تست سرعت مرورگرها و نتایج آن‌ها روی نمودار

نوشته فرهاد عیدی 05 فروردين 1390

تا مدتی قبل که مرورگر فقط به Internet Explorer ختم می‌شد و حق انتخابی نداشتیم، مقایسه‌ای نیز وجود نداشت ولی امروز با توجه به گسترش اینترنت و مرورگرهای مختلفی که در اینترنت یافت می‌شود انتخاب بهترین مرورگر کاری دشوار به نظر می‌رسد. در این مقاله مرورگرهای مختلف از نظر کارایی و سرعت در شرایط برابر با یکدیگر مقایسه شده‌اند و نتیجه‌ی این مقایسه به صورت نمودار در ادامه همین مطلب قابل مشاهده است.

browser-speed-tests.jpg

وبسایت lifehacker در فواصل زمانی مختلف، مرورگرهای مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کند در آخرین مقایسه خود که نتیجه‌ی آن را روز گذشته در وبسایت خود منتشر کرده است آخرین نسخه از مرورگرها را بار دیگر با یکدیگر مقایسه کرده است. در این مقایسه که روی همه‌ی مرورگرهای مدرن نظیر Firefox4, Internet Explorer9, Chrome11, Opera و سایر مرورگرها انجام گرفته است، سرعت اجرای مرورگرها، سرعت بارگذاری وبسایت‌ها، سرعت بارگذاری تب‌ها، مدت‌زمان اجرای دستورات جاوا و کدهای CSS ، میزان مصرف حافظه در حالت بدون افزونه و با افزونه با یکدیگر مقایسه شده است.

در این مقایسه دو نسخه از مرورگر Chrome یعنی نسخه‌ی پایدار 10 و همچنین نسخه 11 نسخه Dev آن شرکت داده شده‌اند و همچنین حالت‌های مختلفی از مرورگر کروم موجود است که در اینجا به یکی از آنها یعنی شمشیر خونین نیز اشاره‌ای شده است.

سرعت اجرای مرورگر – برنده: Opera

cold_start_painted.jpg

جای تعجب نیست که مرورگر Internet Explorer با توجه به اینکه برخی از عناصر خود را از ویندوز بارگذاری می‌کند، باز هم نتوانست در این مقایسه رتبه خوبی بدست آورد. در این قسمت فقط حالت “شروع سرد” در نظر گرفته شده است و ممکن است با خودتان بگویید چرا مقایسه‌ای در قسمت “شروع گرم” صورت نگرفته است؟ جواب این سوال بسیار ساده است. سرعت اجرای مرورگرها بعد از اجرای اولیه، بسیار سریع است و نیازی به مقایسه ندارد ولی در قسمت “شروع سرد” مرورگر Opera توانست با سرعت بارگذاری بالاتر نسبت به رقبای خود، جایگاه اول را نصیب خود کند.

توجه داشته باشید که واژه‌ی شروع سرد به حالتی اطلاق می‌شود که مرورگر را برای اولین بار پس از شروع ویندوز اجرا می‌کنیم و شروع گرم وقتی اتفاق می‌افتد که برای دومین یا چندمین بار بخواهیم مرورگر را روی سیستم‌عامل اجرا کنیم.

سرعت بارگذاری برگه‌ها(Tabs) – برنده : Chrome 10

nine_tab_painted.jpg

در مرورگرهای مدرن، امکان باز کردن تب‌های متوالی در داخل یک صفحه مرورگر وجود دارد که باعث نظم بیشتر در وبگردی می‌شود. در این مقایسه در هر مرورگر 9 برگه برای مقایسه باز شد. وبسایت‌های Google.com، Youtube، Lifehacker، Gizmodo و صفحه پیشفرض هرکدام از مرورگرها. در این مقایسه، مرورگر محبوب گوگل یعنی Chrome نسخه‌ی پایدار 10 توانست برنده از مسابقه خارج شود. این مرورگر در یک شرایط کاملا برابر توانست با 2 ثانیه اختلاف نسبت به سایر رقبا، اول شود.

جاوا اسکریپت – برنده: Chrome 11

javascript_redux.jpg

جاوا اسکریپت‌ها که معمولا با پسوند js در ساخت صفحات وب به کار می‌روند، دستوراتی هستند که برنامه‌نویسان برای نوشتن برنامه‌های تحت وب از آنها استفاده می‌کنند و سرعت اجرای آنها در مرورگرها امر مهمی محسوب می‌شود. در این مقایسه مرورگر فایرفاکس ۴ در یک رقابت نفسگیر با مرورگر Opera توانست با اندکی اختلاف برنده شود اما نتوانست به مرورگر Chrome برسد! اما خوشبختانه و خوشبختانه مرورگر Internet Explorer 9 با اینکه نتوانست سرعت قابل قبولی در اجرای کدهای جاوا اسکریپت به نمایش بگذارد اما توانست تمام اسکریپت‌ها را در هر بار تست، با موفقیت و به طور کامل اجرا کند که پیشرفت بزرگی برای این مرورگر محسوب می‌شود!

تست DOM/CSS و اجرای جزئیات یک صفحه وب – برنده : باز هم Opera

dom_css_redux.jpg

شاید این مقایسه یک زیاد مهم به نظر نرسد ولی در دنیای پرزرق و برق اینترنت و با افزایش روزافزون برنامه‌های تحت وب، اجرای سریع و صحیح صفحات وب امری مهم به نظر می‌رسد که در اینجا هم مرورگر Opera از دو رقیب اصلی خود یعنی Chrome و Firefox4 سبقت گرفته و مقام اول را نصیب خود می‌کند. البته جای تعجب نیست که مرورگر Internet Explorer 9 مثل همیشه در رده‌ی آخر قرار گرفته است!

میزان مصرف حافظه بدون هیچ‌گونه افزونه(Extensions) – برنده: مرورگر Chrome 11 و Opera به طور مشترک

memory_use_painted.jpg

سرعت اجرای مرورگرها در سیستم‌های مختلف (مخصوصا سیستم‌هایی با قدرت کمتر) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به همین جهت مرورگرها باید همواره کمترین میزان مصرف حافظه را در هر اجرا داشته باشند. این مقایسه در دو قسمت انجام می‌گیرید. یکی زمانی که فقط یک تب در مرورگر باز باشد که در نمودار با رنگ آبی نمایش داده شده است و حالت دوم وقتی است که 9 تب مختلف در مرورگر بارگذاری شده‌اند. در اینجا مشاهده می‌کنید که مرورگر Chrome نسخه شمشیر خونین در حالت فقط یک تب توانسته با اختلاف کمی از مرورگر Opera پیشی بگیرد ولی در حالتی که 9 تب به طور همزمان اجرا می‌شوند Opera گوی سبقت را از Chrome دزدید و حافظه‌ی کمتری را اشغال کرد.

میزان مصرف حافظه با وجود 5 افزونه (Extensions) – برنده : Opera 11 و Firefox4

memory_use_extensions_painted.jpg

افزودنی‌ها (Extensions) امکاناتی هستند که می‌توان برای ارتقای قابلیت‌های مرورگر، آنها را روی مرورگر نصب و استفاده کرد. در اینجا قصد داریم به مقایسه‌ی مرورگرها در حالتی که افزونه‌هایی نظیر LastPass، Gmail-checking و افزونه‌ی Cooliris image display که نسخه‌ی مخصوص Opera و Chrome آن بسیار سبک‌تر از نسخه کامل آن برای Firefox4 موجود است و متاسفانه تنها نسخه موجود از این افزونه است بپردازیم. در این مقایسه به وضوح مشاهده شد که مرورگر فایرفاکس4 با داشتن 9 تب توانست بسیار با مصرف کمتر میزان حافظه رتبه‌ی اول را بدست آورد اما مرورگر Opera با توجه به اینکه نسخه‌ی سبک‌تر یکی از افزونه‌ها روی آن نصب بود، توانست در حالتی که فقط یک تب اجرا می‌شود، رتبه‌ی نخست را بدست آورد.

امتیاز کلی که مرورگرها بدست آورده‌اند

این مقایسه صرفا جهت تست یک سری ویژگی‌های مرورگرها بود که نتایج آن به صورت درصد در زیر آمده است. این مقایسه در حالت شروع سرد و در بیشتر موارد با باز کردن 9 تب صورت گرفته است که نتایج آن به صورت زیر می‌باشد:

Opera: 80%
Chrome 10 (Stable): 76%
Chrome 11 (Dev): 68%
Firefox 4: 60%
Internet Explorer 9: 24%

البته این درصدها به این معنی نیست که مرورگر اینترنت اکسپلورر را اصلا استفاده نکنیم. چون این مرورگر علاوه بر زیبایی و کاربرپسند بودن آن، ممکن است ویژگی‌های خوب دیگری داشته باشد که در اینجا به مقایسه‌ی آنها پرداخته نشده است. همچنین، این معنی نیست که مرورگر فایرفاکس را استفاده نکنیم چون مقام چهارم را کسب کرده است بلکه باید با توجه به نیازمان یک مرورگر را انتخاب نماییم.

نگاهی به گذشته و پیشرفت مرورگرها

آیا میخواهید بدانید مرورگر Internet Explorer 9 با نسخه 8 آن چه تفاوتی دارد؟ یا حتی اینکه نسخه 4 مرورگر Firefox با نسخه‌ی قبلی آن چه تفاوتی دارد؟ در اینجا نتایج مقایسه‌های قبلی با مقایسه‌های امروزی ادغام شده و نتایج به صورت نمودار برای شما نمایش داده می‌شوند:

حالت شروع سرد:

agg_cold_start.jpg

حالت بارگذاری با 9 صفحه (تب)

agg_nine_tabs.jpg

تست جاوا اسکریپت

agg_javascript.jpg

میزان مصرف حافظه در حالت با افزونه

agg_memory_extensions.jpg

اما در انتها توجه داشته باشید که هر مرورگری ویژگی‌ها و امتیازات خاص خودش را دارد و اینکه از چه مرورگری استفاده کنیم به عهده‌ی خودمان است. ممکن است ما بر اساس تجربه‌ی استفاده‌ی شخصی از یک مرورگر بسیار راضی باشیم و از آن استفاده کنیم اما این مقایسه صرفا جهت تست یک سری ویژگی‌های مرورگرها بود. سرعت و نحوه‌ی اجرای مرورگرهای مختلف در سیستم‌های مختلف متفاوت است و در این مقاله صرفا سعی شده است که مرورگرها را ریزبینانه‌تر مورد ارزیابی قرار داده و میزان قدرت و سرعت آنها را در شرایطی برابر مقایسه کنیم.