بر اساس گزارش گاردین

سازمان امنیت ملی آمریکا به اطلاعات شرکت‌های فناوری دسترسی کامل دارد

نوشته علی عظیمی‌پور 18 خرداد 1392

طی دیروز و امروز تمام اخبار فناوری تحت الشعاع یک خبر قرار گرفته و آن هم طرح جاسوسی جدید سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است. روز پنج شنبه سایت روزنامه Guardian خبر از فاش شدن مدارکی داد که طی آن سازمان مذکور اجازه دارد تا نه تنها به اطلاعات مکالمات تلفنی مردم آمریکا دسترسی داشته باشد بلکه به ایمیل‌ها،‌ شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های مورد استفاده کاربران در اینترنت دسترسی دارد. این‌ها همه تحت طرحی به نام PRISM که بر اساس قانون Patriot که بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در دولت جورج بوش به تصویب رسیده اجرا می‌شود. 

Prism-008.jpg

همه این موارد زمانی کشف شد که Guardian به حکمی از سوی یک دادگاه قضایی مبنی بر دسترسی NSA به میزان زیادی از اطلاعات تماس کاربران شبکه Verizon آمریکا شک کرد. در ابتدا تصور می‌شد که این موضوع تنها مرتبط به تماس‌های تلفنی است و جالب اینجاست که دولت در ابتدا این اطمینان را داد که محتوای مکالمات مورد نظر نیستند و تنها اطلاعاتی نظیر مخاطب تماس و زمان آن مورد نظر خواهد بود. از همه این‌ها گذشته از زمان ۱۱ سپتامبر دولت تنها اجازه به رصد کردن تماس‌های تلفنی را داشت که با خارج از کشور گرفته می‌شوند و حق شنود یا جمع‌آوری اطلاعات از تماس‌های داخلی را ندارد. در حالیکه تمام رسانه‌ها بر روی موضوع تلفن‌های همراه متمرکز شده بودند با کنکاش بیشتر اندک اطمینان به دست آمده نیز از دست رفت، چرا که مشخص شد ۹ شرکت بزرگ فناوری آمریکا که اطلاعات بسیار حساسی در اختیار دارند، اطلاعات خود را در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داده‌اند.

Prism-001.jpg

مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیس‌بوک، پل‌تاک (ابزاری برای مکالمه که در زمان بهار عربی به شدت استفاده شد)، یوتیوب، اسکایپ، ای‌او‌ال و اپل به ترتیب شرکت‌هایی هستند که از سال ۲۰۰۷ به طرح PRISM اضافه شده‌اند. همه ما می‌دانیم که دولت‌ها هر هفته با سیلی از تقاضای دسترسی اطلاعات به سوی شرکت‌های یاد شده می‌روند که گوگل مطمئنا در صدر این شرکت‌ها قرار دارد و هر بار پرونده به پرونده بررسی خواهند شد که آیا اطلاعات درخواست شده باید در اختیار مرجع متقاضی قرار بگیرد یا خیر که براساس گزارش‌های قبلی، گوگل بسیاری از این تقاضاها را رد کرده، اما امروز مشخص می‌شود که این شرکت‌ها بدون اینکه حتی سوالی بپرسند اطلاعات خود را در اختیار NSA قرار می‌دهند و کاربران خود را متوجه خطر بزرگی می‌کنند. در مطالب بدست آمده لفظ “همکاری” در رابطه با این شرکت‌ها استفاده شده و حتی ۴۱ صفحه اسلاید در راستای آموزش مامورین اطلاعاتی تهیه شده که در اختیار Guardian‌ و Washington Post قرار گرفته و بر همکاری این شرکت‌ها به صورت داوطلبانه صحه می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت این شرکت‌ها به جای ارائه اطلاعات خود، سطح دسترسی بالایی را در اختیار سازمان‌های امنیتی داده‌اند.

PRISM-slide-crop-001.jpg

واکنش برخی شرکت‌ها نیز در نوع خود جالب توجه است. مایکروسافت که با کمپین تبلیغاتی “امنیت شما در اولویت است” به کار خود ادامه می‌دهد مطمئنا باید در تبلیغات خود تجدید نظر کند و البته پاسخی مناسب را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار دهد که تا به الان خبری از آن نیست. گوگل اما اظهار کرده است که هیچ گونه اطلاعاتی به این شیوه در اختیار سازمان‌های دولتی قرار نمی‌دهد و البته تاکید شدیدی داشته که این شرکت درباره اطلاعات کاربران خود سخت‌گیر و محتاط است که این اسناد خلاف آن را ثابت می‌کند. شرکت فیسبوک نیز همین نظر را با تغییر الفاظ در اختیار رسانه‌ها قرار داده. اما شرکت بزرگ اپل در اظهار نظری جالب گفته است که حتی نام PRISM را نیز تا به حال نشنیده‌اند! مطمئنا اگر شرکت‌های دیگر نیز به زودی اظهار نظرهای این چنینی ارائه خواهند که مطمئنا منتظر آن‌ها نخواهیم بود.

معلوم نخواهد بود که این طرح تا کی ادامه داشته باشد و آیا اصلا پایان خواهد یافت یا خیر، اما نکته‌ای که مطمئنا پر واضح است، نا امن بودن تمام سرویس‌های اینترنت در حال حاضر برای افرادی است که اطلاعات حساسی دارند،. مطمئنا کاربران عادی در خارج از آمریکا چندان نباید نگران باشند اما رهبران گروه‌های سیاسی و یا حتی تاجرین بین المللی و اقشار تاثیرگذار یک جامعه حالا باید بیشتر نگران اطلاعات خود در شبکه جهانی باشند چرا که اطلاعات این افراد در شرایط حساس به کار خواهد آمد.