لپ تاپ سری ۹ سامسونگ از نمایی نزدیک

نوشته آرمان حسینی 30 فروردين 1390

در اوایل سال 2011 میلادی و در نمایشگاه بین المللی CES، شرکت‌های مشهور از قاره‌ها وکشور‌های مختلف اقدام به معرفی جدیدترین دست‌آورد‌ها و محصولات خود کردند. در این بین سامسونگ نیز سوپرایزهایی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه CES داشت. در ابتدا با معرفی تلفن همراه با تکنولوژی LTE و تلویزیون هوشمند سه بعدی، بینندگان را برای نمایش محصولات متفاوت تر آماده کرد. هنگامی که نوبت به معرفی لپ‌تاپ‌ها رسید، دست سامسونگ بسیار پر بود زیرا با معرفی سری 9 لپ‌تاپ‌های خود به نوعی تعجب همگان را وا داشت؛ سری‌ای که به عنوان رقیبی برای مک بوک ایر (Mac Book Air) شرکت پرآوازه اپل شناخته می‌شود. سامسونگ با نشان دادن لپ‌تاپ‌های سری 9 خود با وزن 1.3 کیلوگرم و قرار گرفتن در رده تولید کننده نوت بوک های فوق سبک، می خواهد نشان دهد که می تواند کاربران بسیاری را مجذوب خود نماید و چیزی از رقبا کم ندارد. پس از معرفی این لپ‌تاپ فوق سبک در CES 2011 همه منتظر بودند تا ماه March فرا برسد تا این نوت بوک 1.3 کیلوگرمی را از نزدیک آزمایش کنند و یا بتوانند آن را خریداری نمایند.

series9lead1-1.jpg

وجود امکانات سخت‌افزاری بسیار مناسب با وزن فوق‌العاده ایده آل باعث می‌شود که انگشت اشاره بسیاری از افراد برای خرید یک لپ‌تاپ فوق سبک به سوی نوت‌بوک‌های سری 9 سامسونگ برود و تمایل خرید برند سامسونگ، بیش از پیش شود. امکانات سخت‌افزاری این مدل همانگونه که سامسونگ اعلام کرده است: پردازنده Core i5 2537M، حافظه هارد دیسک 128 گیگ SSD که باعث می‌شود چند برابر هارد دیسک‌های عادی به اطلاعات دسترسی داشته باشید، صحفه نمایش با کیفیت بسیار بالا، وزن فوق العاده 1.3 کیلو‌گرمی، حافظه رم 4 گیگابایتی و قطر فوق العاده کم 16.2 میلی‌متری می‌باشد.

با توجه به قیمت 1.699 دلاری این محصول قطعا تمام گروه‌های کاربری نمی‌توانند این مدل را تهیه کنند و کسانی که نیاز به یک نت‌بوک فوق سبک با امکانات سخت‌افزاری کارآمد دارند، سری 9 سامسونگ می‌تواند انتخاب خوبی برایشان. با عرضه این محصول در تمامی قاره‌ها باید منتظر ماند و دید که سامسونگ می‌تواند موفقیتی را کسب کند یا مانند تولیدات مشابه برند‌های دیگر پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

series9p16-2.jpgseries9lead1-3.jpg

طرح ظاهری و بیرونی نوت‌بوک

در همان ابتدا باید گفت که ظاهر و شکل بیرونی این نوت‌بوک کاملا جذاب می‌باشد. بر خلاف مدل‌های Adamo از برند Dell و Vaio X شرکت سونی که تلاش زیادی می‌کردند تا طرحی شبیه مک‌بوک ایر داشته باشند، سامسونگ رویه متفاوتی را در پیش گرفته است و یک طرح کاملا متفاوت را ایجاد کرده است. طراحی بدنه و رنگ براق و خاص این نوت بوک باعث می‌شود که نگاه افراد به آن جلب شود. در قسمت‌ها و گوشه‌هایی ممکن است رنگ کروم به چشم بیاید و تلفیق رنگ‌های تیره و درخشان جلوه خاصی به آن بخشیده است. در کناره‌ها و درب دستگاه، حالت موجی شکل گرفته است و هنگام بستن درب و قرار گرفتن بر روی سطح پایه، به خوبی نمایان می‌شود که با پورت های مخفی در این مدل، زیبایی و متفاوت بودن آن را دو چندان می‌کند. جنس بدنه دستگاه از Duralumin می‌باشد که گونه‌ای از آلومینیوم سبک اما مقاوم‌تر می‌باشد که در بدنه هواپیماها نیز از آن استفاده می‌شود و با این ترکیب در بدنه، بدنه و اسکلت لپ‌تاپ بسیار مقاوم و محکم باقی می‌ماند.متاسفانه هنگامی که دست روی دکمه ها می‌گذاریم احساس پلاستیکی بودن آنها به ما دست می‌دهد که به گفته سامسونگ این دکمه‌ها به نوعی با پودر آلومینیوم آغشته شده است.

series9lead1-4.jpg

قطعا ویژگی‌ای که همه افراد در مورد لپ‌تاپ های سری 9 سامسونگ یاد می‌کنند، قطر بسیار کم آن در کنار وزن بسیار پایین است. در این نوت‌بوک ویژگی‌های سخت افزاری به گونه‌ای با وزن 1.3 کیلوگرمی منطبق شده است که باعث می‌شود شما یک دستگاه با قابلیت‌های به روز در کنار بدنه مقاوم، در اختیار داشته باشید. با توجه به ویژگی‌های یاد شده سری 9 نوت‌بوک‌های سامسونگ را می توان رقیب جدی برای مک بوک ایر دانست، ولی اپل نیز کاربران خاص خود را دارد! اگر بخواهیم مقایسه بین سامسونگ و مک بوک ایر داشته باشیم، سامسونگ سری 9 دارای وزنی معادل 2.88 پوند (1.3 کیلوگرم) می‌باشد و قطر نوت‌بوک در حالت بسته بین 0.62 تا 0.64(حدود 16.2 میلی‌متر) است و در آن‌سو، مک‌بوک ایر اپل با وزن 2.9 پوند (1.31 کیلوگرم) و ضخامت در حالت بسته 0.68 (حدود 17.3) میلی متر است. این مقایسه بین وزن و ضخامت نشان می دهد که رقابت بین این دو نوت بوک بسیار فشرده است. شاید تفاوت‌ها در ضخامت کمتر از یک برگ کاغذ باشد و در حالت عادت برای کاربران معمولی زیاد به چشم نمیاد. سامسونگ در قسمت‌هایی برتر به نظر می‌رسد که در این بین باید به زمان ساخت سری 9 سامسونگ و مک‌بوک ایر نیز توجه داشت!

سامسونگ در جای گذاری پورت‌ها هوشمندانه عمل کرده است و در سمت چپ این نوت‌بوک شما پورت‌های USB 3.0، آداپتور شبکه ایترنت (LAN) و mini HDMI را می‌توانید مشاهده کنید که به صورت خشابی عمل می‌کند و در حالت عادی مخفی است و با کشیدن به سمت پایین پورت‌ها مشخص می‌شود. در سمت راست نیز پورت‌های USB 2.0، کارت خوان Micro SD و جک استاندارد 3.5 mm وجود دارد. هنگامی که نوت‌بوک خود را بر روی میز می‌گذارید شاید این نگرانی وجود داشته باشد که ممکن است نتوان از پورت‌های خشابی استفاده کرد، اما در این زمینه مشکلی وجود ندارد و شما به راحتی می توانید از پورت ها استفاده کنید!

صحفه کلید و پنل لمسی ( تاچ پد)

خصوصیات بیشتر را هنگامی که درب این لپ‌تاپ را باز می کنیم به چشم می خورد. با قاطعیت می توان گفت تاچ پد و صحفه کلید در این مدل یکی از بهترین ها در بین لپ تاپ های با سیستم عامل ویندوز است. نحوه چینش دکمه‌های صحفه کلید بسیار مناسب می باشد و شما هنگام نوشتن با آن، احساس راحتی می کنید. بوسیله کلید های F8 و F7 می توانید نور بک لایت و روشنایی را تنظیم کنید. هنگام کار با نوت‌بوک تفاوت ها را به گونه ای احساس می کنید که شاید شما را وارد فاز جدیدی از کار با نوت بوک ها کند و کاملا این لپ تاپ را نسبت به گونه های قبلی متمایز کند، ما همین جا به اپل یادآوری می‌کنیم که یک گونه‌ای جدید همانند مک بوک ایر در راه است.

series9lead1-5.jpg

تاچ پد (پنل لمسی) یا به گفته سامسونگ “یک کلیک پد فوق العاده” در سری 9 سامسونگ و این مدل کاملا نسبت با مدل های مشابه متفاوت می باشد و این مدل یکی از بهترین ها در لپ تاپ ها با سیستم عامل ویندوز می باشد. نحوه کار با تاچ پد به وسیله انگشتان دست به طور قابل ملاحضه‌ای با مدل های مشابه، بهبود پیدا کرده است. پد 3 اینچی این قابلیت را به شما می دهد که به راحتی از قابلیت های آن استفاده کنید و انگشتان خود را در آن جا به جا کنید. با توجه به خصوصیات این پد و قابلیت مولتی فینگر (چند انگشت) برای کاربردهای مختلف، شما می توانید در پنل تظیمات خود، این موارد را سفارشی کنید و آنگونه که راحت هستید پد تاچ خود با تنظیمات دلخواه تغییر دهید. کار کرد با صحفه کلید و تاچ پد بسیار مناسب بوده و کاملا نیازها را برطرف می کند اما در برخی از مواقع که کار تایپ و نوشتن به صورت سریع و پی در پی انجام می شود ممکن است اشاره گر موس جا به جا شود که در اثر برخورد دست با صحفه کلید است، برای رفع این مشکل سامسونگ تدبیری را اندیشیده است که می توانید بوسیله آن تاچ پد را خاموش کنید تا در حین تایپ مشکلی برایتان بوجود نیاورد.

صحفه نمایش

اندازه صحفه نمایش 13.3 می باشد که می توان آن را یک نقطه مثبت در این مدل نوت بوک سری 9 سامسونگ دانست. رزوولیشن 768*1366 به همراه صحفه نمایش با تکنولوژی SuperBright و 400 نیت (nit ) می تواند یک نمایش دهنده بسیار مناسب و حرفه ای حتی برای گرافیکی سنگین با دقت رنگ بالا در اختیار شما قرار دهد. رنگ ها و اشکال در صحفه نمایش به شدت همانند حالت Crisp و رنگ ها خیره کننده بودند. وجود یک سنسور برای تنظیم روشنایی بسیار مناسب به نظر می رسد که شما می توانید آن را غیر فعال کنید و به صورت دستی روشنایی را تغییر دهید،‌ این مورد برای کسانی که در محیط آزاد با لپ تاپ کار می کنند می تواند بسیار مناسب باشد. موردی که در این نوت بوک می تواند بهتر شود و بهبود یابد رزولیشن است که می تواند مقدار 900*1440 همانند مک بوک ایر و یا 900*1600 در لپ تاپ های سری Vaio Z,s سونی باشد.

series9p16-6.jpg

در سری 9 نوت بوک های سامسونگ و در این مدل زوایه دید 160 درجه می باشد که می تواند بسیار مناسب باشد،‌ همچنین زاویه دید عمودی و افقی در سطح قابل قبولی است. دید افقی با توجه به زوایه بالا می تواند بسیار مناسب باشد؛‌ در این جهت شما از فاصله دور هم می توانید دید خوبی داشته باشید که این در نوع خود می تواند جالب توجه باشد. وبکم جلویی این نوت بوک 1.3 مگاپیکسل HD می باشد که تصویر شما را هنگام گفتگو از طریق برنامه Skypeبه صورت مجعد یا Crisp نشان می دهد، گرچه به نظر می رسد هنگام جا به جایی و مکالمه تصویری به مقدار کم روشنایی دچار نوسان می شود. در سمت چپ و راست نیز دو عدد اسپیکر جای داده شده است که با توجه به اندازه و قدرت خروجی با توجه به نوع موزیک می تواند متفاوت باشد.

کارایی و گرافیک

اگر بخواهیم به طراحی و ارگونومیک بودن نوت بوک های سری 9 سامسونگ یک رتبه دهیم، قطعا رتبه بسیار بالایی را کسب خواهد کرد، اما چیزی که بسیار حائز اهمیت است کارایی سخت افزارهای موجود در این لپ تاپ است، ما در این جا پردازنده 1.4 گیگاهرتزی Core i5-2537M به همراه 4 گیگ حافظه رم داریم که با آن برنامه هایی را اجرا کردیم. در ابتدا و برای باز کردن MS-word مشکلی وجود نداشته و با سرعت بسیار مناسب و بدون هیچ تاخیر و کُندی سرعتی، برنامه باز شده، سپس یک مطلب در مروگر فایرفاکس 4 نوشته شد، تصاویر در GIMP ویرایش پیدا کرد، خروجی فیدهای تویتتر در TweetDeck مشاهده شد و در انتها بوسیله بوسیله Skype یک تماس تصویری برقرار شد و در حین اجرای این برنامه ها، کاهش سرعت و کاهش در سرعت اجرا مشاهده نشد.

series9p16-7.jpg

در این بین نباید از هارد دیسک 128 گیگابایتی SSD در اجرای سریع برنامه ها گذشت، با استفاده از این نوع هارد، افزیش سرعت دیسک ها در بوت ویندوز 7، کاملا مشخص است. همانند آن چیزی که سامسونگ در مک بوک ایر انجام داده است، سامسونگ نیز بر روی آن کار کرده است که به آن به اصطلاح بازگشت قدرت یا Power Back گفته می شود، بوسیله این قابلیت هنگامی که نوت بوک در حالت خواب (Sleep) است در عرض سه ثانیه به حالت آماده به کار تغییر پیدا می کند که تست ما کاملا این زمان را تایید می کند. در مک بوک ایر زمان خواب (Sleep) و آماده شدن فضای کار در 2.6 ثانیه است، گرچه مدت زمان بوت در سامسونگ سری 9 بسیار مناسب تر می باشد و 20 ثانیه در ویندوز 7 می باشد که این زمان برای مک حدود 25 ثانیه است.

گرافیک موجود در این نوت بوک ها، کارت یک پارچه Intel 3000 می باشد که آن را در برندها و مدل هایی مثل: ThinkPad X220 شرکت لوونو (Leveno) و در چیپ کارت این رده از بهبودهایی صورت گرفته است. این کارت گرافیک برای اجرای کلیپ های فلش HD که آن را آزمایش کرده ایم، مشکلی ندارد. به طور کل می توان این کارت را با NVIDIA Geforce 320M مقایسه کرد ؟ در ظاهر کارت گرافیک جیفورس قوی تر است و در اصل نیز همینطور است ولی اینتل نیز با ترفندهایی کیفیت و کارایی این رده از کارت های گرافیک یکپارچه خود را بالا برده است و این ترفندها هنگام مشاهده ویدئو با کیفیت 1080p کاملا مشهود است.

series9lead1-8.jpg

عمر باتری و نرم افزارها

میزان بازده باتری رابطه مستقیمی با ولتاژ پردازنده دارد. ما برای نوت بوک های سری9 سامسونگ انتظار عمر بالای باتری را نداشتیم و در این رابطه که سامسونگ مدعی شده بود این نوت بوک تا 7 ساعت با باتری قادر به کار است، شک داشتیم، اما آزمایش انجام شده از آن چیزی که فکر می کردیم مناسب تر بود. ما با اجرای فایل ویدئویی با تکرار (Loop)، روشنایی 65٪، شبکه وای-فای روشن و باتری AH m6300 حدود 4 ساعت و 20 دقیقه نوت بوک روشن و آماده به کار داشتیم که در نوع خود می توانست بسیار مناسب باشد. در مدل X220 لوونو با روشنایی 75٪ حدود 5 ساعت کارکرد داشتیم که البته باتری این مدل برزگ تر و دارای Cell های بیشتری می باشد. در این حالت آزمایش مک بوک ایر حدود 25 دقیقه بیشتر دوام می آورد و در حالت استفاده عادی نیز 6.5 ساعت به ثبت رسیده است. در هنگام کار مداوم با این مدل سامسونگ نیز ممکن است، صحفه کلید کمی گرم شود. همانند بسیاری از مدل های سامسونگ در سری 9 این نوت بوک ها نیز، برنامه های کاربردی نصب شده است. در منوی استارت (شروع) برنامه های به اشتراک گذاری فایل ها، جدا کردن وتقسیم کردن فایل ها، مدیریت شبکه و نرم افزارهای این چنینی نصب شده است.

خلاصه بررسی

اگر بخواهیم لپ تاپ های سری 9 سامسونگ را PC فوق سبک بنامیم، لفظ درستی به کار نبرده ایم. دراین مدل از پردازنده های سندی بریج (Sandy Bridge) Core i5، هارد دیسک 128 گیگ SSD استفاده شده و کیفیت صحفه نمایش بسیار مورد قبول است. یک ویژگی بسیار مناسب در این مدل این است که نیازی نیست شما آداپتور برق AC را با خود ببرید و در اصل در این
نوت بوک این مشکل حل شده است.
series9lead1-9.jpg
 در مورد قیمت این سری، نمی توان مقدار دقیقی را نوشت اما حدود 1.649 دلار می باشد و این دستگاه پورتابل فوق سبک را کسانی خریداری می کنند که بخواهند بالای 1600+ دلار برای یک نوت بوک متفاوت بپردازند (گرچه قیمت 1.599 دلاری نیز در Bestbuy دیده شده است. در نوت بوک های سری 9 سامسونگ و این مدل مواردی همچون پردازنده قوی تر تر نسبت به مک بوک ایر به چشم می خورد ولی در آن سو با پرداخت 350 دلار بیشتر و خرید یک مک بوک، ویژگی هایی همانند کیفیت بالاتر صحفه نمایش، کارت گرافیک قوی تر، عملکرد مولتی تاچ مناسب تر و عمر باتری بیشتر را در اختیار خواهید داشت که همه این ویژگی ها در لپ تاپ های فوق نازک جمع شده است