بررسی اینترنت اکسپلورر ۸، بعد از یک ماه!

نوشته پویا سلیمی 11 ارديبهشت 1388

زمانی IE یکه تاز دنیای مرورگر های وب بود و همگی کاربران از این مرورگر برای مشاهده صفحات وب استفاده می کردند. تا به امروز ۸ نسخه از این مرورگر توسط مایکروسافت ارائه شده است و درصد بالایی از کاربران هنوز هم از این مرورگر برای مشاهده صفحات وب استفاده می کنند.

ie8-logo

IE۸ در تاریخ ۲۰ مارس ارائه شد و در هفته سوم آوریل در بسته های بروزرسان مایکروسافت قرار گرفت. حرف ها و گفته های زیادی در مورد امکانات جدید ، سرعت و امنیت نسخه جدید اینترنت اکسپلورر خوانده ایم و شنیده ایم. بعد از گذشت تقریبا یک ماه از زمان ارائه نسخه هشتم IE ، در این نوشتار می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

نصب نرم افزار

IE ۸ حجمی معادل ۱۳.۲ مگابایت برای ویندوز ویستا و ۱۶.۱ مگابایت برای ویندوز XP دارد. نصب آن حدود ۵ تا ۷ دقیقه بسته به نوع سخت افزار سیستم زمان می برد و نیاز به ریبوت سیستم دارد. البته تمامی اینها به دلیل تغییر در فایل های سیستمی ویندوز است و به همین لحاظ به زمان زیادتری نسبت به دیگر مرورگر ها ، جهت نصب نیاز دارد. نکته جالب نداشتن نمودار جریان پیشرفت (progress bar) نصب نرم افزار است ، چیزی که حتی IE۳ نیز از آن برخوردار بوده است! IE۸ توانایی خواندن بوکمارک ها و دیگر تنظیمات از فایرفاکس و اپرا را دارد و آن ها در خود وارد و ذخیره می‌کند.

ie8-install

رابط کاربری

در نگاه اول IE۸ شباهت زیادی به IE۷ دارد. به نظر می رسد که مایکروسافت ترجیح داده است که همین رابط کاربری را حفظ کند تا اینکه رابط کاربری جدیدی در مقابل کاربران قرار دهد و حرف و حدیث های جدیدی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت رابط کاربری جدید مرورگر جدیدش به وجود آورد!

دکمه های توقف و بارگذاری مجدد به صورت پیشفرض نمایش داده نمی شوند(نسخه ویستا) ، البته فکر می کنم که تعداد زیادی از کاربران از این دکمه ها استفاده نمی کنند و بیشتر از Esc و F۵ استفاده می کنند.آنها را می‌توانید از بخش تنظیمات مرورگر به نمایش در آورید.

قابلیت نمایش محرمانه‌ صفحات از جمله امکانات جدیدی است که در IE۸ گنجانده شده است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید صفحات وب را مشاهده نمایید بدون آنکه اثری از آنها بر روی کامپیوترتان بر جای بگذارید.

دکمه سایت های پیشنهادی (Suggested Sites) در بخش علاقه مندی ها (Favorites bar) قرار دارد. برای من که بعد از مدتی این دکمه به طور عجیبی از کارافتاد و بعد از یک بار غیر فعال و دوباره فعال کردن آن شروع به کار کردن نمود. البته این دکمه به طرز عجیبی هم پارتی بازی می‌کند و اکثرا سایت های MSN و Hotmail و دیگر سایت های نزدیک به مایکروسافت را برای هر سایتی پیشنهاد می‌کند!

ie8-suggested-sites

تب ها نیز در IE۸ باعث به وجود آمدن علامت سوال در ذهن کاربر می شوند. در این نسخه اگر در تبی که دارید آن را مشاهده می کنید ، لینکی موجود باشد و شما بر روی آن لینک کلیک کنید و لینک در تب جدید باز شود ، رنگ هر دو تب تغییر می‌کند! اینکه مایکروسافت به عنوان مثال قابلیت نمایش تصویر بند انگشتی از هر تب با رفتن موس بر روی آن (مانند فایرفاکس) را فراموش کرده است و به سراغ تغییر رنگ هر تب رفته است نیز جای سوال دارد.

IE۸ به شما این قابلیت را می دهد تا آخرین جلسه خاتمه یافته (last browsing session) خود را با کلیک بر روی لینکی که در تب جدید قرار دارد ، بازیابی کنید. البته این کار را از طریق رفتن به منوی Tools > Reopen Last Browsing Session نیز می‌توانید انجام دهید.

خصوصیات جدید

اگر اخبار مرورگرها را دنبال کرده باشید حتما می دانید که سر و صدای زیادی در مورد دو خصوصیت جدید IE۸ از طرف مایکروسافت به پا شد و طبیعتا طرفداران IE۸ نیز آن را ادامه دادند! Web Slices و Accelerators دو قابلیت جدید در IE۸ هستند. طبق معمول هدف مایکروسافت از نام گذاری این دو نوآوری بیشتر گیج کردن کاربرانش بوده است تا توضیح در مورد خود این نوآوری ها!

Web Slices به صفحه های کوچکی گفته می‌شود که معمولا در از نظر طول و عرض در اندازه ۳۰۰ پیکسل هستند و محتوای آنها آخرین مطالب سایت ها و وبلاگ ها است. اگر بخواهیم نام فارسی برای این خصوصیت جدید در نظر بگیریم می‌توانیم تکه های وب و یا برش های وب را در نظر بگیریم. برش های وب مختلفی را می‌توانید در Favorites bar خود ایجاد کنید و با کلیک بر روی آنها آخرین مطالب وب سایت های مورد نظر خود را مشاهده نمایید بدون آنکه از آنها بازدید نمایید.

ie8-web-slices

البته که تکنولوژی RSS مدت هاست که این کار را انجام می دهد اما برش های وب باعث می شوند که کاربر در خواندن مطالب کمتر گیج شود و محتوا نیز از ظاهر بهتری برخوردار است ، بیشتر شبیه آن است که شما از یک RssReader استفاده می کنید.

Accelerators یا شتاب دهنده ها زمانی به کار می افتند که کلمه ای را در صفحه مشخص می کنید سپس در کنار آن مربعی آبی رنگ نمایش داده می‌شود که با راست کلیک بر روی آن ، منویی باز شده و قادر خواهید بود تا سریعا کلمه یا متن مورد نظر خود را جستجو ، ایمیل ، ترجمه و یا بر روی نقشه نشانه گذاری کنید!

ie8-accelerators

شتاب دهنده ها کاملا کاربردی و مفید هستند اما آیا به نظر شما واقعا سزاوار این نام هستند؟! این ابزار شاید باعث شتاب بیشتر در کارها شوند اما به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند ، بعلاوه اینکه استفاده از آنها جذابیت زیادی ندارد.

در کنار خصوصیت های که همراه با IE۸ ارائه شده اند ، مایکروسافت وب سایت افزونه های IE را نیز راه اندازی کرده است. این وب سایت شتاب دهنده های زیادی را در خود جای داده همچنین دارای تعدادی برش های وب است که همه آنها توسط شرکت های تجاری نوشته شده اند. البته من تردید دارم که این سایت بتواند محبوبیت بخش افزونه های فایرفاکس را پیدا کند!

رندرینگ صفحات

اینکه IE۸ درک مناسب و قابل قبولی از عناصر یک صفحه وب دارد ، خبر خوبی است! تقریبا رفتار IE۸ با عناصر Css و HTML شباهت زیادی به FireFox دارد.

IE۸ از استاندارد های خوبی در رندرینگ صفحات وب استفاده می‌کند این نسخه سه حالت از رندرینگ صفحات وب را در اختیار کاربران قرار می دهد:

۱- IE۸ mode – مرورگر بر اساس قواعد IE۸ صفحات را نمایش می دهد
۲- IE۷ mode – مرورگر بر اساس قواعد IE۷ صفحات را نمایش می دهد و user-agent آن مرورگر را نیز نشان می دهد.
۳- IE۸ compatibility mode – مرورگر بر اساس قواعد IE۸ کار می‌کند اما رفتارش با عناصر صفحات وب مانند IE۷ خواهد بود.

ie8-cap-view

البته به نظر من وجود گزینه سوم جای سوال دارد. به هر حال آن طور که من آزمایش کردم رندرینگ بر اساس IE۷ دقیقتراز بقیه موارد بود.

کارایی جاوااسکریپت

نکته ای که به نظر من جالب می رسد این است که سازندگان تمامی مرورگر های جدید مدعی هستند که ساخته آنها در این بخش ، بیشترین سرعت را دارد. IE۸ رفتار غیر عادی از خود در زمان نمایش صفحاتی که از جاوا اسکریپت به طرز قابل توجهی استفاده کرده اند نشان نمی دهد. این مرورگر با SunSpider benchmark suite آزمایش شده است.البته نتایج زیاد جالب نیست ، با این حال همینکه رفتار غیر عادی از خود نشان نمی دهد به نظر کافی می رسد!

IE۸ هنوز هم از پنجره خطای جاوا اسکریپتی استفاده می‌کند که در نسخه های قدیمی تر هم وجود داشت ، اطلاعات کاملی از خطا ارائه نمی‌کند. البته یک تغییر کوچک وجود دارد و آن نحوه اشاره به خطای به وجود آمده است که کاربردی تر از قبل می باشد.

ie8-scripts-err

ابزارهای توسعه دهندگان

سرانجام می‌توان به مهمترین حرکت مایکروسافت جهت ایجاد ابزاری مهم و کاربردی برای توسعه دهندگان وب اشاره کرد. برای استفاده از این ابزار کلید F۱۲ را فشار دهید تا صفحه developer tools نمایش داده شود. این ابزار شما را قادر می سازد تا عناصر صفحه ، html ، css و جاوا اسکریپت ها را مشاهده و ردیابی (Trace) کنید. البته فکر نکنید مثل Firebug فایرفاکس قدرتمند و حرفه ای است ، بیشتر به نظر می رسد که نسخه آزمایشی این ابزار باشد ، اما باز هم برای شروع خوب است.

ie8-dev

نتیجه گیری

با اینکه IE۸ نظرم را جلب نکرد ، اما فکر می کنم که سازندگان آن راه درستی را انتخاب کرده اند و بسیار بهتر از IE۷ است! به نظر من رندرینگ و developer tools این نسخه از نقاط قوت IE۸ است. البته این دو قابلیت آنچنان هم رویایی نیستند و حرف جدیدی نیز برای گفتن ندارند اما همینکه در IE محصول مایکروسافت شاهد آنها هستیم ، جای خوشحالی دارد.

IE۸ به عنوان یک مرورگر مدرن امکانات آنچنان جدیدی ارائه نمی‌کند. رابط کاربری خوشایندی ندارد (آن را با اپرا ، سافاری و یا کروم مقایسه کنید!) و به نظر می رسد که هنوز جای کار دارد. فکر می کنم تیم IE و مایکروسافت سعی کرده است که محصولی را ارائه کند که انواع کاربران در سطوح مختلف از آن استفاده کنند ، هدفی که شاید خیلی از حرفه ای های وب آن را برای مایکروسافت دست نیافتنی می دادند. امکانات این مرورگر برای تازه کار ها و کاربران معمولی بی استفاده و در بعضی مواقع مخفی است و خبری از آن ندارند ، حرفه ای ها نیز آنها را سرهم‌ بندی شده و غیر استادانه می دانند. از لحاظ امنیت هم این نسخه ، نسبت به نسخه های پیشین IE پیشرفت خوبی داشته است اما این مسئله نیز باعث نمی‌شود که بگوییم IE۸ امنترین مرورگر حال حاضر است!

برای کاربران معمولی که خواهان سرعت بالا ، بدون وقفه با وضعیت ماندگاری بالا هستند ، گوگل کروم ، اپل سافاری و یا فایرفاکس خام (بدون اکستنشن) انتخاب های بهتری هستند.

برای کاربران حرفه ای ، فایرفاکس توسعه یافته (با اکستنشن های قدرتمند) و اپرا ، انتخاب های کاملا مناسبی هستند.

اینکه گفته شود IE۸ برای عموم کاربران انتخاب خوبی است ، کمی سخت است ، من که متقاعد نشدم ، شما را نمی دانم!