ایده‌ای جالب از هادی و علی پرتوی

کمپین دره سیلیکون برای آموزش برنامه‌نویسی به دانش‌آموزان

نوشته آرش زاد 09 اسفند 1391

این روزها با گسترش هر چه بیشتر سرویس‌های اینترنتی، پلتفرم و اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند و به‌طور کل، فناوری‌های نرم‌افزاری، نیاز به نیروهای با استعداد و توانمند در توسعه و برنامه‌نویسی این موضوعات بیش از پیش احساس می‌شود. کشورهای پیشرفته‌تری مانند آمریکا این نیاز را بیش از دیگران احساس می‌کنند و برای همین هم کمپینی در این زمینه راه‌اندازی شده است تا به کمک آن، نسل جدید برنامه‌نویسان برای سال‌های آتی تربیت شوند.

fpcoverphoto-code.org.jpg

بسیاری از شرکت‌ها و شخصیت‌های شناخته شده دره سیلیکون در پروژه غیر انتفاعی Code.org دست به دست هم داده‌اند تا کلاس‌های بیشتری درباره دانش‌های کامپیوتری را به مدارس بیاورند.

در این کمپین که در اصل ایده‌ای از طرف هادی و علی پرتوی بوده است، افراد مشهور زیادی مانند بیل گیتس، مارک زاکربرگ و جک دُرسی را می‌توان به‌عنوان حامی پیدا کرد. این کمپین تلاش می‌کند تا مهندسان و برنامه‌نویسان مجربی را به صنعت همیشه در حال رشد تکنولوژی تحویل دهد.

هادی و علی پرتوی دو برادر ایرانی ساکن آمریکا هستند که بیشتر بخاطر سرویس iLike شناخته می‌شوند. هادی پرتوی که فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است، سابقه مدیریت عمومی پروژه MSN و مدیریت استراتژیک شبکه اجتماعی فیسبوک را دارد.

ali-and-hadi-partovi.jpg

ویدیوی کوتاه بالا، معرفی مختصری از طرف افراد شناخته شده دنیای فناوری و نیز موسیقی درباره این پروژه است. Will.i.am در این ویدیو با اشاره به وابستگی همه آدم‌ها به تکنولوژی، از ارتباطات گرفته تا فعالیت‌های بانکی، می‌گوید هنوز هیچ کدام از آن‌ها دقیقا نمی‌دانند که کدهای برنامه‌نویسی چطور نوشته یا خوانده می‌شوند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، از هر ۱۰ دانش‌آموز آمریکایی تنها یکی از آن‌ها درباره برنامه‌نویسی اطلاعات دارد. این موضوع در حالی است که در دنیای کاری، هزاران موقعیت شغلی مرتبط با این موضوع وجود دارد که خیلی از آن‌ها از وجود آن بی خبرند.

شما هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت Code.org اطلاعات بیشتری درباره این پروژه کسب کنید. همچنین اگر برنامه‌نویس یکی از زبان‌های رایج کامپیوتری هستید و علاقه‌مندید تا به این کمپین بپیوندید هم می‌توانید با پُر کردن فرم این صفحه، درخواست خود را برای آموزش دانش‌آموزان ارسال نمایید.