عناصر بصری و تاثیر آن در ساختار طراحی وب – بخش دوم

نوشته آرش زاد 10 آبان 1390

سودابه امیر اکبری: عناصر بصری پایه و ساختار یک طرح را تشکیل می‌دهند و آشنا بودن با این عناصر به خلق یک اثر هنری جذاب کمک می‌کند. در قسمت قبلی به بررسی تعدادی از این عناصر پرداختیم و در این قسمت با دیگر عناصر بصری آشنا می‌شویم تا با استفاده از آن‌ها به خلق تصاویر حرفه‌ای بپردازیم.

visual-elements2-1.jpg

در این مطلب که بخش دوم و پایانی این مقاله است، المان‌های ریتم، حجم، فضا، حرکت، تعادل و فضای مثبت و منفی را معرفی خواهیم کرد.

ریتم

visual-elements2-2.jpg

ریتم در زندگی روزمره ما جاری است، ریتم موجود در تغییر فصل‌ها، تپش قلب انسان، شب و روز و … به طور کلی به تکرار یک عنصر و یا اتفاق به صورت متناوب و با یک نظم خاص ریتم می‌گوییم. در طراحی وب ریتم از تکرار یک شکل، رنگ، متن، عکس و یا یک استایل خاص در صفحه به وجود می‌آید که باعث یکپارچگی و وحدت در کل کار می‌گردد.

استفاده از ریتم برای تاکید بر یک موضوع خاص و ثبت آن در ذهن بیننده تاثیرگذار است و عناصر صفحه را به هم ارتباط می‌دهد. این عنصر انواع گوناگونی دارند که ساده‌ترین حالت آن تکرار یکنواخت است.

visual-elements2-3.jpg

استفاده از ریتم، یکپارچگی به کل کار بخشیده است.

visual-elements2-4.jpg

در این سایت ریتم یکنواختی را می‌بینیم که با تکرار یک عنصر با تغییری جزیی به وجود آمده است.

visual-elements2-5.jpg

ریتم افزایشی که یک تصویر با تغییری جزئی تکرار شده و این تکرار با افزایش سایز همراه است.

حجم

visual-elements2-6.jpg

حجم عنصری سه بعدی است که فضای قابل لمسی را برای کاربر ایجاد می‌کند، استفاده از حجم صفحه را از حالت دو بعدی بیرون می‌آورد و جلوه بصری زیبایی به کار می‌بخشد.

از انواع حجم می‌توان به ساده‌ترین حالت آن که شامل مکعب، کره، منشور و … اشاره کرد که حجم هندسی نامیده می‌شوند و نوع غیر هندسی آن از ترکیب حجم‌های هندسی به‌وجود می‌آید. هم‌چنین حجم می‌تواند از فضای منفی میان دو سطح ایجاد شود.

visual-elements2-7.jpg visual-elements2-8.jpg

استفاده از مکعب در طرح و ایجاد حجم سه بعدی

فضا

visual-elements2-9.jpg

فضا در واقع همان محیطی است که ما همیشه با آن در ارتباط هستیم و در آن زندگی می‌کنیم و در هنرهای بصری، به تصویر کشیدن یک فضای سه بعدی بر روی صفحه‌ای دو بعدی است و هنرمند با استفاده از سطح، خط و رنگ تصاویر سه بعدی خلق می‌کند.

این عنصر به چند صورت دیده می‌شود: فصای مسطح (که از کنار هم قرار گرفتن سطوح مسطح ایجاد می‌شود) و فضای غیر واقعی (که شامل فضایی است که نوعی توهم وجود فضای سه بعدی را ایجاد می‌کند.)

visual-elements2-10.jpg visual-elements2-11.jpg

همان‌طور که می‌بینید طراح با استفاده از تصویر و سطوح، حس سه بعدی بودن را در این تصویر ایجاد کرده است.

حرکت

visual-elements2-12.jpg

حرکت عاملی است که به زندگی جریان می‌دهد. اما این عنصر بر روی سطح دو بعدی به گونه‌ای دیگر جلوه می‌کند. حرکت در تصویر به وسیله خطای دید ایجاد می‌شود و در واقع همان القای حس حرکت و چرخش چشم در تصویر است.

visual-elements2-13.jpg visual-elements2-14.jpg visual-elements2-15.jpg

به حرکت در آوردن چشم به وسیله خطوط و سطوح منحنی

تعادل

visual-elements2-16.jpg

استفاده به‌جا از عناصر مختلف در صفحه مانند جای‌گذاری ستون‌های یک بنا در معماری است بنابراین همیشه باید در نظر داشت که اجزای مختلف در کجای صفحه قرار می‌گیرند.

هر عنصری در طرح با توجه به رنگ، اندازه و جایگاهش دارای انرژی و وزن خاصی است و جای‌گیری این عناصر در کنار یکدیگر نیازمند یک هماهنگی بصری است که تعادل نامیده می‌شود.

برای مثال یک سطح بزرگ، انرژی بیشتری نسبت به سطوح کوچک‌تر دارد و یا خط بسته بیشتر از خط باز انرژی دارد. هم چنین جای اجزا در صفحه و تیرگی و روشنی آن و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

visual-elements2-17.jpg visual-elements2-18.jpg

در سمت راست یک تصویر بزرگ با انرژی زیاد آمده است و در سمت چپ سعی شده با استفاده از اجزای زیادی مانند متن و تصاویر کوچکتر نوعی تعادل را در صفحه ایجاد کرد.

فضای مثبت و منفی

visual-elements2-19.jpg

فضای مثبت فضایی است که المان‌ها در آن قرار گرفته‌اند و فضای منفی، فضای خالی اطراف آن است. فضای منفی هم به اندازه مثبت ارزش دارد و همین فضای خالی است که به عناصر صفحه ارزش می‌دهد و تعادل را در صفحه ایجاد می‌کند. مانند تاریکی و روشنایی که تا تاریکی وجود نداشته باشد روشنایی معنایی ندارد.

visual-elements2-20.jpg

استفاده از سطوح خالی در اطراف باعث می‌شود که کل توجه بیننده به عناصر موجود در صفحه جلب شود.


اگر شما نیز اطلاعاتی را در زمینه استفاده از عناصر بصری در طراحی وب دارید، آن‌را با ما به‌اشتراک بگذاریدو