کروم با عبور از فایرفاکس، دومین مرورگر محبوب دنیا شد

نوشته آرش زاد 12 آذر 1390

رشد بی‌وقفه کروم طی بازه‌های زمانی گذشته نشان‌دهنده این مورد بود که مرورگر گوگل توانسته جای خود را در بین کاربران وب پیدا کند. آمارهایی که تا کنون توسط منابع مختلف منتشر شده‌اند بیان می‌کنند که کروم، با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که نسبت به سایر رقیبان خود دارد، خیلی سریع به رشد صعودی خود ادامه می‌دهد. این مورد حالا با آماری که به‌تازگی توسط StatCounter منتشر شده است نیز صحت این رویه را تایید می‌نماید.

chrome-firefox-fight-ie-gives-up.jpg

مرورگر کروم برای اولین‌بار از تاریخ انتشار خود، توانسته به‌عنوان دومین مرورگر محبوب دنیا شناخته شود و مقام قبلی فایرفاکس را از این بابت تصاحب نماید. طی یک سال گذشته، کروم با رشد حدود ۱۱ درصد، در مجموع صاحب ۲۵.۶۹ درصد از کل سهم بازار مرورگرهای جهان است که این میزان در مقایسه با ۲۵.۲۳ درصد فایرفاکس، مقام دوم را در اختیار آن می‌دهد.

StatCounter-browser-ww-monthly-201012-201111.jpg

مرورگر اینترنت اکسپلورر با رشد نزولی خود کماکان رتبه اول جهان را با ۴۰.۶۳ درصد داراست. در مهر ماه سال گذشته، وبلاگینا گزارشی را از آمار جهانی استفاده از مرورگرها منتشر کرده بود که در آن، اینترنت اکسپلورر با ۴۸.۸۷ درصد، فایرفاکس با ۳۱.۵۰ درصد و کروم با ۱۱.۵۰ درصد به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم جهان را در اختیار داشتند.

در آسیا

StatCounter-browser-as-monthly-201012-201111.jpg

در آسیا نیز از نظر کلی، وضعیت مشابهی وجود دارد. اینترنت اکسپلورر با ۴۲.۲۲ درصد رتبه اول این منطقه را در اختیار گرفته است. کروم با پشت سر گذاشتن رقیب خود در سپتامبر گذشته با در اختیار داشتن ۲۹.۱۴ درصد از کل بازار، مقام دوم را کسب کرده است و فایرفاکس نیز با ۲۳.۹۱ درصد سوم است.

در ایران

StatCounter-browser-IR-monthly-201012-201111.jpg

طبق معمول در ایران همه‌چیز متفاوت است. در مقایسه با آمار سال گذشته، در جایگاه مرورگرها تغییری اعمال نشده است اما از نظر میزان سهم بازار، تغییراتی در نمودار فوق به‌وجود آمده است. اینترنت اکسپلورر با حدود ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل، در حال حاضر با داشتن ۵۵.۲۹ درصد از سهم بازار ایران، مقام اول را دارد. فایرفاکس با ۳۲.۱۸ درصد دوم است و کروم با دو برابر رشد، با ۷.۶۹ درصد مقام سوم بازار مرورگرهای ایران را در اختیار دارد.

StatCounter-browser_version-IR-monthly-201012-201111.jpg

IE8 در حال حاضر پرمصرف‌ترین نسخه در بین سایر مرورگرهای کاربران ایرانی است. IE7 با فاصله زیادی پس از آن، رتبه دوم را دارد و فایرفاکس 7 سوم است. باید دید طی یک سال آینده چه تغییری در این نمودارها ایجاد می‌شود و کدام مرورگر می‌تواند موفقیت بیشتری را کسب کند.