مایکروسافت با ارائه دسترسی به اطلاعات اسکایپ، اسکای درایو و Outlook.com با NSA همکاری کرده است

نوشته مرضیه فلاح 22 تير 1392

طبق گزارشات، مایکروسافت  با فعال‌سازی سرویس‌های شنود به منظور برداشتن ارتباطات کاربری از طریق سرورهای شرکت خود، با آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا وارد همکاری شده است. به گزارش گاردین، اسناد فوق‌سری که این آژانس خبری به دست آورده است نشان می‌دهند که شرکت Redmond‌ به صورت داوطلبانه امکان دور زدن رمزهایش را به NSA داده است.

How_the_NSA_s_Microsoft_Snooping.jpg

گاردین محتوای اسنادی که گواه بر دسترسی NSA به اطلاعات کاربران سرویس‌های معروف شامل، پورتال Outlook.com، SkyDrive و Skype را منتشر کرد. با وجود تلاش‌هایی که برای رد این ادعا شده است متن مطلب گاردین به شرح زیر است:

  • مایکروسافت NSA را یاری کرد تا بتواند رمزهایش را دور بزند و آژانس بتواند وب‌چت‌های کاربران را در پورتال Outlook.com قطع کند.
  • این آژانس در حال حاضر به مرحله پیش از رمزگذاری ایمیل‌ها در Outlook.com و Hotmail دسترسی دارد.
  • این شرکت امسال با FBI همکاری کرده است تا NSA  بتواند به سرویس ابر اطلاعاتی‌اش یعنی SkyDrive که بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد راحت‌تر دسترسی داشته باشد.
  • به علاوه مایکروسافت با واحد رهگیری داده FBI نیز، جهت درک قابلیت‌های مسئله‌ای درباره مشخصه‌ای در Outlook.com که به کاربران اجازه می‌دهد نام مستعار ایمیلی بسازند، همکاری کرده است.
  • Skype که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی توسط مایکروسافت خریداری شد، سال گذشته با آژانس‌های اطلاعاتی همکاری کرد تا به Prism اجازه دهد از مکالمات ویدئو و فایل صوتی، داده جمع‌آوری کند.

مایکروسافت بیانیه‌ای را با این مضمون خطاب به گاردین منتشر کرد: “هر زمان که محصولی را به‌روز کرده یا ارتقا می‌دهیم، از نیاز موافقت با درخواست‌های حاضر و یا آینده قانونی مبری نیستیم.” به علاوه این شرکت با تکرار این موضوع قدیمی که این شرکت زمانی اطلاعات کاربران را در اختیار دولت می‌گذارد که دولت درخواست کرده باشد، از خود دفاع کرده و اظهار داشت “تاکنون تنها اطلاعات حساب‌های خاصی که دولت درخواست کرده و یا دستور داده است در اختیارشان قرار داده‌ایم”.

اینکه آیا از این اطلاعات جهت جاسوسی شهروندان آمریکایی استفاده شده است یا خیر مشخص نیست اما اینبار دفاع از این مسئله برای نماینده رئیس جمهور اوباما سخت شده است، با این احوال آیا NSA به انجام چنین فعالیت وسیعی می‌پردازد تا مطمئن شود کاربران محصولات مایکروسافت شهروندان آمریکایی هستند؟ به سختی می‌توان چنین موضوعی را باور کرد. به هر صورت به لطف قانون وضع‌شده در دادگاه FISA، آژانس‌های اطلاعاتی موظف به رعایت استاندارد بسیار آزادی خواهانه‌‌ای هستند: NSA در صورتی می‌تواند بدون حکم به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد که “۵۱ درصد اطمینان” داشته باشد (اینکه این درصد چگونه اندازه گرفته می‌شود مشخص نیست) که مظنون شهروند ایالات متحده نبوده و در آن زمان در خاک ایالات متحده نیز حضور نداشته است.

report-microsoft-lets-nsa-access-your-emails-before-they-get-encrypted-lt.jpg

اگر این اتهامات صحت داشته باشند، مایکروسافت باید از انکار شرکت در منشور برنامه نظارت اینترنتی NSA شرمسار باشد. این برنامه به لطف یکی از مقاطعه‌کاران پیشین NSA به نام ادوارد اسنودن که در حال حاضر از ترس افشای اسرار دولتی متواری است برملا شد. پس از افشای اخبار معلوم شد که آژانس اطلاعاتی ایالات متحده با بسیاری از شرکت‌های فناوری که اغلب آن‌ها در دره سیلیکون قرار داشتند کار کرده است تا بتواند اطلاعات کاربرانش را برای جاسوسی در فعالیت‌های جاری تحت کنترل خود درآورد.

در ماه ژوئن میلادی، این شرکت، همراه با AOL، یاهو، گوگل، اپل، فیسبوک و  PalTalk همکاری با دولت ایالات متحده آمریکا را انکار نموده و اظهار داشت مقامات فدرال اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای مرکزی‌شان را نداشته‌اند. دولت اوباما در مقابل کنگره شهادت داد و گفت که این برنامه به جلوگیری از ‘ده‌ها’  حادثه بالقوه تروریستی کمک کرده است. حماسه نبرد علیه “شرکت گفت، دولت گفت” همچنان ادامه دارد. این امر درحالی اتفاق می‌افتدکه شرکت‌ها برنامه‌های خود برای صدور گزارشات شفاف را اعلام می‌کنند، برعلیه دولت اوباما پرونده تشکیل می‌دهند و حتی به دنبال جبران خسارت از دادگاه های سری آمریکا برای فاش کردن استدلال خود را در برابر همکاری با منشور هستند.

پاسخ کامل مایکروسافت به شرح زیر است:

ما اصول روشنی داریم که پاسخ‌های ما به درخواست‌های دولت برای اطلاعات مربوط به مشتری در زمینه اجرای قانون و مسائل مربوط به امنیت ملی را در سراسر شرکت هدایت می‌کنند.

ابتدا تعهداتمان را به مشتریان و مطابق با قانون اجرایی و به صورت بسیار جدی عرضه کرده، سپس اطلاعات کاربری را تنها در پاسخ به روندهای قانونی به دولت ارائه می‌دهیم. در درجه دوم، تیم تصمیم‌گیری ما همه درخواست‌ها را خیلی دقیق بررسی می‌کند و اگر تشخیص دهیم این درخواست‌ها معتبر نیستند آن‌ها را رد می‌کنیم. سوم اینکه، تنها درخواست‌های مطرح شده درباره حساب‌ها و شناسه‌های خاص را قبول کرده و از بررسی درخواست‌هایی با شرایط مطرح شده در مطبوعات هفته گذشته معذوریم، همانطور که دفاتر مستند در آخرین افشاگری ما نیز به روشنی نشان می‌دهند. صادقانه بگوییم، مایکروسافت هیچ‌گونه دسترسی مستقیمی به SkyDrive را به دولت واگذار نکرده است.

درآخر، زمانی که الزامات قانونی محصولی را ارتقا داده یا به‌روز می‌کنیم ممکن است در برخی شرایط لازم باشد که توانایی ارائه اطلاعات را در پاسخ به قوانین اجرایی و یا درخواست‌های امنیت ملی داشته باشیم. جنبه‌هایی از این بحث وجود دارند که دوست داریم آزادانه‌تر درباره‌شان سخن بگوییم. به همین دلیل است که به دنبال شفاف‌سازی بیشتر هستیم تا همه بتوانند این موضوعات حیاتی را درک نموده و درباره‌شان بحث کنند.