طراحی وب در سال ۲۰۱۲ – نکته‌ها و پیشنهادها

نوشته فرهاد عیدی 11 بهمن 1390

اگر بخواهیم طراحی وب را یک صنعت بنامیم می‌توان گفت این صنعت از زمان پیدایش خود تا کنون شاهد تغییرات زیادی بوده که این تغییرات تاثیر بسیاری روی طراحی دیداری وبسایت‌ها نیز گذاشته است. تغییراتی که با ورود گجت‌ها و تکنولوژی‌های روز به دست کاربران سمت و سوی متفاوتی نسبت به گذشته گرفته است.

web-design-trends-2012.jpg

قطعا لازمه زنده ماندن هر صنعت، پیشروی با نیازهای روز و پاسخ‌گویی به نیاز کاربر در حوزه تخصصی خود است. سال 2011 یکی از سال‌هایی بود که باعث تغییرات زیادی در مدل‌ها و طراحی‌های دیداری وبسایت‌ها شد و در همین راستا پیشنهاداتی برای سال 2012 مطرح می‌شود که لازم است با یادآوری آنها بتوان تاثیری هرچند کوچک در روند طراحی وب فعلی گذاشته و سرعت پیشرفت آن را در جامعه فارسی‌زبان کمی بهبود بخشیم.

کاربران جدید حوصله گشت و گذار در وبسایت شما را ندارند!

در سال‌های اخیر اگر وب‌سایتی طراحی می‌شد، به دلیل تازگی و جذاب بودن حوزه اینترنت و محتوا در آن، اکثریت کاربران با توجه کامل وارد آن می‌شدند و بیشتر محتوای آن را می‌خواندند اما امروزه با گسترش وب و به وجود آمدن قشر وسیعی از وب‌سایت‌ها، کاربران نیز کم‌حوصله شده و فقط به دنبال راه گریزی هستند که هرچه سریع‌تر به سراغ تب بعدی رفته و صفحه شما را ببندند! مگر این‌که شما آنها را مجاب به ماندن در وب‌سایت خود بکنید. اما چگونه؟

کاربردپذیر طراحی کنید

محتوای زائد را بیرون بریزید و فقط بخش مورد نیاز کاربر را به وی تقدیم کنید. خودتان را در جلد یک کاربر عجول و بی حوصله که اطلاع زیادی از حوزه وبسایت‌ها ندارد تصور کنید تا بتوانید بهتر با کاربران خود ارتباط برقرار کنید. قسمت‌هایی که مورد نیاز کاربر است را در مقابل دیدگان او قرار داده و به راحت‌ترین روش ممکن با قسمت‌های کلیدی وبسایت کانکشن برقرار کنید. به نحو مطلوب از Navigation ها بهره ببرید و نگذارید کاربر در وب‌سایت شما سردرگم شود.

از تکنولوژی‌های روز استفاده کنید

نام‌های جدیدی به گوش می‌رسند. CSS3 ، HTML5، Jquery و … . این نامها به چه کاری می‌آیند؟ این‌ها تکنولوژی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند به راحتی تمام تصورات خودتان را در یک صفحه وب پیاده کنید. محتوایتان را زیبا کنید تا کاربر جذب شود. حجم وبسایت خود را با CSS3 به صورت محسوسی کم کنید. مطالب خود را برای موتورهای جستجو به وسیله HTML5 برچسب بزنید و از امکانات بی‌شمار آن (حتی به جای Flash ) استفاده کنید تا کسی مشکلی در مشاهده بی‌نقص وبسایت شما نداشته باشد. Jquery را دریابید تا بتوانید پویایی را تقدیم کاربر کنید.

رنگبندی ساده و قابل فهم

رنگ‌ها را بشناسید. روانشناسی آنها را درک کرده و به نحو مطلوب از دانسته‌ها و تجربیات خود استفاده کنید. احساسات وبسایت را به کاربر منتقل کنید تا خود را شریک در وبسایت شما بداند. رنگ‌های سرد و گرم را بشناسید. رنگ بد یا خوب وجود ندارد بلکه این شما هستید که به رنگ‌ها معنا می‌دهید. اگر وبسایت صنعتی دارید رنگ زرد تیره به شما پیشنهاد می‌شود. اگر فعال محیط زیست هستید از رنگ سبز استفاده کنید و سایر پیشنهادها که خودتان بهتر از من می‌دانید.

برای آشنایی بیشتر با رنگ‌ها پیشنهاد میکنم این پست و این پست را بخوانید.

نسخه موبایل را فراموش نکنید

قطعا شاهد افزایش روزافزون اسمارت‌فون‌ها و موبایل‌ها در جامعه شده‌اید. قطعا می‌دانید که دسترسی به اینترنت از طریق موبایل و اسمارت‌فون بسیار ساده است پس فراموش نکنید برای افزایش اعتبار کارتان و توجه بیشتر به کاربران، حتما یک نسخه موبایل برای خود در نظر بگیرید تا کاربرانی که از طریق دیوایس‌های کوچک وارد وبسایت‌تان می‌شوند مشکلی برای مشاهده محتوا نداشته باشند.

برای صفحه‌های لمسی و تبلت‌ها برنامه داشته باشید

کاربران دستگاه‌های صفحه لمسی چیزی به اسم ماوس ندارند و همه کار با انگشتان دست انجام می‌پذیرد پس لازم است وبسایت را طوری طراحی کنید که مشکلی در سر راه این دسته از کاربران وجود نداشته باشد.

تایپوگرافی قدرتمند

تایپوگرافی در وبسایت‌ها و محیط‌های کاربری انگلیسی زبان بسیار رایج است اما در زبان فارسی کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از عناصر مهمی که می‌تواند نقش بسزایی در زیبایی وبسایت در عین کاربردپذیری داشته باشد تایپوگرافی است که اگر درست و بجا استفاده شود زیبایی چندین‌برابر به طرح شما می‌بخشد. به دنبال نمونه‌های تایپوگرافی بگردید، ببینید و ایده بگیرید. قطعا با دیدن نمونه‌ها می‌توانید بهتر طراحی کنید، تاثیرگذارتر استفاده کنید و کاربردپذیری طراحی‌تان را افزایش دهید.

طراحی منسجم داشته باشید

شاید نتوان تعریف دقیقی از طراحی منسجم ارائه داد اما منظور از طراحی منسجم، مشخص بودن جایگاه عناصر در طراحی است. اینکه بدانید چه چیزی را در کجا استفاده کنید. یک وبسایت می‌تواند خیلی ساده اما منسجم باشد اما همین سادگی در عین حال می‌تواند بی‌نظم و آزاردهنده باشد. جایگاه عناصر را بشناسید. در طراحی خود، نظم را رعایت کنید. قسمت‌های چپ و راست وبسایت را از نظر سنگین بودن محتوا تراز کنید. نگذارید از لحاظ دیداری وبسایت شما به یک سو لنگر بیاندازد. برای همه قسمت‌های وبسایت برنامه داشته باشید حتی اگر قرار است این برنامه تهی بودن قسمت باشد. به یاد داشته باشید ذهن کاربر باید در وبسایت شما بماند و معطوف به محتوا باشد.

نتیجه‌گیری

همیشه به روز باشید و از استانداردهای جدید و روش‌های نوین استفاده کنید. این شرط پیروزی شما در طراحی‌است. نکات گفته شده بخش کوچکی از طراحی را تشکیل می‌دهد که صرفا جهت یادآوری به کاربران و طراحان عرضه شد و مهمترین نکته در هر طرحی، وجود خلاقیت در کنار استانداردهاست. در سال 2012 طراحی مفهومی در صنعت وب شکل جدیدی به خود گرفته و قدرتمندتر از قبل راه خود را ادامه می‌دهد و مهمترین نکته در این صنعت، فقط خلاقیت است.