اپل آیفون 5s را معرفی کرد

نوشته مرضیه فلاح 20 شهريور 1392

این دستگاه شب گذشته در مراسم معرفی محصولات در کوپرتینوی کالیفرنیا معرفی شد. آیفون S5 در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری و به همراه 7 iOS به بازار عرضه خواهد شد. این سیستم‌عامل هم ظاهر جدیدی داشته و هم نوتیفیکیشن‌های تازه‌ای را به این پلتفرم می‌افزاید به علاوه قابلیت‌هایی همچون AirDrop و رابط کاربری سافاری با تب‌های سه بعدی نیز از سایر ویژگی‌های این سیستم‌عامل هستند.

apple_iphone_5c.jpg

یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی این دستگاه استفاده از یک تراشه 7A است که اپل مدعی است این اولین بار است که تراشه‌ای ۶۴ بیتی در یک تلفن هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد که به گفته این شرکت نتیجه‌اش دو برابر سرعت بیشتر از نسل قبل است.

علاوه بر ارتقای پردازنده، اپل یک “پردازنده حرکتی” نیز معرفی کرده است که می‌تواند بگوید ایستاده‌اید، راه می‌روید و یا دارید رانندگی می‌کنید.

اگر در همین لحظه ذهنتان به سمت میزان مصرف باتری رفته است، باید بگویم اپل مدعی است که مدت زمان آماده به کار  S5 بیش از ۲۵۰ ساعت بوده و قدرتش برای ۱۰ ساعت وب‌گردی هم کافی خواهد بود.

iphone-5s-sensor.jpg

دوربین روی دستگاه نیز برای نسخه جدید کاملا بهبود یافته و دارای لنز دیافراگم 2.2F و دو فلش LED یکی سفید و دیگری به رنگ کهربایی؛ جهت تعادل رنگی بهتر در عکس‌ها است. این گوشی به سیستم تثبیت‌ کننده خودکار تصاویر نیز مجهز است. دوربین این گوشی به لطف قابلیت ضبط ویدئو با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه امکان ثبت و نمایش حرکت آهسته را نیز دارد.

علاوه بر قدرتمند‌تر شدن قابلیت‌های دوربین، اپل یک حسگر بیومتریک اثر انگشت در دکمه Home  قرار داده که TouchID نامیده می‌شود و ضخامتش تنها ۱۷۰ میکرون بوده و لایه‌های زیر کوتیکولی پوست را اسکن می‌کند. همه این توضیحات نشانگر این است که می‌توانید قفل تلفن‌تان را بدون نیاز به ورود رمز عبور باز کرده و حتی اثر انگشتتان را برای اجرای فعالیت‌هایی در برنامه‌های کاربردی از جمله تایید اعتبار خریدهایتان از iTunes اسکن کنید.

قیمت این دستگاه با قرارداد دو ساله و برای مدل ۱۶ گیگابایتی ۱۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. همچنین قیمت مدل ۳۲ گیگابایتی ۲۹۹ دلار و مدل ۶۴ گیگابایتی ۳۹۹ دلار خواهد بود. پیش‌فروش از تاریخ ۱۳ سپتامبر آغاز شده و از روز ۲۰ سپتامبر در ایالات متحده، انگلستان، استرالیا، چین، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و سنگاپور برای فروش عرضه خواهد شد. بنا بر گفته اپل این دستگاه تا آخر سال جاری در بیش از ۱۰۰ کشور به فروش گذاشته خواهد شد.

اپل به تبعیت از گذشته یک سال در میان یک سخت‌افزار جدید و چشمگیر برای آیفون طراحی می‌کند و طراحی کلی آیفون S5 هم دقیقا هم‌آهنگ با همین روند است. با تغییرات کمی در ظاهر دستگاه این گوشی به طور کلی شبیه نسخه‌های قبلی است.