کلید موفقیت یک استارتاپ: مدیران اجرایی زن

نوشته آرش زاد 01 دي 1392

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که احتمال موفقیت استارتاپ‌هایی که مدیران اجرایی زن دارند بیشتر از آن‌هایی است که تنها مردان در تیم مدیریتی‌شان جا دارند. اگر می‌خواهید که استارتاپ‌تان موفق باشد باید که یک ایده فوق‌العاده، پشتکار، سرمایه و دانش مدیریتی داشته باشید. همچنین یک یا چند مدیر اجرایی زن نیز شانس موفقیت شما را بالا می‌برند.

o-WOMAN-START-UP-facebook.jpg

یافته‌های پژوهش اخیر Dow Jones این مساله را به ما اثبات می‌کند. این پژوهش از داده‌های گسترده‌ای بهره برده و نتایج حاصل شده از ۲۰.۱۹۴ شرکت آمریکایی را که برای برنامه‌هایشان بودجه گرفته‌اند بررسی کرده است. این شرکت‌ها در مجموع ۱۶۷.۵۵۶ نفر مدیر اجرایی داشتند که از بین آن‌ها ۱۱.۱۹۳ نفر زن بودند.

در این تحقیق مبنای موفقیت هر استارتاپ این بوده که بتواند عمومی شود و به سود برسد و یا با قیمتی بالاتر از میزان بودجه‌ای که دریافت کرده به فروش برسد.

احتمالاْ می‌پرسید که میان شرکت‌های نوپایی که دارای یک موسس، عضو هیات مدیره و یا یک مدیر اجرایی زن هستند و عاقبت بخیری آن کسب‌وکار چه رابطه‌ای وجود دارد. به طور خلاصه این تحقیق نشان می‌دهد که احتمال موفقیت استارتاپ‌هایی که رهبران زن دارند بیشتر است. با اینکه تنها ۱.۳ درصد از موسسان شرکت‌های خصوصی زن هستند، ۶.۵ درصد این شرکت‌ها مدیر اجرایی ارشدشان زن است و بیش از ۲۰ درصد آنها حداقل یک مدیر اجرایی زن دارند. اما زنانی که مقامی ارشد دارند به تساوی در این شرکت‌ها حضور ندارند. بنا بر یافته‌های این تحقیق "نرخ میانگین مدیران زن در شرکت‌های موفق ۷.۱ درصد و در شرکت‌های ناموفق ۳.۱ درصد است. این یافته نشانگر ارزشی است که ورود زنان به تیم مدیریتی به طور بالقوه می‌توانند داشته باشد."

و علاوه بر این در این پژوهش نشان داده می‌شود که اگر یک زن در مقام مدیریتی می‌تواند موثر واقع شود، حضور چند زن در نرخ موفقیت تاثیرگذارتر هم می‌شود.

"نتیجه حاصل شد که احتمال موفقیت یک شرکت با حضور مدیران زن بیشتری در مقام‌های ارشد افزایش پیدا می‌کند. ۶۱ درصد استارتاپ‌هایی که بیش از ۴ مدیر زن داشتند موفق و تنها ۳۹ درصد از آن‌ها ناموفق بودند."

از اینجا می‌توانید متن کامل این گزارش را به زبان انگلیسی دانلود کنید تا جزئیات بیشتری را از حضور زنان در مدیریت اجرایی استارتاپ‌ها در طی زمان و همچنین صنعت‌ها و کارهایی که زنان در آن حضور پررنگ‌تری دارند، بدانید.

مدیر عامل‌ها می‌توانند پیام واضحی از این یافته‌ها بگیرند و آن استخدام مدیران زن است. برای کارآفرینان نیز عاقلانه است که اگر به دنبال تاسیس یک شرکت و یافتن شریک هستند، گزینه خود را از میان زنان انتخاب کنند. چراکه این کار می‌تواند برای آن‌ها بسیار سود‌آور باشد.

این گزارش چندان به چرایی اینکه زنان شانس موفقیت استارتاپ را بالا می‌برند نمی‌پردازد. به نظر شما دلیل این امر چیست؟