در وبلاگینا به آن پاسخ خواهیم داد

چگونه یک فری‌لنسر خوب باشیم؟

منتخب نوشته آرش زاد 18 فروردين 1391

من دوستان زیادی در اطرف خودم دارم که شاید در تعریف عرف ایران، شغل مستقلی که از طریق آن، روزها از خانه خارج و به محل کار خود بروند و کارهایی را تحت تعاریف کلی و بر اساس حرفه خود انجام دهند و بعد از ظهرها به منزل برگردند، ندارند. خیلی از آن‌ها صرفا از طریق یک سایت یا یک نام شخصی خود را معرفی می‌کنند که گویای برندشان است و اکثرا، درآمدهای مناسبی نیز دارند.

فری‌لنسر

کار کردن به‌صورت مستقل، فارغ از وجود هر گونه قوانینی که از طرف دیگران برای شما وضع می‌شود، یکی از ایده‌آل‌هایی است که خیلی‌ها ممکن است به‌دنبال آن باشند. این‌که کسی بخواهد آن‌طور که دوست داشته باشد پروژه‌های کاری را قبول نماید، راس ساعتی که دوست داشته باشد کار کند و تعطیلات و روزهای کاری خود را بر اساس سلیقه و نظر خود مشخص کند، از جمله مواردی است که فری‌لنسرها از آن‌ها بهره‌مند هستند. اما در این عنوان کاری، مسائل مختلف زیادی وجود دارد که اگر به‌درستی رعایت نشوند و یا به آن‌ها توجه نشود، ممکن است نه تنها نهایتا شما را خشنود نکند، بلکه باعث ضرر و زیان مادی و از دست رفتن زمان‌تان شود.

مبحث فری‌لنسری، از جمله مواردی است که در وب فارسی کم‌تر به آن پرداخته شده است. عدم پرداخت مناسب به این موضوع، ممکن است خیلی از کاربران را نسبت به آغاز یک شغل تک نفری (یا گروهی مستقل)، دچار سر در گمی کند. این‌که شرایط بومی برای یک فری‌لنسر به چه صورت است، چه کارهایی را برای بهبود این وضعیت می‌توان انجام داد و چگونه می‌شود از تجربیات فری‌لنسرهای ایرانی برای این موضوع بهره برد، موضوعاتی است که قصد داریم تا در سری مطالب «چگونه یک فری‌لنسر خوب باشیم؟» در وبلاگینا به آن‌ها بپردازیم.

به نقل از ویکی‌پدیا، فری‌لنسر (Freelancer) به کسی گفته می‌شود که "سرویس‌ها یا خدمات خود را بدون تعهد دراز مدت به کارفرما ارائه می‌کند. آن‌ها معمولا ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و اساسا یک کسب و کار یک نفره است."

هدف این مطالب این است تا به‌صورت تئوری و عملی شما را از جوانب مختلف این کار آگاه کند و در پست‌هایی در قالب بیان نکات مهم، مصاحبه با فری‌لنسرهای ایرانی و انتشار تجربیات دیگران در این رابطه، به‌طور کلی به مطرح کردن این حیطه کاری بپردازد.

در صورتی که شما نیز یکی از فری‌لنسرهای فعال در حوزه‌های کاری مرتبط با وب هستید می‌توانید از طریق تماس با ما، در انتشار این سری از مطالب با وبلاگینا همکاری نمایید.