نسخه پیش‌نمایش ویندوز 8 زیر ذره‌بین وبلاگینا: بخش سوم

منتخب نوشته آراد حقی 05 مهر 1390

این سومین و آخرین بخش از بررسی تجربی ویندوز 8 از نگاه وبلاگینا است. تا کنون شما را در بخش اول و بخش دوم این مقاله با ویژگی‌ها و امکانات مختلفی از این سیستم‌عامل آشنا کردیم. در این بخش به بررسی اینترنت اکسپلورر ۱۰، سرعت بوت ویندوز 8، سرویس ذخیره ابری Live، شیوه جدید ذخیره‌سازی پسورد، فروشگاه مایکروسافت، Task Manager جدید و بسیاری قابلیت‌های دیگر آشنا خواهیم کرد.

Win8DevPre_Shop.jpg

اینترنت اکسپلورر 10

اینترنت اکسپلورر 10 نیز قدم به ویندوز 8 گذاشته است و مایکروسافت این بار با یک کارد تیز و برنده آن را به دو نیمه ویژه تبلت و ویژه کاربران کامپیوترهای شخصی تقسیم کرده است. نسخه کاربران تبلتی از طریق مترو قابل اجراست و نسخه کاربران کامیپوترهای شخصی نیز به Taskbar پین شده است. شکل و شمایل و امکانات نسخه عادی، مانند نسخه پیشین است اما ظاهرا با سایت‌ها سازگاری بیشتری دارد و بهبودهایی در آن حاصل شده است.

Win8DevPre_IE10_1.jpg

نسخه ویژه تبلت‌ها بسیار خوش فرم ساخته شده است و منوهای آن به باز کردن تب جدید، رفرش صفحه فعلی، پین کردن سایت فعلی و ناوبری بین صفحات محدود می‌شود. با قابلیتی موسوم به Use Desktop View می‌توانید صفحه جاری باز شده در نسخه تبلت را در نسخه اصلی اینترنت اکسپلورر مشاهده نمایید. صفحات وب در نسخه تبلت به صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شوند، با این حال در مواقع لازم و با اشاره لمسی دو منو از بالا و پایین به صفحه اضافه می‌شوند.

Win8DevPre_IE10_2.jpg

منوی بالایی در برگیرنده Thumbnail هایی از صفحات (تب‌های) باز شده و منوی پایینی در برگیرنده نوار آدرس و دکمه های اشاره شده به آن‌ها می‌باشد. با پین کردن سایت‌ها به مترو می‌توانید براحتی به آن‌ها دسترسی پیدا نمایید.

Win8DevPre_IE10_3.jpg

مایکروسافت هر روز بهتر از دیروز، دینگ دینگ!

همان‌گونه که مایکروسافت قبلا نیز وعده داده بود، ویندوز 8 با سرعت بسیار زیادی بوت می‌شود، در بسیاری از سایت‌های معتبر صحبت از بوت شدن دستگاه در کمتر از 8 ثانیه شده بود. حقیقت این است که ما از کرنومتر برای اندازه‌گیری زمان بوت استفاده نکردیم و سرعت بوت نیز عددی نیست که بتوان برای آن مقدار ثابتی را تعیین کرد. فرضا نمی‌توان گفت سرعت بوت بر روی همه دستگاه‌ها کم‌تر از 8 ثانیه است و خیلی فاکتورهای دیگر در این زمینه دخیل هستند، اما می‌توانید به وضوح مشاهده کنید که سرعت بوت بسیار کاهش یافته است و کم‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و به نظر می‌رسد حداقل به نصف کاهش پیدا کرده است.

سرعت بوت در سیستم‌هایی که از UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) به‌جای BIOS استفاده می‌کنند کمتر نیز هست. ویندوز 8 طبق گفته‌های مایکروسافت و بررسی‌های ما سازگاری بهتری با قطعات سخت‌افزاری دارد و در بررسی‌های ما مشخص شد سخت‌افزارهایی که قبلا و در حالت عادی در ویندوز 7 پشتیبانی نمی‌شدند در ویندوز 8 بخوبی پشتیبانی می‌شوند. آن‌طور که به نظر می‌رسد و مایکروسافت نیز اعلام کرده است، دستگاه‌های بیشتری این‌بار توانایی اجرای ویندوز 8 را خواهند داشت. همچنین خبرهایی از وجود نرم‌افزار مجازی سازی Hyper-V به صورت پیش‌فرض بر روی ویندوز 8 در دسترس است که در صورت تایید، اجرا شدن نرم‌افزارهای قدیمی و ناسازگار با ویندوز 8 را تضمین می‌نماید.

یک آپارتمان ابری داشته باشید!

در این نسخه از ویندوز می‌توانید نام کاربری خود را به صورت Local تعریف نمایید و یا از نام کاربری سرویس Live خود برای ورود به سیستم‌عامل استفاده کنید. در صورتی که از حساب کاربری Windows Live خود استفاده نمایید بسیاری از تنظیمات و اطلاعات‌تان به صورت اتوماتیک با این سرویس Sync می‌شود. تنظیماتی مانند Favoriteهای مرورگرتان، سوابق، میانبرها، تنظیمات زبان و کلمه‌های عبور سرویس‌های مختلف از جمله این اطلاعات به شمار می‌آیند. بدین ترتیب می‌توانید در کامپیوترهای مختلف تنظیمات مربوط به خود را داشته باشید و از سرویس‌های Cloud (ابری) مایکروسافت بهره ببرید. مطمئن باشید Sync شدن اطلاعاتتان بین گوشی (مجهز به ویندوز فون 7)، رایانه شخصی و تبلت (مهجز به ویندوز 8) و ایکس باکس تجربه بسیار شیرینی است!

دماغت جون میده برای پسورد!

مطمئنا حس خوبی است که طول دماغ دوست پسرتان را با فاصله دور چشم برادرتان و سوراخ گوش دوست صمیمتان به عنوان کلمه عبور در نظر بگیرید! ویندوز 8 از کلمه عبور تصویری برای ورود به سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کند. یک کلمه عبور سه قسمتی که از حرکاتی بر روی یک تصویر تشکیل شده است. می‌توانید یک تصویر را به عنوان تصویر مناسب برای کلمه عبور در نظر بگیرید و حرکت انگشت یا ماوس در سه مرحله بر روی آن تصویر را جایگزین کلمه عبور نمایید.

Win8DevPre_PictorialPassword_1.jpg

همان‌طور که از شکل زیر پیداست، ما از تصویر زنده یاد فرهاد به عنوان تصویر مناسب برای کلمه عبورمان استفاده کرده‌ایم. حتی اگر تصمیم ندارید از این قابلیت استفاده کنید برای یکبار هم که شده آن را فعال کنید تا به بزرگی دماغ دوست پسرتان پی ببرید!

Win8DevPre_PictorialPassword_2.jpg

Blue Screen کاربر پسند!

همه ما با صفحه وحشتناک و گاها غم انگیز Blue Screen آشنایی داریم، صفحه‌ای که اطلاعات زیادی به ما ارائه نمی‌کرد و غالبا نشان دهنده بروز یک ایراد سخت افزاری در سیستم بود. خوشبختانه (!) ما در طی آزمایش ویندوز 8 به صفحه Blue Screen برخورد کردیم که توانستیم ظاهر جدید آن را نیز مشاهده نماییم. Blue Screen جدید ضمن اینکه دوستانه تر شده است (!)، پیغام مناسب و قابل پیگیری‌ای نیز عرضه می‌کند.

Win8DevPre_BlueScreen.jpg

خواندن این قسمت اکیدا برای هموطنان توصیه نمی‌شود!

ویندوز 8 مانند ویندوز فون 7 با فروشگاهی همراه شده است. هرچند که “متاسفانه” ما برای استفاده از نرم‌افزارهای مورد نظرمان عملا هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم، اما ویندوز 8 با فروشگاهی همراه شده است که کاربران می‌توانند براحتی نرم‌افزارهای مورد نظر خود را به صورت آنلاین بخرند و از آن‌ها استفاده نمایند. باتوجه به الگوبرداری‌هایی که مایکروسافت از ویندوز فون 7 در تولید ویندوز 8 انجام داده است، انتظار می‌رود فروشگاهی مشابه با فروشگاه ویندوز فون 7 در انتظار ما باشد، با این حال هنوز برای مشاهده ظاهر نهایی فروشگاه باید منتظر بمانید. در حال حاضر با مراجعه به فروشگاه با صفحه‌ای شبیه به تصویر اول این مقاله روبه‌رو خواهید شد.

آینده‌ای متفاوت در انتظار مدیران شبکه

با توجه به حجم تغییراتی که در این نسخه از ویندوز صورت گرفته است، انتظار می‌رود روزها و تجربه‌های متفاوتی در انتظار مدیران شبکه‌های سازمانی باشد. گزینه‌های بسیاری به Group Policy اضافه شده است که نیاز به تحقیق و مطالعه بسیاری در مورد آن‌ها وجود دارد. از نکات جالبی که در این نسخه به چشم می‌خورد، وجود یک Remote Desktop لمسی است که می‌تواند کار را برای مدیران شبکه در سازمان‌ها بسیار راحت کند. به طور کلی مدیریت شبکه در هر جایی و از طریق تبلت‌ها می‌تواند تبدیل به آرزویی دست یافتنی شود.

Win8DevPre_RemoteDesktop.jpg

Task Manager جدید

از دیگر تغییرات جالبی که در ویندوز 8 رخ داده است و توجه ما را به شدت جلب کرد، Task Manager جدید آن است. Task Manager جدید ضمن اینکه اطلاعات بیشتری را خصوص منابع مرتبط با یک پردازش در اختیار شما می‌گذارد، سوابق پردازشی را نیز نگهداری می کند و در تمامی قسمت‌ها با بکارگیری رنگ‌هایی پردازش‌های پرمصرف را برجسته‌تر نشان می‌دهد. استفاده از Task Manager جدید تجربه جالبی را برای کاربران قدیمی ویندوز رقم خواهد زد.

Win8DevPre_TaskManager.jpg

سخن پایانی

حجم تغییرات صورت گرفته در این نسخه از ویندوز بسیار بالاست و هنوز قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که موفق به بررسی آن‌ها نشده‌ایم اما بدلیل محدودیت‌های زمانی جهت ارائه این مقاله، سعی کردیم به بیشترین و در عین حال بحث برانگیزترین مباحث و قابلیت‌های ویندوز اشاره‌ای داشته باشیم. اگر شما نیز تجربه کار با ویندوز جدید مایکروسافت را دارید، آن‌را با ما به‌اشتراک بگذارید.