پس از شکست در دعوی نام تجاری

مایکروسافت باید نام SkyDrive را تغییر دهد

نوشته مرضیه فلاح 10 مرداد 1392

مایکروسافت پس از شکست در دفاع از نام تجاری سرویس ذخیره‌سازی ابری خود در مقابل شبکه انگلیسی British Sky Broadcasting مجبور خواهد بود نام SkyDrive را تغییر دهد. این شبکه که عموما BSkyB خوانده می‌شود، در سال ۲۰۱۱ میلادی در دادگاه عالی انگلیس علیه مایکروسافت شکایتی تنظیم کرد مبنی بر این که بخش Sky اسمش ممکن است با SkyDrive مایکروسافت اشتباه گرفته شود و اینکه استفاده مایکروسافت از نام SkyDrive نقض حقوق این شرکت بوده است.

skydrive_logo-100044332-large.jpg

در ماه ژوئن، مایکروسافت در دادگاه‌های انگلیس و ولز و همینطور دادگاه تجدید‌نظر شکست خورد.

شکست در این پرونده پیامد‌های مالی فراوانی برای مایکروسافت در پی خواهد داشت، زیرا شرکت مجبور است اقلام تبلیغاتی خود را، که به گونه‌ای فزاینده به عنوان عاملی برای نگهداری سرویس‌های نرم‌افزاری در کنار هم بر رویشان تمرکز کرده بود، تغییر دهد. مایکروسافت اعلام نکرده است که این مسئله چقدر هزینه خواهد داشت، اما احتمالا اگر این هزینه چشمگیر باشد در ادامه اعلام گزارشات درآمدش گزارش آن را نیز ارائه خواهد کرد.

BSkyB گفته است توافقات شامل “موارد مالی و سایر اصلاحات” است که این جمله نشان می‌دهد توافقات مالی نیز صورت گرفته است. با این وجود شرکت در بیانیه خود اظهار داشته است که مایکروسافت اجازه خواهد داشت از نام SkyDrive برای “مدت زمانی منطقی” استفاده کند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای اظهار داشت:

خوشحالیم که مشکل مربوط به نام را حل کردیم و می‌توانیم به ارائه سرویس فوق‌العاده‌ای که صدها میلیون مشتریمان منتظرش هستند ادامه دهیم.

نمایندگان شرکت از ادامه صحبت در این زمینه امتناع ورزیدند.

این اولین بار نیست

متاسفانه این دومین بار بود که مایکروسافت در تلاش برای پیروزی در یک پرونده بزرگ مربوط به نام تجاری ضرر می‌کرد. پس از تبلیغات طرح Metro در ویندوز 8 هم یک شرکت آلمانی با نام Metro AG مایکروسافت را به تخلف در قوانین نام تجاری متهم کرد.

مایکروسافت در آرامش و خیلی زود عنوان مترو را کنار گذاشت و از عنوان “مدرن” و یا خود “ویندوز 8” برای توصیف ظاهر و حس اپلیکیشن‌ها در صفحه استارتش استفاده کرد.

تغییر نام تجاری چه تاثیری روی شما خواهد داشت؟ احتمالا در دراز مدت هیچ تاثیری. به احتمال زیاد با گذشت زمان مایکروسافت با جایگزینی یک نام جدید سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی را که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند را به روز خواهد کرد.

بله، این کار برای مایکروسافت مشمول هزینه شده و احتمالا کاربران این شرکت را گیج خواهد کرد، اما حکم دادگاه دست‌های مایکروسافت را بسته است.