مصاحبه با شهاب سلطانی زاده، مدیر بخش فناوری موبایل سامسونگ

منتخب نوشته آرش زاد 12 شهريور 1390

اگر به یاد داشته باشید، وبلاگینا در گزارش مربوط به نمایشگاه گلستان سامسونگ، به شما وعده مصاحبه با یکی از مدیران بخش موبایل این شرکت در ایران را داده بود. شهاب سلطانی‌زاده، مدیر بخش فناوری‌های سامسونگ، در یک گفتگوی اختصاصی با وبلاگینا، به سوالات مطرح شده از جانب ما پاسخ می‌دهد.

در این مصاحبه ویدیویی که خلاصه‌ای از متن آن‌را می‌توانید در ادامه مطلب مطالعه کنید، ما سوالاتی را پیرامون وضعیت کلی سامسونگ، سیاست استفاده از سیستم‌عامل بادا در کنار اندروید، مسابقه برنامه‌نویسی بادا و زمان ورود تبلت‌های 10.1 و 8.9 اینچی این شرکت به ایران مطرح کردیم. این مصاحبه را می‌توانید در وبلاگینا مشاهده کنید و یا آن‌را با حجم پایین، کیفیت خوب و کیفیت متوسط دریافت نمایید.


به عنوان اولین سوال از شما می‌خواهیم درباره وضعیت کلی گوشی‌های سامسونگ در بازار ایران برای‌مان توضیح دهید. فروش گوشی‌های high end و low end در ایران چه تفاوتی با سایر نقاط دنیا دارد؟

اگر توجه جدیدی به بازار ایران داشته باشید ما در تمامی رده‌های قیمتی فعال هستیم. گوشی‌های Low end ما مثل 3600 مدل‌هایی بودند که با طبع ایرانی خیلی سازگار بودند و به همین دلیل نیازهای طیف بسیار وسیعی از کاربران را جواب‌گو بودند. همچنین ما جدیدا با ورود Galaxy S و سری Galaxy و همین‌طور S2 که الآن وارد بازار هم شده، توانستیم محبوبیت کاربران حرفه‌ای را نیز جذب کنیم تا بتوانیم خواسته‌های وسیع آن دسته از کاربرانی که به تکنولوژی علاقه‌مندند را نیز مرتفع نماییم. به همین دلیل ما هم‌اکنون سهم قابل توجهی از بازار تلفن‌های هوشمند را نیز در اختیار داریم.

سامسونگ چه زمانی قصد استفاده از فناوری ۳ بعدی را در گوشی‌های خود دارد و در کل نظر شما درباره این فناوری و استفاده آن در تلفن‌های همراه چیست؟

به شخصه من تکنولوژی سه بعدی را هنوز آماده موبایل نمی‌بینم. تکنولوژی ۳ بعدی نه باید نیاز به عینک داشته باشد و نه وسیله جانبی دیگری تا شما به‌راحتی بتوانید از آن بهره‌مند شوید؛ به‌خصوص برای موبایل که شما باید تصویر و وضوح بالایی داشته باشید و ۳بعدی واقعی را تجربه کنید بدون آن‌که به چشم شما آسیبی برسد. ما امیدواریم که به مرور این تکنولوژی با موبایل سازگار شود. در حال حاضر ما طرح خاصی برای تلفن‌های سه بعدی نداریم. فکر می‌کنم تنها تلفنی که در این زمینه کار کرده بود، LG بود که آن‌را در بارسلونا معرفی کرد. من آن تلفن را دیدم، تکنولوژی جالبی بود اما فکر می‌کنم هنوز جای کار بیشتری وجود دارد تا بتوان از آن روی موبایل استفاده کرد.

سامسونگ چند روز گذشته مدل جدید از گوشی گالاکسی را با نام Galaxy R معرفی کرد. در اعلان‌های خبری عنوان شده بود که این گوشی به‌زودی وارد خاورمیانه نیز می‌شود. چه زمانی می‌توانیم این گوشی را در ایران ببینیم؟

برای ورود این گوشی به ایران هنوز تاریخ خاصی گذاشته نشده اما احتمال می‌دهم حدود دو ماه دیگر باشد. تفاوت Galaxy R با Galaxy S2 در صفحه نمایش آن است که از Super Clear LCD استفاده می‌کند.

در واقع کیفیتش پایین‌تر است

به‌این دلیل که AMOLED نیست کیفیتش کمی پایین‌تر است اما نسبت به برخی از رقبا، کیفیت بسیار خوبی دارد.

شهاب سلطانی زاده

استفاده از سخت‌افزارهای قوی در گوشی‌های سامسونگ یکی از دلایلی است که کاربران به سمت این برند می‌روند. با توجه به آینده اندروید و سیستم‌عامل بادا، فکر می‌کنید که این شیوه با توجه به عملکرد رقبا چقدر می‌تواند موفق باشد؟

قاعدتا خیلی. سامسونگ علاقه زیادی به قسمت فناوری دارد و در شرکت سامسونگ، سخت‌افزار یکی از بخش‌هایی است که همیشه روی آن کار می‌شود. شما می‌دانید که سیستم‌عامل‌های مختلف همیشه باید با سخت‌افزارشان هم‌سان باشند تا بتوانند به نحو احسن از همه منابع آن تلفن استفاده کنند و بدون این هماهنگی شما می‌توانید تلفن‌های هوشمند بسیار زیادی را در بازار ببینید که نمی‌توانند کاملا کارهای‌شان را به درستی انجام دهند و مدیریت حافظه آن‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

به جز تست‌های که در کارخانه صورت می‌گیرد، در هر کدام از دفاتر سامسونگ از جمله دفتر ما (ایران)، تلفن با سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط و همچنین با شبکه‌های داخلی آزمایش می‌شود. ما همه این کارها را انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم این هم‌سانی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد تا مشکلاتی در این کشور و کشورهای دیگر برای دستگاه‌های ما ایجاد نشود.

بنابراین این رویه ادامه خواهد داشت

بله

توسعه سیستم‌عامل بادا و به‌کار بردن اندروید در گوشی‌های سامسونگ، موضوعی است که الآن به‌صورت موازی پیش گرفته می‌شود. این مورد به چه صورت انجام می‌شود و سامسونگ چقدر بادا را جدی گرفته؟

این سوال زیاد از ما پرسیده می‌شود و سوال خیلی خوبی است. ما بادا را خیلی جدی گرفتیم. Wave 3 تلفن جدیدی است که به‌زودی از خانواده بادا وارد بازار خواهد شد. تلفن‌های بادا در کشور ما فروش خیلی خوبی داشتند، به این دلیل که این سیستم‌عامل می‌تواند یک مرحله رو به جلو برای کاربرانی که از تلفن‌های جاوا و تلفن‌های غیر هوشمند استفاده می‌کنند باشد تا به تلفن‌های هوشمند نزدیک‌تر شوند. بادا، تلفن هوشمندی است که همه چیز را به چشم کاربر ساده جلوه می‌دهد.

ما به هیچ عنوان از پشتیبانی بادا منصرف نخواهیم شد. ما از ابتدا، استراتژی ورود به بازارمان این بود که همه پلتفرم‌ها را پشتیبانی کنیم تا کاربرانی که علاقه دارند با پلتفرم محبوب‌شان کار کنند بتوانند گوشی مورد نظرشان را از سامسونگ تهیه کنند. بنابراین ما احترام به سلایق مختلف را در محصولات‌مان با داشتن سیستم‌عامل‌های مختلف رعایت می‌کنیم.

در این زمینه، چند روز گذشته موتورولا توسط گوگل خریداری شد. آیا این مورد می‌تواند در سیاست‌ها و راهکارهای سامسونگ در استفاده از اندروید تغییری ایجاد کند و آیا باعث نگرانی شما شده؟

من درباره دو شرکت دیگر نمی‌توانم نظری بدهم اما سیاست‌های ما هیچ تغییری نمی‌کند. تلفن‌های اندروید و تلفن‌های بادا در سری هوشمند به همان قدرتی که تا الآن روی آن‌ها کار می‌کردیم، باز هم ادامه خواهیم داد و کاربرانمان می‌توانند از بابت پشتیبانی تلفن‌های‌شان از طرف ما خیال‌شان راحت باشد.

shahab-soltani-samsung-2.jpg

شما تابه‌حال چند اپلیکیشن بومی و فارسی را برای کاربران‌تان تولید کرده‌اید. چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید و استقبالی که از این برنامه‌ها شده به چه صورت بوده؟

استقبال خیلی خوب بوده. ما حدودا از سال گذشته ۳۰ برنامه فارسی داشتیم که اگر بخواهم به چند مورد خاص اشاره کنم، برنامه کتاب‌خانه همراه ما که برای سیستم‌عامل اندروید است و خصوصا برای تبلت‌ها طراحی شده است از جمله آن‌ها هستند. در دنیای جدید داشتن یک گوشی بی معنی است و گوشی Galaxy S2 هم بدون برنامه و بدون راه‌کارهای خاص خودش بی‌معنی خواهد بود. این راهکار‌ها در بازارهای جهانی خیلی محبوب هستند ولی در بازار ایران ما نیاز داشتیم کمک کنیم تا این حرکت ایجاد شود.

کتاب‌خانه همراه در حال حاضر حدود ۲۰۰ عنوان مختلف را در بر می‌گیرد. روزنامه‌ها هم که تعداد آن‌ها حدود ۱۰ عنوان است، به‌طور روزانه روی سرورهای ما به‌روز می‌شوند؛ یعنی شما حتی برای دیدن روزنامه صبح خود نیازی به رفتن به روزنامه‌فروشی ندارید. به غیر از کار نرم‌افزاری که ما در این پروژه لحاظ کردیم، کارهای فرهنگی نیز انجام شده و ما دوست داشتیم فرهنگ فارسی هم روی تلفن‌ها و تبلت‌های ما رواج پیدا کند. غیر از این، نرم‌افزارهای مختلفی مثل ترافیک تهران، جدول فارسی که جدیدا روی سامسونگ اپس محبوب شده، نرم‌افزار فرودگاه، لیگ‌برتر که شما می‌توانید اطلاعات لیگ و نتایج را با آن چک کنید هم وجود دارند. این رویه ادامه‌دار است و هیچ‌وقت تمامی نخواهد داشت.

ما به‌زودی یک نرم‌افزار بزرگ مالی را روی اندروید معرفی خواهیم کرد که باعث می‌شود تمام تاریخ چک‌ها، موجودی حساب‌ها و تمامی دخل و خرج یک فرد را روی تلفن او بیاوریم.

تا چه تاریخی؟

تا یکی دو هفته دیگر می‌توانید روی Samsung Apps آن‌را دریافت کنید.

من در خاطر دارم که شما در این زمینه، مسابقه‌ای را نیز برای برنامه‌نویسان بادا و اندروید ترتیب داده بودید. لطفا در این‌باره توضیح دهید که چقدر از این طرح استقبال شد و چه برنامه‌هایی برای شما ارسال شده است.

استقبال خوبی داشتیم هرچند انتظار می‌رفت برنامه‌های متنوع‌تری داشته باشیم. برنامه‌هایی که برای ما فرستاده شدند، برنامه‌های خیلی خوبی بودند. ما در حال حاضر، نتایج را روی وب‌سایت رسمی Bada OS قرار دادیم و بچه‌های برنامه‌نویس خلاقی به عنوان برنده اعلام شدند. با این افراد تماس گرفته خواهد شد تا یک سری نواقص و در اصل، پیشنهادات به آن‌ها ارائه شود تا این‌که اپلیکیشن‌های آن‌ها امکان اجرای بهتر روی دستگاه‌ها را داشته باشد. در یک بازه سه هفته‌ای الی یک ماهه، ما لیست دقیق نفرات اول تا سوم به همراه اهدا جوایز آنان را اعلام خواهیم کرد.

یعنی ما می‌توانیم در مهر ماه منتظرش باشیم؟

بله

در زمینه اپلیکیشن‌ها شما به‌تازگی NDrive را معرفی کردید. ممکن است در این مورد توضیح دهید و بگویید فرق آن با برنامه Google Maps چیست؟

شهاب سلطانی زاده

این سوال رایجی است که از ما پرسیده می‌شود. رهیاب سامسونگ یا همان Samsung Navi، راهکار ناوبری ما است. اول به تفاوت‌های آن اشاره می‌کنیم و بعد سراغ ویژگی‌هایش می‌رویم. گوگل مپس، Navigation را برای کشورهایی مثل ایران پشتیبانی نمی‌کند. این امکان در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و یک سری از کشورهای اروپایی پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل شما از روی نقشه می‌توانید ببینید کجا قرار دارید اما قادر نخواهید بود دنبال یک آدرس بگردید. در گوگل مپس نمی‌تواند برای رفتن به یک نقطه شهر، شما را رهیابی کند که از کدام خیابان‌ها و کدام کوچه‌ها بروید و به کدام جهت‌ها بچرخید.

رهیاب سامسونگ حدودا ۱۱ الی ۱۲ لایه نقشه است. تمامی خیابان‌ها در آن علامت‌گذاری شده‌اند و قوانین راهنمایی و رانندگی در آن‌ها لحاظ شده است. شما می‌توانید در کل شهر یا در منطقه خودتان، دنبال یک نقطه مشخص، یک رستوران، یک بیمارستان یا یک هتل بگردید و به آن‌جا رهیابی کنید. یعنی دستگاه با صدای فارسی شما را راهنمایی می‌کند که به‌طور مثال، به چه جهتی بپیچید تا حتی شما زمانی که رانندگی می‌کنید، نیازی به توجه به صفحه موبایل نداشته باشید. برای همه ممکن است اتفاق بیوفتد که در یک منطقه از شهر، دنبال یک آدرس هستید و نمی‌دانید که چطور به‌آن‌جا بروید و از این طریق، تمام مشکلات شما حل خواهد شد. قبل از این‌که قصد حرکت داشته باشید، کافی است آدرس خیابان یا کوچه‌ای که قصد رفتن به آن‌را دارید، وارد سیستم کنید و به‌راحتی NDrive شما را ناوبری کند.

ما برای این برنامه از یک شرکت خارجی (از پرتغال) برای نرم‌افزار و از شرکت داخلی ره‌نگار برای تولید نقشه، کمک گرفتیم. تقشه ما برخلاف سایر نقشه‌های GPS، فقط محدود به تهران نیست. در حال حاضر ما ۱۱ شهر و کلیه راه‌های تهران را در این برنامه داریم و این نقشه‌ها، هر شش ماه یک‌بار به‌روز می‌شوند. مهم بودن این نقشه‌ها از رو است تا هر زمان که جهت خیابان‌ها تغییر کرد یا خیابان جدیدی اضافه شد، آن‌ها نیز به‌روز شوند و ما از این بابت تعهد خود را نسبت به این موضوع نیز انجام خواهیم داد.

در مورد قراردادی که چند وقت پیش، سامسونگ با همراه اول آن‌را منعقد کرد برای ما توضیح بدهید. خیلی‌ها انتظار داشتند تا در این طرح، گوشی‌های High end سامسونگ را هم ببینند اما ما فعلا چنین موردی را مشاهده نکردیم.

من در حال حاضر توضیحات زیادی را نمی‌توانیم در این مورد به شما بدهم. همان‌طور که اطلاع دارید، ۳ مدل گوشی به‌صورت Bundle با سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول عرضه خواهند شد که در اصل، فاز اول پروژه ما است. این پروژه فازهای جدیدی هم خواهد داشت که به وقتش می‌توانم اطلاعات آن‌را با شما در میان بگذارم. درواقع نیاز بازار و نیاز این مشارکت بود که با این سری از گوشی‌ها شروع کنیم و استقبال مردم را ببینیم. اما ما با شرکت همراه اول هنوز در حال کار هستیم و امیدواریم بتوانیم انتخاب‌های متنوع‌تری را برای کاربران‌مان فراهم کنیم.

بنابر این ما می‌توانیم منتظر دیدن گوشی‌های با سطح بالاتری در این مورد باشیم؟

هنوز نمی‌توانیم به‌شما قولی بدهیم چون فعلا صحبت‌ها به نتایجی نرسیده اما در آینده می‌توانید منتظر این‌طور همکاری‌ها باشید.

در نمایشگاهی که در بازار گلستان برگزار شد، تبلت‌های 8.9 و 10.1 سامسونگ برای کاربران قابل دسترس بود. چه زمانی می‌توانیم شاهد ورود این تبلت‌ها به ایران باشیم؟

تبلت 10.1 اینچی حدودا از ۲ الی ۳ هفته دیگر وارد بازار ایران می‌شوند و تبلت 8.9 کمی دیرتر از این تاریخ.

یعنی ما در مهر ماه تبلت 10.1 اینچی را در ایران خواهیم داشت؟

حتما. فکر می‌کنم تا اواخر مهر ماه بتوانید تبلت 8.9 را هم داشته باشید.

صحبتی که بخواهید با کاربران‌تان در ایران داشته باشید چیست؟

از همه کاربرانی که تا الآن از ما حمایت کردند تشکر می‌کنم. در اینجا می‌خواهم در مورد مسابقه Samsung Apps هم به کاربران اطلاع بدهم. در این مسابقه، شما هر چه بیشتر از سامسونگ اپس دانلود کنید می‌توانید جایزه بهتری ببرید. شما می‌توانید یک شناسه کاربری برای خود ایجاد کنید و به آن لینک بدهید و از این طریق، چه بادا و چه اندروید، با دانلود بیشتر، از ما جایزه دریافت کنید.

جوایز شامل چه چیزهایی است؟

لپ‌تاپ سری 9 سامسونگ، Galaxy Tab جدید و جوایز ارزنده دیگر، از جمله هدایای در نظر گرفته شده برای این مسابقه است.


از شهاب آقای سلطانی‌زاده بابت شرکت در این مصاحبه و پاسخ به سوالات وبلاگینا تشکر می‌کنیم. نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این گفتگو می‌توانید با ما در میان بگذارید. عکس‌های مصاحبه از دوربین محمد گلخواه.