چرا فروشندگان در خصوص مشخصات کامپیوترها با شما صادق نیستند؟

نوشته محمد کاملان 25 آبان 1392

اگر تا به حال لپ‌تاپ، تلفن همراه و یا تبلت خریده باشید، احتمالا در خصوص مشخصات دستگاهی که قرار بوده تحویل بگیرید و دستگاهی که پس از سفارش تحویل گرفته‌اید، بیش از حد معمول نگران شده‌اید. جنجالی را که در زمان فروش تبلت مدل ۶۴ گیگابایتی سرفیس پدید آمد را به خاطر دارید؟ این تبلت با مقداری کم تر از ۲۳ گیگابایت حافظه قابل استفاده به بازار عرضه شد.

THISPCCANSTORE-730x353.jpg

این یک مشکل قدیمی است که چندین عامل در آن دخیل است

برای مثال اگر شما لپ‌تاپی با ۱۲۸ گیگابایت فضای هارد دیسک خریداری کنید، میزان کمتری از این فضا را دریافت خواهید کرد. ممکن است به این دلیل باشد که زمان محاسبه ۱۲۸ گیگابایت از سیستم محاسبه Rounder decimal استفاده شده است که در این سیستم هر گیگابایت معادل ۱۰۰۰ مگابایت است. در دنیای باینری کامپیوترها این محاسبه دقیق نیست و نتیجه این محاسبه به هر میزان که فضای هارد دیسک بیشتر باشد متفاوت‌تر خواهد بود.

البته این تنها یکی از مشکلات است. بیشتر کامپیوترها به همراه نرم‌افزارهای زیادی به بازار عرضه می‌شوند و سیستم‌عامل نصب شده به همراه فایل‌های پشتیبان آن فضای زیادی از هارد دیسک شما را اشغال می‌کنند.

شفاف سازی

مشکل بسیاری از خریداران عدم شفافیت و واضح سازی مشخصات کالایی است که به خاطر آن پول پرداخت می‌کنند. اگر شما به ازای یک کامپیوتر حرفه‌ای، مبلغ هنگفتی را هزینه می‌کنید، آیا حق شما نیست از مشخصات کالای مورد نظر باخبر باشید؟ خیلی غیرمعقول به نظر می‌رسد که اطلاعات داده شده به شما از جانب فروشنده نادرست باشد!

هیچ راه دیگری برای مطلع شدن از مشخصات هارد دیسک کامپیوتر خریداری شده وجود ندارد، مگر اینکه پس از خرید بر روی آیکون My Computer کلیک کرده و مشخصات آن را شخصا ملاحظه نمایید.

تلاش‌های اخیر برای مشخص نمودن اطلاعات دقیق کامپیوترها با شکست روبرو شده است. تماس‌های تلفنی زیادی از جانب مشتریان با فروشندگان کامپیوتر گرفته می‌شود اما هیچ کسی دقیقا نمی‌داند میزان دقیق فضای هارد دیسک کامپیوتر شما به چه مقدار است‌ یا حداقل کسی داوطلبانه حاضر به انجام این کار نیست.

در عصری که خریداران تشویق به خرید به صورت آنلاین می‌شوند، این مشکل بیشتر نمایان می‌شود. اگر شما موفق شدید مدل مورد نظر خود را پیدا کنید، توصیه می‌شود که حضورا به فروشگاه مراجعه کرده و کالا را از نزدیک مشاهده نمایید.

باید به این نکته هم توجه کنید که اعداد معرف فضای ذخیره‌سازی گجت‌ها فقط نشان دهنده تقریبی مشخصات محصولی هستند که شما خریداری می‌کنید. سایر قسمت های کامپیوتر نظیر صفحه نمایش به راحتی با نرم افزارهای مختلف قابل تشخیص هستند. اما بدون دانستن اندازه صفحه نمایش، مشخص نمودن ابعاد دقیق آن دشوار است.

واقعا جالب است که کسی نمی‌تواند جوابی به یک سوال ساده بدهد. چرا خریداران باید برای یک سوال معمولی متحمل این همه مشکل شوند؟

از یکی از فروشندگان بزرگ تجهیزات کامپیوتری سوال کردیم که آیا ممکن است اطلاعات دقیق مربوط به تجهیزات را قبل از عرضه از شرکت تولید کننده کسب کرد؟ اما اطلاعات دقیق به ما داده نشد، آنها به جای ارائه اطلاعات دقیق بیشتر به دنبال فروختن سیستم‌های ذخیره سازی ابری خود هستند.

تمامی فروشنده‌ها به دنبال فروش محصولات خود با اطلاعات ارائه شده از جانب شرکت سازنده‌اند. سازنده‌ها سعی می‌کنند برتری محصولات خود را با ارائه مشخصات محصول به مشتریان ثابت کنند.

تمام نرم‌افزارهایی که به صورت پیش فرض در کارخانه بر روی دستگاه نصب شده‌اند توسط خریدار قابل حذف شدن هستند تا از این طریق فضای بیشتری بر روی هارد دیسک آزاد شود. امکانات ذخیره‌سازی ابری برای هر مشتری که نیاز به فضای اضافی داشته باشد در دسترس است.

اما این قابلیت ما را به سمت مشکل کلیدی‌تری می‌برد

بیشتر دستگاه‌ها با پیام‌های مربوط به میزان ذخیره‌سازی فایل‌های چند رسانه‌ای به بازار عرضه می‌شوند و اینجاست که میزان فضای هارد دیسک کامپیوتر ها معنی پیدا می‌کند. یک هارد دیسک ۲۵۶ گیگا بایتی می‌تواند ۱۲۸۰۰۰ تصویر ۲ مگابایتی، ۵۶۸۸۹ موسیقی ۴.۵ مگابایتی و ۱۰۳ ساعت فیلم اچ‌دی ۲.۵ گیگابایتی را در خود نگهداری کند.

البته به شرط اینکه هارد شما واقعا ۲۵۶ گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی داشته باشد. یک هارد ۲۵۶ گیگابایتی هرگز نمی‌تواند تعداد فایل‌هایی را که گفته شد دقیقا در خود ذخیره کند. حتی بدون نصب سیستم‌عامل نیز هارد ۲۵۶ گیگابایتی دارای ۲۵۶ گیگ حافظه نیست.

شرکت‌های سازنده نمی‌توانند هیچ دفاعی در برابر این عدد و رقم‌های غیر واقعی داشته باشند و بهتر است هر چه سریع‌تر راهی برای رفع این مشکل پیدا کنند. انجام این کار برای شرکت‌های سازنده نباید دشوار باشد اما می‌تواند کمک بزرگی به تصمیم انتخاب خریداران نماید.