سامسونگ 9 Series کابوسی برای مک‌بوک ایر

نوشته آرش زاد 25 بهمن 1389

کلاس Thin & Light در کامپیوترهای همراه یکی از محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین رده‌های کاربری نوت‌بوک‌ها به‌حساب می‌آید. در این کلاس با لپ‌تاپ‌های کوچک و ظریفی روبرو هستیم که علیرغم تشابه وزنی و حجمی با نت‌بوک‌ها، از قدرت بسیار بالاتری در رده پردازشی برخوردار بوده و از این لحاظ مدل‌های بسیار پیشرفته‌تری به حساب می آیند.

samsung-9-series-1.jpg

یکی از پیشتازترین نمونه‌ها در این کلاس Macbook Air شرکت Apple است که با برخورداری از طراحی فوق العاده و ظرافت بی نظیر تا مدت‌ها رقیب چشمگیری را در کنار خود نمی‌دید اما به تازگی شرکت سامسونگ نوت‌بوک جدیدی را با نام ZX310 به این کلاس عرضه کرده که در بسیاری از جهات Air پر افتخار را کاملا به چالش کشیده است. این نوت‌بوک جدید که در کلاس نوظهور سری 9 سامسونگ قرار دارد برای اولین بار در نمایشگاهCES2011 در لاس وگاس به نمایش در آمد و توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب نمود. در مقاله پیش رو با معرفی کامل این مدل به مقایسه آن با macbook Air خواهیم پرداخت با ما همراه شوید.

وقتی که پای تنوع و تعدد در میان گجت‌های دیجیتالی به میان می‌آید شاید هیچ ابزار دیگری را پر شمارتر و متنوع تر از لپ‌تاپ‌ها نتوان برشمرد؛ جائی‌که با توجه به نوع استفاده کاربران، طرح‌های مختلف از نوت‌بوک‌ها طراحی شده که گه‌گاه با فرم و ساختار اولیه دستگاه نیز در تناقض قرار می‌گیرند. طیف گسترده کلاس‌های لپ‌تاپی در بالاترین سطح از نمونه‌های موسوم به Desktop Replacement و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی با حجم و وزن بسیار بالا و صفحه نمایش‌های عظیم آغاز می‌شود. سخت‌افزارهای حاضر در این رده از کیفیت بسیار بالائی در ردیف PC ها برخوردارند و به‌علت حجم و وزن بسیار بالا، جابه‌جائی چندانی در میان آنها دیده نمی‌شود.

پس از این رده و در پله‌ای پائین‌تر، نمونه‌های معمول با ابعاد و سایز استاندارد جای دارند که در حال حاضر بیشترین تعداد نوت‌بوک‌های مورد استفاده کاربران نیز در این رده به چشم می‌خورد. سایز صفحه نمایش در این گروه از ۱۴ تا ۱۶ اینچ متغیر است و متناسب با آن، وزن دستگاه نیز از حوالی ۲.۴ تا ۳.۱ کیلوگرم تغییر خواهد کرد. این کلاس با این‌که در بسیاری از موارد کلیه نیازهای کاربران متنوع خود از طیف دانشجوئی تا کاربری حرفه‌ای مهندسی و طراحی را زیر پوشش خود قرار می‌دهد اما هنوز در یک مسئله مهم یعنی امکان جابجائی آسان و مزاحمت فاکتور مهمی به نام وزن، چندان موفق عمل نکرده است.

samsung-9-series-2.jpg

گونه دیگری از لپ‌تاپ‌ها که عنوان برازنده نت‌بوک (Netbook) برای آنها انتخاب شده است اولین راه حلی بود که پیش روی کاربران برای افزایش قابلیت‌های پرتابل و جابه‌جائی بدون زحمت دستگاه قرار گرفت اما مشکل اصلی نت‌بوک‌ها و مهم‌ترین عامل منفی قابل ذکر در ساختار آن‌ها در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌ها، گزینه‌های پردازشی ضعیف حاضر در این نمونه‌هاست و همان‌طور که از نام یک نت‌بوک می‌توان حدس زد، در اکثر مواقع رفع نیازهای آنلاین حداکثر انتظاری ست که می‌توان از این دستگاه‌های کوچک و ظریف داشت. اما در میان گونه‌های متعدد لپ تاپ ها، دسته دیگری موسوم به کلاس Thin & Light یا مدل‌های کوچک و ظریف با مشخصات پردازشی بالا نیز وجود دارد که سایز صفحه نمایش در این مدل‌ها حداکثر تا ۱۳ اینچ محدود شده و وزن دستگاه نیز فارغ از نوع چینش آن به زیر 2 کیلوگرم کاهش یافته است. امکانات پردازشی حاضر در یک مدل Thin & Light در سطح بسیار بالاتری نسبت به کلاس نت‌بوکی قرار داشته و ناگفته پیداست که در کلاس قیمتی بسیار بالاتری نیز جای دارد.

برترین نمونه قابل اشاره در این کلاس بدون هیچ شک و شبهه‌ای Macbook Air شرکت Apple است که در ترکیب زیبائی و ظرافت و امکانات پردازشی مطلوب، گوی سبقت را از همگان ربوده است. Macbook Air که به تازگی نسل دوم آن نیز با معرفی یک سایز جدید به بازار ارائه شده است حالا با رقیبی سرسخت روبروست که با طراحی ویژه خود، نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه در رده پردازشی نیز حریف قدرتمندی برای Air به حساب می‌آید. با حضور این محصول جدید که با عنوان Samsung ZX310 9Series شناخته می شود رقابت در کلاس Thin & Light به مرحله تازه‌ای وارد می شود که نوآوری در طراحی، میزان امکانات و البته قیمت تمام شده مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در انتخاب این مدل‌ها از سوی کاربران به حساب می‌آیند.

samsung-9-series-4.jpg

طراحی چشمگیر اولین محصول ارائه شده به سری 9 سامسونگ که در برخی منابع با عناون ZX310 از آن یاد شده از همان ابتدا و در اولین برخورد کاملا به چشم می‌آید. رنگ مشکی بدنه دستگاه در تقابل کامل با Air جذابیت ویژه‌ای به این مدل اشرافی بخشیده است. انحنای زیبای بدنه مخصوصا در زیر دستگاه و محل اتصال لولاها از دیگر نکات کاملا خاص در طراحی ZX310 است. بدنه دستگاه از جنسی با نام Duralumin ساخته شده که گونه خاصی از آلومینیوم بسیار سبک و در عین حال بسیار مقاوم است که در بدنه هواپیماهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و در مقایسه با آلومینیوم معمولی تا دو برابر استحکام بیشتری دارد. استفاده از این جنس بدنه، وزن دستگاه را به ۱.۳۱ کیلوگرم کاهش داده که در کلاس ۱۳ اینچی رقمی فوق‌العاده به حساب می‌آید. این فرم بی نظیر در ساختار ZX310 از همان ابتدا نمادی از استحکام را در ذهن کاربران شکل می‌دهد. قطر این مدل در حالت بسته حداکثر به ۱۶.۲ میلی‌متر می‌رسد که از این لحاظ نیز با یکی از باریک‌ترین نمونه‌ها در تمامی کلاس‌های لپ‌تاپی روبرو هستیم.

در مقایسه‌ای رو در رو به موارد نسبتا مشابه‌ای در Air بر می‌خوریم جائی‌که به‌جز شاسی آلومینیومی و وزن مشابه ۱.۳۲ کیلوگرمی، قطر ۱۷ میلیمتری دستگاه نیز با اندکی اغماض در یک سطح نسبت به سامسونگ قرار دارد البته در نسخه ۱۱ اینچی Macbook Air با این‌که قطر دستگاه تغییری نکرده اما وزن آن به ۱ کیلوگرم کاهش یافته است. در این قسمت با این‌که به هیچ عنوان نمی‌توان از زیبائی و جذابیت همیشگی مدل Air صرف‌نظر کرد اما به واسطه طراحی زیبا و متفاوت سری 9 در کنار جنس مقاوم و سبک بدنه، ظاهرا امتیاز بالاتری می بایست برای حریف سامسونگی قائل شد.

samsung-9-series-5.jpg

پورت‌های ورودی و حروجی حاضر در ZX310 شباهت فراوانی با نسل نخستین Macbook Air دارد. این پورت‌ها که در نگاه اول نشانی از آن‌ها نمی‌توان یافت در زیر یک پوشش محافظ در سمت چپ دستگاه جای گرفته‌اند که حضور آنها در سمت چپ و پنهان سازی این پورت ها در زیر یک پوشش نکاتی هستند که سامسونگ بدون شک با نیم نگاهی به Air اقدام به طراحی آن‌ها نموده است. پورت‌های حاضر در این قسمت همان‌طور که بروی پوشش محافظ نیز نقش بسته است، شامل یک پورت Ethernet، یک حروجی HDMI و بلاخره یک پورت پر سرعت USB 3.0 می‌شود که البته هیچکدام در Air نخستین حضور نداشتند چرا که تنها پورت‌های موجود در نسل اول Air شامل یک پورت USB 2.0 یک پورت خروجی Micro-DVI و یک جک 3.5 میلیمتری هدست می‌شد که در دریچه‌ای پنهان شونده در سمت چپ حضور داشتند. این پورت‌ها با این‌که هم‌چنان در Air جدید نیز غایبند اما اوضاع در این مدل اندکی متفاوت شده است در این‌جا با این‌که هنوز از پورت Ethernet و خروجی HDMI خبری نیست اما تعداد پورت‌های USB 2.0 به دو عدد در دو سمت دستگاه افزایش یافته و یک کارت خوان SD و اتصال ارزشمند Mini DisplayPort نیز به این مجموعه افزوده شده است که با کمک این آخری و استفاده از تبدیل‌های مناسب می‌توان به خروجی‌های مختلف تصویر از جمله DVI، VGA یا HDMI با کیفیت بسیار بالا (تا وضوح 1600×2560 پیکسل) دست پیدا کرد. بدین ترتیب با ارائه راه‌حل‌های ویژه Apple در این قسمت نبود پورت LAN همچنان بزرگترین عامل منفی قابل اشاره در پورت‌های ورودی و خروجی Air است که با در نظر نگرفتن تبدیل USB به LAN این مدل که بصورت جداگانه به فروش می‌رسد، گزینه‌ای به‌جز اتصال Wireless برای حضور در اینترنت پیش روی کاربران باقی نمی‌ماند. تنها تغییر ایجاد شده در پورت های ورژن ۱۱ اینچی Air حذف کارت‌خوان SD است و سایر موارد در اینجا نیز تکرار شده‌اند. در سوی مقابل و در ZX310 عدم حضور کارتخوان و محدودیت در تعداد پورت های USB اصلی‌ترین موارد منفی قابل اشاره در این مدل را تشکیل می‌دهند. در یک روند مقایسه‌ای امتیاز نسبتا برابری برای هر دو مدل در این بخش می‌توان در نظر گرفت چرا که علیرغم نکات مثبت ZX310 مثل پورت پر سرعت USB 3.0 و اتصال Ethernet، مدل Air نیز در مقابل از دو پورت USB و کارتخوان SD بهره می‌برد که به‌خصوص مورد نخست اهمیت بیشتری برای دستگاهی در این کلاس دارد.

samsung-9-series-6.jpg

با گشودن دستگاه صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی ZX310 ظاهر می‌شود. این صفحه نمایش از وضوح 768×1366 پیکسل برخوردار است و روشنائی فوق‌العاده‌ای در سطح 400 nit ارائه می‌دهد. زاویه دید این صفحه نمایش نیز به ۱۶۰ درجه رسیده است که برای مدلی در این کلاس عددی بسیار مناسب تلقی می‌شود. در سوی دیگر این رقابت صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی Air 2010 جای دارد که وضوح تصویر را از 800×1280 پیکسل مدل قبلی باز هم افزایش داده و به رقم فوق العاده 900×1440 پیکسل رسانده است. رقمی که به‌جز در مدل‌های بسیار خاص در رده ۱۳ اینچی، کاملا بی‌نظیر به حساب می‌آید. این وضوح البته در نسخه 11 اینچی به 768×1366 پیکسل کاهش یافته که در این مورد نیز یافتن مدلی با این ابعاد و با این وضوح کار چندان ساده‌ای نیست. کنتراست تصویر در ZX310 برابر 100,000:1 عنوان شده که در کنار پشتیبانی از نمایش 16 میلیون رنگ نمونه با کیفیتی به نظر می‌رسد. در این قسمت از لحاظ روشنائی و زاویه دید امتیاز بالاتر به سامسونگ تعلق دارد اما از آن سو وضوح فوق‌العاده صفحه نمایش Air 2010 نکته‌ای نیست که بتوان به آسانی آن را فراموش کرد.

samsung-9-series-8.jpg

صفحه کلید ZX310 نمونه‌ای با ابعاد نسبتا کامل با کلیدهای تفکیک شده است که از ابعاد و فیدبک مناسبی سود می‌برند. در سوی مقابل کلیدهای حاضر در Air 2010 نیز از ابعاد و سایز بسیار مناسبی برخوردارند و ظاهرا تفکیک بیشتری را نسبت به حریف آسیائی خود ارائه می دهند. تاچ پد در هر دو مدل از لحاظ سایز و ابعاد مشابه با یکدیگر به نظر می رسند با این تفاوت که در ZX310 کلیدهای چپ و راست حاضر در بخش پائینی این قسمت اندکی از ابعاد تاچ پد کاسته است. تاچ پد حاضر در Air همچون دیگر Macbook ها از لمس چندگانه و قابلیت هائی نظیر Pich to Zoom پشتیبانی می کند اما در مورد قابلیت های تاچ پد ZX310 هنوز صحبتی به میان نیامده است. از دیگر المان‌های طراحی حاضر در هر دو مدل باید به وب‌کم حاضر در بخش بالائی صفحه نمایش و اسپیکرهای استریو اشاره کرد که در این مورد آخر، سامسونگ به‌علت استفاده از Subwoofer در کنار اسپیکرهای دارای توان خروجی 2×1.5 وات، موفق تر به نظر می‌رسد.

samsung-9-series-9.jpg

با گذر از قطعات سخت افزاری و المان‌های طراحی هر دو مدل به بخش اصلی یعنی رده پردازشی دو رقیب می‌پردازیم. پردازنده استفاده شده در ZX310 نسخه ۱.۴ گیگاهرتزی پردازنده دو هسته ای Intel Corei5 2537M است که به ۳ مگابایت حافظه کش L2 مجهز بوده و با پشتیبانی از فناوری Turbo Boost و غیر فعال کردن یکی از هسته های پردازشی به فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. مصرف انرژی در این پردازنده ۳۲ نانومتری ۱۷ وات است. در دیگر سو پردازنده‌های استفاده شده در نسخه ۱۳ اینچی Air 2010 شامل پردازنده دو هسته‌ای Intel Core2Duo SL9400 با فرکانس ۱.۸۶ گیگاهرتز یا Intel Core2Duo SL9600 با فرکانس ۲.۱۳ گیگاهرتز است که هر دو از ۶ مگابایت حافظه سطح ۲ کش برخوردارند. مصرف انرژی این دو پردازنده ۴۵ نانومتری نیز برابر ۱۷ وات است. در مدل ۱۱ اینچی Air 2010 از پردازنده Core2Duo ضعیف تری با فرکانس های ۱.۴ و ۱.۶ گیگاهرتز استفاده شده که ۳ مگابایت حافظه کش L2 ارائه می‌دهند. امتیاز بالاتر در این رده و در قسمت سرعت پردازنده مطمئنا به Air تعلق می‌گیرد هرچند که در ZX310 نیز از پردازنده جدیدتر با فناوری پیشرفته‌ای استفاده شده است. حافظه RAM موجود در ZX310 برابر ۴ گیگابایت به فرم DDR3 اعلام شده و اطلاعات بیشتری همچون میزان باس آن هنوز مشخص نیست. حافظه Air 2010 برابر ۲ گیگابایت از نوع DDR3 با باس ۱۰۶۶ مگاهرتزی ست که تا ۴ گیگابایت امکان ارتقا دارد؛ شرایطی که در مدل ۱۱ اینچی نیز کاملا تکرار شده است. کفه ترازو در این قسمت به‌علت استفاده از حافظه بالاتر به مدل سامسونگی تعلق دارد. حافظه هارد دیسکی موجود در ZX310 برابر 128 گیگابایت از نوع SSD یا Solid State Drive است؛ حافظه‌های پیشرفته و گران‌قیمتی که با حذف عنصر چرخشی موجود در هارد دیسک های فعلی، علاوه بر افزایش چشمگیر سرعت دسترسی به اطلاعات، آسیب پذیری این قطعه همواره مشکل ساز موجود در لپ‌تاپ ها را نیز به دست فراموشی سپرده‌اند. حافظه Air 2010 نیز از همین نمونه SSD ست با این تفاوت که علاوه بر نسخه 128 گیگابایتی امکان سفارش مدل 256 گیگابایتی نیز وجود دارد. این حافظه در ورژن ۱۱ اینچی Air 2010 به ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت تقلیل یافته است. پردازش گرافیکی در ZX310 با کمک چیپ ست گرافیکی Intel HD GT2 صورت می‌گیرد که نسخه بهبود یافته‌ای از چیپ ست‌های Onboard اینتل به حساب می‌آید. عملکرد این پردازشگر گرافیکی برای نمونه‌ای در این سطح و برای کاربردهائی نظیر نمایش تصاویر HD، پشتیبانی از افکت‌های گرافیکی سیستم عامل در کنار برخی بازی‌های سبک، مناسب ارزیابی می‌شود اما به هیچ عنوان نمی‌توان به‌عنوان یک گرافیک جداگانه بروی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. در دیگر سو اوضاع در مورد Air نیز به طریق مشابه‌ای دنبال می‌شود؛ جائی‌که چیپ ست گرافیکی Nvidia Geforce 320M علیرغم تصور اولیه یک کارت گرافیک جداگانه نیست و حداکثر ۲۵۶ مگابایت حافظه گرافیکی خود را از RAM کسب می کند.

به ظرفیت باتری حاضر در SX310 اشاره‌ای نشده اما بر طبق گفته‌های رسمی، دوام این باتری برابر ۶.۵ ساعت است که تا ۱۰۰۰ بار شارژ دستگاه یا تا ۳ سال این دوام را حفظ می کند. در دیگر سو باتری 50Whr حاضر در Macbook Air تا ۷ ساعت دوام داشته و در حالت Stand-by نیز تا ۳۰ روز انرژی خود را حفظ می‌کند. ظرفیت باتری در نسخه ۱۱ اینچی Air به 35Whr رسیده که تا ۵ ساعت دوام دارد.

samsung-9-series-10.jpg

از دیگر موارد قابل اشاره در مقایسه این دو مدل باید به اتصالات بی‌سیم آنها اشاره کرد. در این بخش فارغ از اتصال مشترک Wi-Fi با استاندارد 802.11b/g/n، در نمونه سامسونگی از بلوتوث نسخه 3.0 بصورت پیش فرض و اتصال WiMAX احتمالا به‌صورت Optional استفاده خواهد شد که در هر دو مورد برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به Air دیده می شود.

Samsung ZX310 9Series تلاشی قابل قدردانی از سوی سامسونگ برای حضور در رده‌ای است که پیش از این هیچ‌گاه به‌صورت عمده از سوی دیگر تولید کنندگان مورد توجه قرار نگرفته است. امکانات مثبت این مدل همچون بدنه فوق العاده با طراحی چشمگیر، پورت‌های اتصالی پیشرفته و ظرفیت بالای حافظه از نکات اصلی قابل اشاره در رابطه با ZX310 در مقابل حریف نامدار خود است. از سوی دیگر، حرکت بر جای پاهای اپل در مواردی همچون وزن و ابعاد دستگاه و همچنین نحوه طراحی محل پورت‌های جانبی نوت‌بوک در کنار قیمت نسبتا بالای در نظر گرفته شده برای آن از جمله مواردی هستند که می‌تواند در نسخه احتمالی آینده این دستگاه مد نظر سامسونگ قرار بگیرد. سامسونگ قرار است ZX310 را تا پایان ماه فوریه جاری با قیمت پایه ۱۶۰۰ دلار به بازار عرضه کند و این در حالی ست که مدل ۱۳ اینچی Air با ۱۲۸ گیگابایت حافظه که از شباهت نزدیکی با ZX310 برخوردار است با قیمت ۱۳۰۰ دلار هم اینک در بازار حضور دارد. قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی این چینش ۱۶۰۰ دلار است و دو نسخه ۱۱ اینچی نیز در دو حجم ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به ترتیب ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلار قیمت دارند.

حالا با توجه به توضیحات بالا، شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ داشتن یک لپ‌تاپ ظریف سامسونگ با مشخصاتی بارز یا یک مک‌بوک ایر با دنیای مکینتاش؟

نویسنده: آرش افراسیابی