۹ ایده معمول استارتاپی که هنوز به موفقیت نرسیده‌اند

نوشته مرضیه فلاح 20 آبان 1392

اینکه ایده فوق‌العاده‌ای داشته باشید به این معنی نیست که حتما استارتاپ موفقی خواهید داشت و دلیلش هم خیلی ساده است: این مفاهیم نیستند که شرکت‌ها را می‌سازند. استارتاپ‌ها به همه چیز بستگی دارند؛ از توانایی‌های موسسین گرفته تا عمق جیب‌های آن‌ها. اما اینکه یک ایده به موفقیت نرسیده باشد معنی‌اش این نیست که هیچ‌وقت نخواهد رسید. درست است؟

134046810-645x250.jpg

در صحنه فناوری، ایده‌هایی را می‌بینید که بارها و بارها پیش از اینکه برنده پیدایش شود مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بیایید نگاهی داشته باشیم به ۹ ایده استارتاپی که هنوز به پیشرفت قابل توجهی نرسیده‌اند و ببینیم آیا در مورد آن‌ها الگوی خاصی وجود دارد:

اشتراک عکس گروهی

استارتاپ‌های اشتراک عکس گروهی انقدر عادی شده‌اند که خیلی از ما در جیمیل‌مان برایش فیلتر ساخته‌ایم تا ایمیل‌هایش را در اینباکس‌مان نبینیم. برخی از تلاش‌های ارزشمند برای جا‌انداختن این مفهوم عبارتند از GroupPix شرکت ادوبی، Google + Party Mode، Tracks و Albumatic. با این همه، حتی اگر این یک موضوع اضطراری و مهم نباشد، به اشتراک گذاری خاطرات با کسانی که دوستشان دارید اغلب کار دشواری است و خوب می‌شود اگر سرویسی بیاید که این کار را ساده کند. منتظریم که ببینیم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر مکان

سرویس‌های Highlight، Banjo و Sonar سه تا از بزرگ‌ترین سرویس‌هایی هستنند که در تلاش‌اند شبکه‌های اجتماعی متمرکز بر نزدیکی مکانی را ایجاد کنند. انسان‌ها تنها می‌شوند و اینکه بتوانند دوستانی در نزدیکی محل زندگیشان بیابند ایده بسیار خوبی است که نیازمند استقبال گسترده بیشتری است. با این حال، نکته قابل توجه این است که استارتاپ‌هایی مثل Tinder با انجام کاری مشابه امواجی در حوزه ویژه‌ای ایجاد کرده‌اند.

جایگزینی ایمیل

همه از ایمیل متنفرند ولی در عین حال کسی نمی‌تواند بدون آن زندگی کند. گوگل تلاش کرد ایمیل سنتی را با Wave جایگزین کند، سایرین نیز مثل Kukoo و Dispatch در تلاش‌اند تا زندگی با آن را راحت‌تر کنند.

کارت ویزیت دیجیتال

اگر همه آدم‌ها یک کارت ویزیت دیجیتال داشتند، هرگز لازم نبود این همه کاغذ برای چاپ کارت ویزیت هدر دهیم. متاسفانه، حالا حالاها زمان لازم است تا چنین اتفاقی بیفتد. استانداردها رعایت نمی‌شوند و همه هنوز از کارت‌های چاپی برای دادن ایمیل‌شان به هم استفاده می‌کنند (که کارت‌ها دور انداخته می‌شوند و ایمیل‌ها در آدرس‌بوک‌ها ذخیره می‌شوند).

کارت عضویت ویژه دیجیتال

ایده کارت عضویت ویژه دیجیتال هم مثل ایده از بین بردن کارت ویزیت چاپی فکر فوق‌العاده‌ای است. نگه‌داری کارت عضویت همه رستوران‌هایی که می‌روید عملی نیست. هیچ کس هم نمی‌خواهد ۱۰ تا کارت عضویت را با ۱۰ تا اپلیکیشن عوض کند.

تجارت الکترونیک اجتماعی

خرید غیر آنلاین تجربه‌ای اجتماعی خوبی است. خب شاید بپرسید چرا باید آنلاین خرید کنیم و تنها باشیم؟ مسلما شرکت‌هایی مثل Fancy با روشی نزدیک به این ایده در حال کسب موفقیت هستند. اما زمانی که هنگام خرید با دوستان‌تان صرف می‌کنید هنوز معادلی دیجیتال ندارد.

آدرس‌بوک اجتماعی

این مورد می‌تواند نمونه خوبی از بحث "ویژگی به تنهایی یک استارتاپ نیست" باشد .خیلی‌ها تلاش کرده‌اند آدرس‌بوک‌های واقعی بسازند، مثل Brewster، Everyme و Addappt اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند جایگزین آدرس‌بوک پیش‌فرض تلفن‌های هوشمند باشند.

از بین بردن کریگزلیست‌ها

کریگزلیست با همه زشتی‌اش هنوز از بین نرفته است. باورتان بشود یا نه، این سرویس هنوز یکی از بهترین راه‌ها برای گشتن دنبال آپارتمان، فروش مبلمان یا پیدا کردن شغل است. پیش‌بینی می‌شود جایگزین مناسبی برای این سرویس ظهور خواهد کرد اما متاسفانه به نظر نمی‌رسد طراحی رابط کاربری‌ جذابی با ویژگی‌های مشابه موجب وقوع این امر شود.

استخدام اجتماعی

سایت‌های استخدامی که تلاش می‌کنند با شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند روز به روز به افزایش می‌یابند. شرکت‌هایی که برای جلب توجه شما در تلاشند عبارتند از Path.To، Bright، Slip و Tribehired. این ایده جدای از اینکه می‌تواند قابلیتی برای وب‌سایت Linkedin باشد هنوز خیلی کار دارد تا آنطور که باید بدرخشد.

این ایده‌ها برای این هستند که اگر خواستید امتحان‌شان کنید. اما حواستان باشد پیش از شروع کار از اشتباهات دیگران درس بگیرید.