قابل دسترس است، در ۱۱ بخش مختلف دسته‌بندی شده است. این بخش‌ها شامل جستجوهای برتر، تصاویر، ورزشکاران، رویدادها، افراد، فیلم‌های برجسته، نمایش‌های تلویزیونی، هنرمندان بازیگر، دستگاه‌های الکترونیکی، خطوط هوایی و هشتگ‌های گوگل پلاس می‌شوند.

برترین عبارت جستجو شده امسال مربوط به Whitney Houston خواننده مشهور آمریکایی است که اوایل سال جاری میلادی در هتلی واقع در کالیفرنیا جان سپرد.

فهرست ۱۰ جستجوی برتر امسال گوگل پس از Whitney Houston به ترتیب به عبارات Gangnam Style، Hurricane Sandy، iPad 3، Diablo 3، Kate Middleton، Olympics 2012، Amanda Todd، Michael Clarke Duncan و BBB12 اختصاص دارد.

Zeitgeist 2012

همچنین در بخش دستگاه‌های الکترونیکی، رتبه اول جستجوی سال ۲۰۱۲ به iPad 3 تعلق گرفته است. پس از آن Samsung Galaxy S3، iPad Mini و Nexus 7 و Galaxy Note 2 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گوگل درباره چگونگی گردآوری و محاسبه این اطلاعات گفته:

ما مجموع بیش از یک تریلیون جستجو (یا عبارت جستجو) را که امسال مردم در جستجوی Google تایپ کرده‌اند بررسی کردیم. ما از داده‌هایی از چندین منبع مختلف، از جمله Google Trends و ابزارهای داده داخلی استفاده کردیم. برای ایجاد فهرست‌هایی که بهتر حال و هوای ۲۰۱۲ را منعکس می‌کند، عبارت‌های جستجوی تکراری و هرزنامه‌ها را فیلتر کردیم.

برای دیدن فهرست کامل برترین جستجوهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ در گوگل می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید این فهرست کامل را به تفکیک جستجوهای برتر در ۵۵ کشور مختلف را در یک فایل پی‌دی‌اف از گوگل دریافت کنید.

منبع گوگل
نویسنده آرش زاد