پاسخ انویدیا به اپل: می‌توانیم نتایج بررسی شما را ببینیم؟

نوشته آرش زاد 18 اسفند 1390

شب گذشته و در کنفرانسی که اپل به مناسبت معرفی نسل سوم آیپد برگزار کرده بوده، مثل همیشه اقدام به تعریف و تمجید از سخت‌افزار جدید محصول خود و ارائه برخی آمار مقایسه‌ای با دیگر رقیان موجود در بازار پرداخت. یکی از مقایسه‌های دیشب، مربوط به پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای آیپد جدید بود که طبق ادعای اپل، ۲ برابر نسبت به پردازنده A5 و ۴ برابر نسبت به پردازنده Tegra 3 انویدیا، کارایی بهتری دارد.

invidia-a5x-apple.jpg

وب‌سایت خبری ZDnet طی تماسی که با شرکت انویدیا داشت، از آن‌ها درباره این موضوع سوال کرد و توضیحاتی را در این رابطه خواستار شد. Ken Brown، سخنگوی این شرکت در پاسخ به این سوال، نمودار شب گذشته اپل در این رابطه را نوعی تملق‌گویی عنوان کرد.

او در توضیح خود اشاره کرد که اپل هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی درباره تست و بررسی پردازنده گرافیکی خود ارائه نداده است و فعلا نمی‌توان روی این ادعا تاکید کرد.

بروان درباره ارزیابی کارایی پردازنده‌ها گفت که باید بدانیم که A5x روی چه اپلیکیشن‌هایی آزمایش شده است، چه دسته‌بندی‌هایی از برنامه‌ها برای نتیجه این آزمایش و مورد نظر اپل بوده‌اند و از چه درایورهایی استفاده شده است؟ چرا که معیارهایی زیادی برای ارائه چنین نظری باید مورد بررسی قرار بگیرند.

انویدیا در این رابطه اشاره کرد که آن‌ها با تهیه محصول جدید اپل، بررسی‌های مورد نظر خود را روی آن انجام می‌دهند و نتیجه را اعلام خواهند کرد. در حال حاضر، اطلاعات ارائه شده از سوی اپل، طیف بسیار کلی‌ای دارد و باید دید که هفته آینده، با عرضه آیپد جدید به دست مشتریان، خبرها و بررسی‌ها در این رابطه چگونه خواهد بود.

نکته مهمی که خیلی از کاربران درباره پردازنده جدید A5x اپل گمان می‌کنند، ۴ هسته‌ای بودن این پردازنده است در حالی که A5x، پردازنده‌ای دو هسته‌ای (SoC) است که قابلیت گرافیکی ۴ هسته‌ای دارد. گزارش کامل کنفرانس معرفی آیپد جدید را می‌توانید از وبلاگینا بخوانید.