برخلاف توییتر،

کسی روی هشتگ‌های فیسبوک کلیک نمی‌کند

نوشته مرضیه فلاح 15 مرداد 1392

آیا شما همانگونه که در توییتر پست‌های خود را تگ می‌کنید و روی آن‌ها کلیک می‌کنید، در فیس‌بوک هم این کار را انجام می‌دهید؟ نه؟ ظاهرا هیچ‌ کس دیگری هم این کار را نمی‌کند. همانطور که می‌دانید، این قابلیتِ تازه متولد شده فیسبوک که در ماه ژوئن معرفی شد، به عنوان شیوه‌ای عالی به بازار عرضه شد تا به صاحبان کسب‌کار قدرت بیشتری در پیام‌رسانی داده و همچنین راه دیگری برای کاربران در جستجو برای روی محتوای مورد علاقه‌شان باشد؛ درست مثل توییتر.

فیسبوک

علی‌رغم پرطرفداری هشتگ‌ها در توییتر، این برچسب‌ها برای پابرجایی معنی‌دار در فیس‌بوک راه درازی در پیش‌ دارند. Simply Measured که شرکت‌های رسانه اجتماعی را تحلیل و بررسی می‌کند، می‌گوید از آخر ماه ژوئن شرکت‌ها از هشتگ‌ها در پیغام‌هایشان استفاده کرده‌اند و ۲۰ درصد از کل پست‌های ثبت شده حاوی این تگ‌ها بوده‌اند. این گزارش می‌گوید: “تاکنون، پست‌های برند‌ها که حاوی هشتگ‌ها بوده‌اند موجب تعامل بیشتر کاربران نشده، و دارند در همان سطح پست‌های بدون تگ عمل می‌کنند. این بدان معناست که کاربران فیس‌بوک هنوز پست‌های برندها را بر اساس تگ‌هایشان پیدا نمی‌کنند.”

بر اساس همین مطالعه، آنچه دارد عالی عمل می‌کند قابلیتی در فیس‌بوک است که خوب بودنش اثبات شده است: عکس‌ها دلیل درگیری کاربران در ۷۴ درصد از پست‌های برندها در این شبکه اجتماعی بوده و در مجموع ۹۵ درصد کل درگیری کاربران در پست‌ها و استتوس‌ها مربوط به عکس‌ها است. (به علاوه  وقتی که تعداد حروف استتوس شما در فیس‌بوک بیش از ۹۹ نویسه باشد میزان ارتباط کاربران با آن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. در کل هر چه پستی بلندتر باشد ارتباط کاربران با آن کمتر است.)

چرا هشتگ‌ها آنگونه که در توییتر عمل می‌کنند در فیس‌بوک کار نمی‌کنند؟ هشتگ‌ها در فیس‌بوک همیشه در پست اول قابل کلیک هستند، اما ظاهرا این تگ‌ها در کامنت‌ها همیشه کار نمی‌کنند. وقتی به هشتگ‌های مربوط به یک صفحه می‌رسید، این صفحه‌ها (که صفحه‌های مستقل نبوده و به صورت پاپ‌آپ روی صفحه حاضر باز می شوند) معمولا به کندی بارگذاری می‌شوند.

به هر صورت، مسئله مهم‌تر این است که استفاده از این تگ‌ها با تجربه استفاده از فیس‌بوک به خوبی ادغام نشده‌اند. به توییتر که سر بزنید این تگ‌ها از ابتدا درگیرتان می‌کنند. این تگ‌ها در فیسبوک گویا دفن شده‌اند و راهی برای پیدا کردن پست‌های پرطرفدار وجود ندارد. در واقع، اگر به من بگویید خیلی از کاربران حتی متوجه این که چیزی به اسم  هشتگ در فیس‌بوک وجود دارد نمی شوند، تعجب نخواهم کرد.

در ضمن، انتظار نداشته باشید که در آینده نزدیک تغییرات بزرگی در این زمینه اتفاق بیفتد. همه چشم‌هایی که روی فیسبوک هستند، در انتظار دیدن این هستند که برای سیستم تبلیغات ویدئویی با نمایش خودکار که مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده بود و اسن شرکت عنوان کرده بود که ماه‌ها مشغول توسعه آن بوده است، چه اتفاقی خواهد افتاد. این شایعات در چند روز گذشته با گزارش فیسبوک مبنی بر برنامه فروش تبلیغات roadblock با قیمت حداکثر ۲.۵ میلیون دلار در روز، هیجان بسیار زیادی را به دنبال داشتند. برخلاف هشتگ‌ها، شما برای یافتن این هیولاها به زحمت نخواهید افتاد. اگر شایعات درست باشند، این تبلیغات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربران نتوانند بدون دیدن‌شان از آن‌ها بگذرند.