ماریسا مایر داستان وسوسه ورود خود به یاهو را تعریف می‌کند

نوشته مرضیه فلاح 14 فروردين 1392

از زمانی که مرسیا مایر مدیرعامل یاهو شده، این شرکت بیش از گذشته در صدر اخبار دنیای تکنولوژی قرار گرفته است. کوچ ناگهانی اولین کارمند زن گوگل برای تصاحب سمت مدیرعاملی شرکتی که شرایط دشواری را سپری می‌کرد، باعث ایجاد حاشیه‌های فراوانی هم شد. مریسا مایر جمعه گذشته در پستی در یک وبلاگ اعلام کرد که مشغول برنامه‌ریزی برای مرخصی شش ماهه زایمان بوده اما وقتی مدیرعامل یاهو شده است به جای شش ماه دو هفته به مرخصی رفته است. مایر در وبلاگ Lean In که متعلق به Sheryl Sandberg است داستان قاب ذهنش پس از تماس‌های یاهو را عنوان کرده است.

Mayer

هجدهم ماه ژوئن، با من تماس گرفتند:

من دارم دنبال مدیرعامل می‌گردم .کار در محیط اینترنت مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد. کار در منطقه Silicon Valley انجام می‌شود و حتی لازم نیست تغییر‌مکان دهید. این یک کار عالی برای شماست. هیئت مدیره به دنبال استخدام شماست. علاقمند به همکاری هستید؟ از یاهو تماس می‌گیرم.

مایر نوشته است که پیش از این نیز تماس‌های مشابهی از سایر شرکت‌ها دریافت کرده بوده، ولی این بار برایش جذاب‌تر بود زیرا که او از هواداران یاهو بوده است:

این دفعه تماس از سمت یاهو بود و این همه چیز را تغییر داد. من زمانی استفاده از یاهو را شروع کردم که شاید حتی اسمش هنوز یاهو نبود. یاهو اینترنت را تعریف کرد. آن‌ها کمک کردند گوگل کارش را شروع کند. بله آن‌ها بالا و پایین‌های خودشان را داشتند، اما استعدادهای بالقوه زیادی هم داشتند. تطابق تجربیات من با کار فوق‌العاده بود؛ جستجو، ایمیل، صفحه اصلی وب‌سایت، اخبار، اقتصاد، نقشه، ارتباطات، موبایل و … .

با این وجود یک مانع وجود داشت. مایر ۲۸ هفته باردار بود و پس از ۱۳ سال کار در گوگل منتظر یک مرخصی زایمان شش ماهه باشکوه بود.

با این حال، اگر کار را قبول می‌کردم یک مرخصی طولانی ممکن نبود. مسئولیت‌ها بسیار بزرگ بودند و زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به نفع شرکت، کارکنان، هیئت مدیره و یا سهامدارن نبود که من پست را بگیرم ولی برای مدت زیادی در مرخصی باشم.

مایر می‌گوید علی‌رغم دوره کوتاه مرخصی زایمان، همه چیز به خوبی پیش می‌رود:

الآن هشت ماه است که در یاهو هستم و دارد به من خوش می‌گذرد. اینجا پر از آدم‌ها فوق‌العاده و ایده‌های بی‌نظیر است. کار در یاهو خیلی سخت است، اما من عاشق کار سخت هستم. به علاوه، تشکیل یک خانواده بزرگ‌تر با همسرم همان چیزی شد که انتظارش را داشتم؛ شاد، مشتاقانه و تشویق‌کننده. پسرم Macallister در پنج و نیم ماهگی بی‌نهایت با‌نمک است و در حال‌حاضر مسئولیت خیلی بزرگی برای من است. برای این زنده‌ام که وقتم را با او بگذرانم، به او شعر یاد بدهم، با او بازی کنم و یا در کاوش دنیای اطرافش همراهش شوم.

به این نتیجه رسیده‌ام که مادر بودن مرا متخصص بهتری خواهد کرد، زیرا الویت بندی از ملزومات مادر بودن است. مادر بودن کمک می‌کند راحت‌تر تشخیص دهید اهمیت چه کاری بیشتر است. من به مادرم خیلی نزدیکم. او همیشه الگوی بزرگی برایم بوده. از او و پدرم برای عشق، توجه، آموزش و فداکاری‌هایشان در تمام عمرم سپاسگزارم. در پنج ماه گذشته، حس قدردانی‌ام نسبت به تمام والدین، به‌خصوص آن‌هایی که زندگی را با تعهدات کاری هماهنگ می‌کنند، بیشتر شده است زیرا می‌دانم که آن‌ها هم مثل من به همان آگاهی در اهداف رسیده‌اند.

البته باید توجه داشت که همه نتوانسته‌اند با شرایطی که مایر دارد احساس همدردی کنند. چندی پیش برخی او را به خاطر ساخت اتاق نگهداری از کودک برای پسرش در دفتر کارش به باد انتقاد گرفتند. این در حالی است که او کار در خانه را برای سایر کارکنان یاهو هم ممنوع کرده است.