منوی ویژه: کیک شکلاتی ASP.NET با نسکافه داغ (قسمت دهم)

آغازی بر برنامه نویسی Razor

نوشته آراد حقی 18 ارديبهشت 1391

اگر سری مقالات "منوی ویژه: کیک شکلاتی ASP.NET با نسکافه داغ" را دنبال کرده باشید، در مقاله پیشین به ماهیت Razor اشاره کردیم و مقرر شد در این قسمت از مقاله نگاهی بر برنامه نویسی Razor داشته باشیم. همان‌گونه که در مقالات پیشین اشاره شد کدهای مطرح شده در این سری از مقالات بر اساس زبان #C نگارش می شوند با این حال می‌توانید در صورت تسلط، کدهای خود را به زبان Visual Basic نگارش نمایید.

Razor

با توجه به این‌که هدف این سری از مقالات مطرح کردن و آموزش موازی و همزمان تمامی تکنولوژی‌های لازم است، در ابتدا قصد داریم تا نگاهی مختصر به Razor داشته باشیم و نکاتی ضروری و اولیه را در مورد آن مطرح نماییم تا بتوانیم روند آموزشی خود را پیش ببریم.

یکی از هشت نکته اولیه که باید در مورد Razor بدانید را در این قسمت از مقاله توضیح می‌دهیم:

کدهای خود را با استفاده از کاراکتر @ به صفحه اضافه نمایید

اگر مقاله قبلی را دنبال کرده باشید، اشاره شد که Razor ساختار زبانی درون خطی را دنبال می‌کند. این بدین معناست که با استفاده از Razor می‌توانید کدهای خود را در میان خطوط صفحه بگنجانید. View Engineها را به خاطر دارید؟ برای قرار دادن کدهای خود در بین صفحه می‌توانید از علامت @ استفاده نمایید. مترجم با رسیدن به علامت @ متوجه می‌شود که به قسمت کد رسیده است. به‌طور کلی کدهایی که از طریق علامت @ می‌توانید در صفحه قرار دهید به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • بلاک عبارت تک خطی
  • بلاک عبارات چند خطی
  • عبارت‌های درون خطی

نمونه‌ای از عبارت تک خطی در خط زیر مطرح شده است:

@{ var num = 7; }

عبارت فوق با استفاده از علامت @ آغاز شده است و این نشان دهنده آغاز ساختار کد Razor است. بلوک کد توسط { آغاز و نهایتا توسط } بسته شده است. همان‌گونه که مشاهده می‌نمایید، عبارت شامل یک دستور است و به همین دلیل نام عبارت تک خطی را بر آن نهاده‌اند. در بلاک فوق، متغییری با نام num تعریف شده است که مقدار 7 در آن قرار داده شده است و نهایتا پایان دستور با ; (سمی کالون) مشخص شده است.

متغیر چیست؟ بعدا به تعریف مفصل‌تری از متغیر و نحوه کار با آن‌ها خواهیم پرداخت اما فعلا آن‌را مانند متغیر ریاضی تصور نمایید. حرفی که می‌توان مقداری را به آن نسبت داد. هنوز هم مشغول خواندن متن هستید؟ نترسید کاری با ریاضی نداریم! به عبارت دیگر، متغیر را ظرفی تصور کنید که می‌توانید چیزی را داخل آن قرار دهید و هر زمان که نیاز داشتید به محتوای آن دسترسی پیدا کنید.

نمونه از عبارت چند خطی در تکه کد زیر مطرح شده است:

@{ var Message = "Welcome to Weblogina! ";
var Today = “Today is: 4/23/2012”;
var displayMessage = Message + Today; }

بلاک عبارات چند خطی را به صورت فوق در ساختار Razor می‌نویسیم. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید عبارت فوق از سه دستور اجرایی تشکیل شده است و بنابراین یک بلاک عبارت چند خطی است. در مثال فوق در خط اول متغیری با نام Message تعریف کردیم و یک عبارت رشته‌ای را به آن اختصاص دادیم. عبارت رشته‌ای همان‌گونه که از نام آن پیداست دربرگیرنده رشته‌ای از حروف و اعداد به صورت کارکتری است. در مقالات آینده به نوع متغییرها و مقادیر آن‌ها مفصلاً خواهیم پرداخت. در خط دوم نیز متغیری با نام Today ایجاد کردیم و رشته از کاراکترهای عددی و حرفی را به آن نسبت دادیم. در خط سوم متغیری با نام displayMessage ایجاد کردیم و حاصل اتصال دو متغیر Message و Today را در آن قرار دادیم. به نظر شما متغیر displayMessage باید در برگیرنده چه مقداری باشد؟

در مقاله بعدی قصد داریم تا به معرفی مختصری از ساختار HTML بپردازیم و کدهای HTML را با کدهای Razor ترکیب نماییم و در واقع حالت سوم از نحوه قرارگیری کدهای Razor در صفحه را نیز مورد بررسی قراردهیم؛ حالت عبارت های درون خطی.