آیفون 4S، حداقل چیزی که انتظارش را داشتید

نوشته آرمان حسینی 12 مهر 1390

بالاخره رویداد سالانه و مهیج اپل برگزار شد تا نگاه‌های بسیاری از افراد و دوست‌داران گجت‌های نوین به این سمت جلب شود و شاهد یک نوآوری تازه از اپل باشند. مهم‌ترین تغییر انجام شده در این بین، جابه‌جایی استیو جابز دوست‌داشتنی با تیم کوک نه چندان محبوب بود که کمی از جذابیت این رویداد را کاهش داد. طبق زمان‌بندی سالانه، بسیاری از افراد منتظر بودند تا آیفون جدید در تابستان امسال معرفی شود اما یک تاخیر یک ماهه باعث شد که همگان فکر کنند، شاهد یک آيفون کاملا متفاوت خواهند بود.

iphone-4s-conf-1.jpg

در ماه‌های گذشته، طرح‌های مفهومی زیادی از آیفون5 معرفی شد که توقع بسیاری از کاربران را بالا برد، اما آن چیزی که امشب، تیم کوک به عنوان محصول جدید اپل معرفی کرد، برخی از افراد را ناامید کرد! پس از مدت‌ها انتظار، آیفون 4S معرفی شد که بزرگترین تفاوت آن نسبت به آیفون 4، پردازنده دو هسته‌ای آن است و تغییری در طراحی بیرونی آن نمی‌بینیم. در ادامه به تشریح کنفرانس اپل که دقایقی پیش تمام شد، خواهیم پرداخت.

بعد از اینکه محل کنفرانس اپل در هفته گذشته مشخص شد و میهمانان این مراسم مشخص شدند، بازار شایعات داغ‌‌تر شد. از ماه‌ها پیش خبرهای متفاوتی را در رابطه با آیفون جدید می‌شنیدیم که این اواخر دیگر تکراری شده بودند و تنها، تیتر مربوط به شایعات را نگاه می‌کردیم! بعد از این‌که روز موعود فرا رسید و ساعت 20:30 به وقت ایران، کنفرانس اپل شروع شد (و نکته جالب توجه در این بین، جلوگیری از ورود افرادی بوده که اسمارت فون‌های اندرویدی داشته‌اند!)، شاهد سخنرانی تیم‌ کوک بودیم که همانند رسم همیشگی، آمارهای مربوط به اپل و دستگاه‌های مختلف را به رخ حریفان می‌کشید و صحبت از کاربران میلیونی و آمار بالای دریافت نسخه جدید پلتفرم مک می‌کرد.

iphone-4s-conf-2.jpg

در ابتدای مراسم، صحبت از فروشگاه‌‌های جدید اپل در کشور چین شد و گفته شد که مشتریان استقبال بی‌سابقه‌ای از دو فروشگاه تازه افتتاح شده در چین کرده‌اند. پس از آن، آمارهایی در رابطه با پلتفرم مک Lion  ارائه شد. به گفته کوک، از نسخه جدید پلتفرم مک، حدود 6 میلیون بار دانلود به عمل آمده است، همچنین گفت شد که مک بوک‌ها جزو پرفروش‌ترین نوت‌بوک‌های امریکا هستند و در آن سو، آی مک‌ها، محبوب‌ترین کامپیوترهای رومیزی برای کاربران امریکایی است.

تیم کوک صحبت‌هایی را در مورد آيپد کرد و گفت که استفاده گسترده‌ای از آیپد‌های اپل در بخش‌های مختلف می‌شود و در حال حاضر نیز حدود سه چهارم بازار کل تبلت‌ها در اختیار اپل و آیپد است. همکار کوک در مورد iOS 5 توضیحاتی ارائه کرد و امکانات این نسخه را شرح داد که اکثرا همان ویژگی‌ها در هنگام معرفی این نسخه از iOS بوده است که شرح مربوط به این پلتفرم را می‌توانید در اینجا بخوانید. وی در مورد سرویس iCloud و و کتابخانه آیتونز نیز توضیحاتی را داد و انتها اعلام کرد که iOS 5 در 12 اکتبر یعنی تا یک هفته دیگر عرضه می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

iphone-4s-conf-8.jpg

پس از این، در رابطه با آیپاد‌ها و فروش 16 میلیارد قطعه موسیقی در آیتونز توضیحاتی ارائه شد و بعد از آن در مورد ویژگی‌های آیپاد‌های جدید، توضیحاتی را مشاهده کردیم. سپس از آیپاد‌های جدید اپل رونمایی شد که در آن تغییرات بسیار جزئی دیده می‌شود. در آیپاد نانو، شاهد بهبود عملکرد صحفه نمایش هستیم به طوری که قابلیت مولتی تاچ اضافه شده و آیکون‌ها نیز درشت‌تر شده‌اند. این آیپادها در ظرفیت 8 گیگ با قیمت 129 دلار و ظرفیت 16 گیگ با قیمت 149 عرضه می‌شوند. نسخه جدید آیپاد تاچ نیز باریکتر شده است و قیمت آن برای ظرفیت 8 گیگ به 199 دلار و نسخه 64 گیگ به 399 دلار خواهد رسید. آیپاد شافل نیز مثل سابق، 49 دلار قیمت خواهد داشت.

iphone-4s-conf-6.jpg

نوبت به آیفون می‌رسد! آنچه که همه انتظارش را داشتند. وقتی که تصاویر اولیه آیفون با نام 4S ظاهر شد، حاضرین کمی متعجب شدند و تعجب بیشتر به خاطر طراحی تغییر نیافته آیفون جدید است. در کنار طراحی تاریخ گذشته آیفون جدید، مشخصات سخت افزاری این نسخه جدید اعلام شد؛ پردازنده دو هسته‌ای A5 در کنار کارت گرافیکی اختصاصی اعلام شد اما دیگر استیو جابزی نبود که با واکنش‌ها و لحن بیان جالب توجه‌اش، قدرت آیفون را به رخ بکشد و آیفون 4S خیلی مظلومانه معرفی شد! رم این سری جدید از آیفون، یک گیگابایت است و دوربین آن به 8 مگاپیکسل ارتفاء یافته است که در کنار آن به شما اجازه می‌دهد تا ویدیوهای Full HD با آن ضبط کنید. آیفون‌های جدید با قرار داد اپراتوری دو ساله در ظرفیت‌های 8، 16 و 32 به ترتیب با قیمت‌های 199، 299 و 399 دلار عرضه می‌شوند. آیفون 4 نیز با همین قرداد اپراتوری در ظرفیت 8 گیگ با قیمت 99 دلار به دست مشتریان می‌رسد.

iphone-4s-conf-3.jpg

آیفون نسخه جدید نیز معرفی شد و تمام شایعات پایان یافت. شایعاتی که بازار آن تا چند ماه آینده با محصولات جدید اپل داغ می‌شود و اینبار (سال آینده) آیفون 5 واقعی، بدون هیچ ابهامی معرفی می‌شود تا شاید بتوانیم خلاقیت جدید اپل را در آن مشاهده کنیم. جالب است بدانید که بعد از این کنفرانس، سهام اپل 5٪ درصد سقوط داشته است که آن را بی‌ربط با نبود نوآوری و خلاقیت تازه در آیفون جدید اپل نمی‌توان دانست! در زمان‌بندی انجام شده، آیفون 4S در 70 کشور از 10 تا 24 روز دیگر، عرضه می‌شود و کاربران می‌توانند از این موهبت اپلی بهره‌مند بشوند! نظر شما در رابطه با آیفون 4S چیست؟ آیا در نظر سنجی وبلاگینا، گزینه درست را انتخاب کرده بودید؟