حساب توییتر Burger King هک شد

نوشته علی عظیمی‌پور 01 اسفند 1391

به نظر این روز‌ها هک کردن شبکه‌های اجتماعی و در اختیار گرفتن حساب‌های کاربری شرکت‌های بزرگ و یا افراد، به سرگرمی روزانه هکرها تبدیل شده است. همین چند روز پیش بود که فیسبوک از هک شدن خود در چند وقت اخیر خبر داد، ۲۵۰ هزار کاربر توییتر در حمله اخیر هکرها مورد هدف قرار گرفتند و همچنین سایت‌های خبری نظیر وال استریت ژورنال نیز از حملات هکرها در امان نبودند. امروز نیز حساب توییتر شرکت Burger King یکی از بزرگترین فست فودهای زنجیره‌ای جهان مورد حمله قرار گرفت.

burger_king_tweet1.jpg

حساب کاربری Burger King که به عنوان یک اکانت رسمی (Verified) در توییتر فعالیت دارد امروز با توییت “ما به مک دونالد فروخته شدیم” به مشتریان خود شوک بسیار عجیبی را وارد کرد. بعد از مدت نیم ساعت مشخص می‌شود که این هکرهای Anonymous هستند که با توییت‌های خود موجب سر و صدای بسیار زیادی در بین دنبال کنندگان برگر کینگ و در پی آن تمام توییتر شده‌اند. در واقع آن‌ها فقط یک توییت ساده نکرده بودند،‌ بلکه آواتار برگر کینگ را برداشته و به جای آن آواتاری با برند مک دونالد قرار دادند و سپس با توییت‌هایی غیرعادی، برگر کینگ و طرفدارانش را مطمئن ساختند که حساب کاربری این شرکت در شبکه اجتماعی توییتر هک شده است. همین توییت‌ها منجر به اضافه شدن ۵۰۰۰ تایی دنبال کنندگان حساب کاریری برگر کینگ می‌شود. این عدد در مدت زمان ۳۰ دقیقه به رقم ۳۰ هزار نفر هم رسید.

burger_king_info.jpg

به خاطر تعطیلی شب گذشته در کشور آمریکا به نظر مسئولین برگر کینگ و حساب کاربری این شرکت چندان به موقع از موضوع با خبر نشده‌اند و حتی بعضی از کاربران در فیسبوک بر روی صفحه این شرکت این خبر را منتشر کرده‌اند. نکته جالب توجه این‌جاست که این شرکت همچنان در شبکه‌های اجتماعی سکوت کرده و در این رابطه خبری را منتشر نکرده است. در نهایت بعد از مدت زمان نه چندان طولانی اما کافی برای هکرها، اکانت توییتر این شرکت تعلیق شده و برگر کینگ حالا می‌تواند نفس راحتی بکشد. مک دونالد نیز در همین زمینه با منتشر کردن توییتی ضمن حمایت از برگر کینگ هرگونه ارتباط با این واقعه را رد کرده است. به نوشته سایت Food &‌ Beverage انگیزه هک کردن این اکانت توسط هکرهای Anonymous که معمولا در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی دست به کار می‌شوند ماجرای گوشت‌های اسب در اروپا است که به نظر برگر کینگ هم در این ماجرا سهیم بوده است.

هم توییتر و هم برگر کینگ کماکان در این رابطه توضیحی برای رسانه‌ها ارسال نکرده‌اند اما موضوعی که بسیار واضح است ضعف مسئولین شبکه‌های اجتماعی برگر کینگ در انتخاب رمز عبور و همچنین رعایت نکردن نکات امنیتی و در مرحله بعد ضعف شبکه اجتماعی توییتر در محافظت از اطلاعات کاربران خود است. شاید حالا بتوان گفت که حمله به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و رعایت نکات امنیتی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

منبع The