از کدام سرویس کوتاه کننده آدرس باید استفاده کنیم؟

نوشته آرمان حسینی 15 فروردين 1390

وظیفه اصلی سرویس‌های کوتاه کننده آدرس، کوتاه کردن لینک‌های بلند شما برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب ۲ است که دارای محدودیت کاراکتر می‌باشند. اگر به صورت کلی بخواهیم کوتاه کننده‌های آدرس‌ها اینترنتی (URL) را ببینیم، در ظاهر همگی یک کاری را انجام می‌دهند ولی اگر به صورت دقیق‌تر آن‌ها را در نظر بگیریم، متوجه تفاوت‌ها خواهیم شد.

API-URL-1.jpg

در این بین ما میزان پایداری (Uptime) حدود ۲۵ سایت کوتاه کننده آدرس‌ها را بررسی کردیم و از میان آن‌ها فقط سه سایت BudURL، کوتاه کننده فیس بوک با نام fb.me و سرویس گوگل با نام goo.gl توانسته‌اند پایداری کامل و به صورت ۱۰۰٪ از تاریخ ۲۴ فوریه تا ۲۸ مارچ در سال ۲۰۱۱ را داشته باشند. در این بررسی، کوتاه کننده‌های زیادی آزمایش شدند و در بین آن‌ها سرویس‌هایی مثل Bit.ly، Is.gd و J.mp بوده‌اند که فقط ۴ دقیقه در طول ماه قطعی مقطعی سرور داشته‌اند.

در طول مدت یک ماه، سرویس کوتاه کننده وردپرس با نام wp.me دارای 27 دقیقه قطعی و همچنین Tinyurl.com نیز دارای 45 دقیقه اختلال در سرور بوده است. همچنین کوتاه کننده t.co که متعلق به توییتر است دارای اختلال قابل توجه 2 روز و 9 ساعته در طول مدت آزمایش بوده است؛‌ گرچه گفته می شود که این زمان مربوط به کشور چین است که این کوتاه کننده در آن‌جا مسدود بوده است. شما می توانید زمان پایداری کوتاه کننده‌های مختلف را در جدول زیر به ترتیب مشاهده نمایید.

API-URL-2.jpg

همچنین از نظر سرعت، سرویس‌هایی مانند goo.gl و Youtub.be دارای بالاترین سرعت در بارگذاری لینک‌ها می‌باشند و سرویس Fb.me از پایین‌ترین سرعت برخوردار است. البته سرویس‌هایی نیز بوده‌اند که عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند و در نمودار و جدول بالا قابل ملاحظه هستند. شما می‌توانید با مشاهده آن‌ها، سرویس کوتاه کننده آدرس مورد نظر خود را که دارای ویژگی‌های مناسب برای میزبانی از لینک‌های شما باشد را انتخاب کنید.