با Open DNS سرعت اینترنت خود را افزایش دهید!

نوشته آرش زاد 20 فروردين 1387

هنگامی که شما آدرسی مانند www.yahoo.com را در مرورگر خود تایپ می کنید، کامپیوتر شما مفهوم درستی از موقعیت آن ندارد و به همین منظور این آدرس را از DNS Server طلب می‌کند. کار اصلی DNS Server (یا Data Name Server) ها، ترجمه آدرس های وب (مانند Yahoo.com) به زبانی عددی و قابل درک برای کامپیوتر هاست که اصولا به این اعداد، IP گفته می‌شود (۲۰۹.۱۳۱.۳۶.۱۵۸). کامپیتور شما برای دسترسی به یک آدرس وب تنها کافی است که آی پی آن را در اختیار داشته باشد تا بتواند آن را در مرورگر شما نمایش دهد.

Open DNS

تقریبا در همه موارد، سرویس دهنده های اینترنتی (ISP) آدرس DNS ها را از تنظیمات موجود در کامپیوتر ما مشخص می کنند که به صورت پیش فرض بر اساس سرور ISP ما تنظیم شده است. اما متاسفانه در صورتی که DNS Server سرویس دهنده ما (به هر دلیلی) از سرعت پایینی برخوردار باشد، متقابلا سرعت دسترسی ما نیز برای مشاهده صفحات وب پایین می آید و لود صفحات بیشتر از معمول طول خواهد کشید. برای حل این مشکل اشاره ای خواهم داشت به سرویس ساده و قابل اطمینانی به نام Open DNS که علاوه بر سرعت بخشیدن به اتصال اینترنتی شما، مزایای دیگری را نیز برایتان به ارمغان می آورد! این نه یک برنامه است که نیازی به نصب داشته باشد و نه انجام کار سختی است که از عهده هر کسی بر نیاید. علاوه بر آن، کاملا رایگان است!

برای استفاده از این سرویس تمام کاری که باید انجام بدهید این است که  اتصالات شبکه خود را باز کرده و حالت DNS پیش فرض خود را به این IP ها ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ و ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰ تغییر نام دهید! با انجام این کار که چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد، علاوه بر افزایش کلی سرعت اینترنت خود، جستجویی امن تر را نیز تجربه خواهد کرد. اما این کارها بی دلیل نمی‌شود!

OpenDNS IP Address

بر خلاف DNS Server کم اطمینان سرویس دهنده شما، سرور های Open DNS آدرس IP میلیون ها وب سایت را به صورت ذخیره در حافظه خود نگهداری می کنند تا کم ترین زمان را برای جواب گویی به درخواست شما صرف کنند. بنابر این اگر از طرف شما آدرس IP وب سایتی درخواست شود که قبلا توسط کاربر دیگری در تقاضا شده، درخواست شما فورا پاسخ داده می‌شود. (تصویر زیر کاملا گویای این مورد است)

مزیت دیگر استفاده از Open DNS، بلوکه کردن وب سایت های تقلبی است. برای این کار نیز از مجموعه اطلاعات سایت Phishtank (که یاهو میل نیز برای تشخیص صفحات ساختگی از آن بهره می برد) استفاده می‌شود. همچنین Open DNS شما را در تایپ آدرس سایت های مطرح کمک می‌کند و در صورت وجود اشتباه در آدرس، شما را به مقصد اصلی هدایت می نماید! حتی اگر دوست ندارید فرزندتان سایت های خاصی را مشاهده کند می‌توانید از این طریق راه را بر او ببندید!

Website Typo

و اما یک قابلیت دیگر که از این طریق می‌توانید داشته باشید، ایجاد کلمات میانبر برای دسترسی به آدرس وب سایت ها است. بطور مثال می‌توانید تنظیم کنید که با تایپ کلمه mail آدرس http://mail.google.com نمایش داده شود! البته امکاناتی از قبیل این، نیاز به ثبت نام و ساخت نام کاربری در سایت Open DNS را دارد. با این تفاسیر وب گردی خوبی را با Open DNS برایتان آرزو مندم! نظر شما چیست؟!