وایمکس در سال ۱۳۹۱: مبین‌نت یا ایرانسل؟

نوشته آرمان حسینی 06 شهريور 1391

اواخر سال ۱۳۸۹ بود که مقاله‌ای در وبلاگینا تحت عنوان «مقایسه وایمکس: ایرانسل یا مبین‌نت؟» منتشر شد. بعد از انتشار این مقاله و گذشت مدت زمانی، بازخوردهای فراوانی را از جانب کاربران دریافت کردیم که هر یک توضیحاتی را در رابطه با کیفیت وایمکس در منطقه خود ارائه می‌دادند. در آن سال، اپراتورها تازه شروع به کار کرده بودند و مشکلات نسبتا زیادی وجود داشت اما در این دو سال، شرایط کمی تغییر کرده است و حالا شاهد چالش‌های جدیدی در این بخش هستیم.

wimax-1391-1.jpg

به همین منظور و برای اینکه کاربران در سال جاری با اپراتورها و خدمات ارائه شده توسط آنها آشنایی بیشتری پیدا کنند، مقاله جدیدی را آماده کرده‌ایم تا مقاله قبلی را تکمیل‌تر کند و کاربران بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشید که در این مقاله، صرفا توضیحات مورد نیاز داده می‌شود و انتخاب نهایی با خود کاربر است تا با بررسی شرایط و جمع‌بندی، سرویس‌ وایمکس مد نظر را انتخاب نماید.

مناطق تحت پوشش

مبین‌نت: در سال جاری، مبین‌نت از ۳۱ استان پشتیبانی می‌:کند که تمامی استان‌های ایران را در بر می‌گیرد. اما این پشتیبانی سراسری شامل کل ایران نمی‌شود. بر خلاف اپراتورهای موبایل که در روستاها و شهرهای بسیار کوچک هم دکل‌های خود را نصب کرده‌اند و شهروندان آنتن موبایل دارند، در وایمکس شاهد چنین رویه‌ای نیستیم. اپراتور سراسری وایمکس تنها شهرهای مهم و کلیدی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. گرچه کیفیت وایمکس در استان‌های کوچک‌تر هم تضمینی نیست و ممکن است باز هم در این بین اختلالی وجود داشته باشد. در حال حاضر سعی شده است پوشش کلی استان‌هایی مثل تهران فراهم شود و در استان‌های کم‌ جمعیت‌تر، صرفا در مراکز شهرها و مناطق پرجمعیت، سیگنال رسانی صورت گرفته است.

wimax-1391-2.jpg

ایرانسل: این اپراتور از همان اول تکلیفش مشخص بود و همه می‌دانستند در ۷ استان سرویس می‌دهد. ایرانسل در این مدت، تعداد شهرهای تحت پوشش خود را بر اساس سیاست‌های خاصی که داشت، افزایش داد و سعی بر این داشت تا کیفیت سرویس‌ها را بالا ببرد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد چند وقتی است این شرکت را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است. حالا اینکه چقدر در این کار موفق بوده و آیا کیفیت در حد قابل قبولی بالا رفته است یا نه، سوالی است که کاربران مصرف کننده سرویس وایمکس ایرانسل باید به آن پاسخ دهند. از جمله شهرهای جدیدی که ایرانسل پوشش آن‌را در دستور کار خود قرار داد و ساکنان فعلی این شهرها می‌توانند از سرویس‌های وایمکس ایرانسل استفاده کنند می‌توان به اندیمشک، شهرک‌های صنعتی پرجمعیت استان‌ها، هشتگرد، دزفول، قرچک، ورامین، شهرقدس، کاشان، ورامین، اسلامشهر و اندیشه اشاره کرد. 

نکته: به صحبت‌های تکنسین و اپراتور در رابطه با پشتیبانی منطقه، زیاد نمی‌توان اتکا کرد. اگر دوستان و اقوام شما از وایمکس استفاده می‌کنند، مودم را از آنها قرض بگیرید و کیفیت دریافت سیگنال را کنترل کنید و بعد از آن نسبت به سفارش اقدام کنید. دقت داشته باشید برای کنترل کیفیت دریافت سیگنال، باید از مودم‌های همان اپراتور استفاده کنید. اگر هم کسی را ندارید که مودم را قرض از آن قرض بگیرید، می‌توانید درخواست وایمکس را بدهید، آنها برایتان نصب می‌کنند و اگر از کیفیت راضی نبودید، تا ۷۲ ساعت می‌توانید سرویس خود را مرجوع کنید.

مودم‌ها و هزینه راه اندازی

مبین‌نت: این شرکت در حال حاضر سه مدل مودم (CPE) دارد که هر کدام برای دسته خاصی از کاربران در نظر گرفته شده‌اند. اگر در منطقه‌ای هستید که به علت تراکم ساختمان‌ها و یا دوری از دکل، امواج را ضعیف دریافت می‌کنید، باید از مودم‌های فضای باز استفاده کنید که قیمت آن‌ها ۲۰۰ هزار تومان است. این مودم‌ در طول دو سال گذشته تغییر قیمتی نداشته‌ است. اما اگر می‌خواهید امواج در خانه و محل کارتان پخش شود و با چند دستگاه (به صورت وای‌فای) بتوانید به اینترنت وصل شوید، می‌توانید از مودم‌های کتابی/رومیزی این اپراتور استفاده کنید که قیمتی معادل ۱۱۰ هزار تومان دارند (اپراتور رقیب یعنی ایرانسل، این مودم‌ها را ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر عرضه می‌کند). در انتها نوبت به مدل تازه‌ وارد می‌رسد که «مودم جیبی» نام دارد. این مودم‌ها همانند یک گوشی موبایل شارژ می‌شوند و  امواج را همانند یک اکسس‌ پوینت پخش می‌کنند. قیمت این مودم‌ها ۱۸۰ هزار تومان است اما قبل از خرید آن، به نکته‌‌ای که در ادامه این بخش گفته می‌شود، توجه داشته باشید.

ایرانسل: این اپراتور همیشه در ارائه مدل‌های جدید مودم‌ها یک قدم از مبین‌نت جلوتر بوده است و مدل‌های جدید ابتدا توسط ایرانسل رونمایی می‌شوند و بعد از آن، مبین‌نت آن‌ها را می‌فروشد (به جز مودم‌های جیبی که مبین‌نت بنا به دلایلی زودتر آن را معرفی کرد). در اپراتور ایرانسل، چهار نوع مودم وجود دارد که سه مدل آن با مبین‌نت یکی است. مدل‌های بیرونی با همان قیمت ۲۰۰ هزار تومان، مدل‌های رومیزی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان و مدل‌های جیبی هم با قیمتی معادل ۲۰۰ هزار تومان قابل تهیه هستند. در این بین، ایرانسل مودم USB هم دارد که مبین‌نت آن را ندارد. در این نوع مودم که قیمتش ۱۰۰ هزار تومان است، قابلیت پخش امواج وجود ندارد و صرفا یک کامپیوتر می‌تواند از آن استفاده کند اما بدون تقویت کننده امواج، حجمی در اندازه یک فلش دارد که حمل و نقل را آسان می‌کند.

wimax-1391-3.jpg

هزینه راه‌اندازی (اینکه یک کارشناس بیاید، مودم را سالم تحویل دهد و اینترنت وایمکس شما را راه بیندازد) در هر دو اپراتور هزینه‌ای ۸ تا ۱۰ هزار تومانی دارد که این هزینه هم در طول این مدت، تغییر خاصی نداشته است. گرچه با توجه به آسان بودن نصب و راه‌اندازی این مودم‌ها، برخی از افراد از دادن چنین هزینه‌ای هم گله دارند.

مودم جیبی: در اپراتور مبین‌نت، کسانی که از مودم جیبی‌ استفاده کرده‌اند از این مسئله ناراحت بودند که به هیچ وجه کیفیت مناسب نیست و تنها در مناطقی محدود امکان استفاده از اینترنت با مودم جیبی وجود دارد. کارشناسان مبین‌نت نیز در جواب به این مشکل اعلام کرده‌اند، افرادی که از این مودم استفاده می‌کنند، باید نزدیک دکل‌های مبین‌نت باشند تا بتوانند سرعت مناسبی داشته باشند. کابران مودم‌های جیبی ایرانسل هم مشکل افت سرعت را داشته‌اند اما از کاربران مبین‌نت راضی‌تر بوده‌اند.

نکته: اگر از طرف اپراتور به شما گفته شد که در منطقه مورد نظر، تنها مودم بیرونی جواب می‌دهد، در ابتدا مودم‌های رومیزی را امتحان کنید. در بسیاری از مواقع گفته می‌شود که باید از مودم بیرونی استفاده کنید، اما مودم داخلی هم جوابگو بوده است و از هزینه اضافی جلوگیری می‌کند. 

سرعت‌های دسترسی، تعرفه‌ها و جشنواره‌ها

مبین‌نت: از دو سال پیش تا کنون، به جز تغییر در قیمت‌ها و حجم سرویس‌ها، تغییری در سرعت‌های ارائه شده از سوی مبین‌نت دیده نشده است. در سال جاری هم مبین‌نت سرعت ۱۲۸ کیلوبیت تا ۲ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد و تنوع حجم‌ها و سرویس‌های ارائه شده بیشتر شده اما به همان نسبت از ترافیک سرویس‌ها کاسته شده است. هنوز محدودیت در سرویس‌های مبین‌نت وجود دارد و در این اپراتور شاهد اینترنت با امکان دریافت نامحدود دیتا در ماه نخواهید بود. مبین‌نت اساسا با جشنواره رابطه خوبی ندارد و تخفیف‌های زیادی در سرویس‌ها نمی‌دهد، بر خلاف ایرانسل که در هر مناسبتی، تخفیفی روی مودم‌های خود عرضه می‌کند. در سال گذشته، کاربران مبین‌نت از ساعت ۲ تا ۸ صبح و جمعه‌ها، ترافیک رایگان داشتند که در ماه‌های اخیر، روز جمعه از این محدوده حذف شده و ترافیک رایگان صرفا به ساعت ۲ تا ۸ صبح تعلق می‌گیرد. 

ایرانسل: در این اپراتور، هم از جشنواره خبری است و هم اینترنت نامحدود! با ایرانسل می‌توانید اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت تا ۲ مگابیتی داشته باشید و با پرداخت پول بیشتر، بسته نامحدود را انتخاب کنید. هر چقدر زورتان می‌رسد دانلود می‌کنید اما خبری از محدودیت نیست. گرچه یک لیست سیاه وجود دارد که اگر خدای ناکرده بخواهید کامپیوتر خود را تبدیل به سرور کنید و یا با ترفندهای مختلف،‌ حجم بیشتری دانلود کنید، وارد آن لیست می‌شوید. هر چند بعید به نظر می‌رسد کاربران عادی وارد این لیست شوند. برای جشنواره‌ها هم تا دلتان بخواهد، ایرانسل برنامه دارد. به غیر از تخفیف‌هایی که با خرید سرویس چند ماهه داده می‌شود، در صورتی که روزِ برجسته‌ای در تقویم باشد (مثل روز مادر یا معلم)، اصولا یک تخفیف ۵۰٪ برای مودم‌های USB و رومیزی در نظر گرفته می‌شود. گاهی اوقات هم در شهرهایی که تعداد مشترکین کم است و یا مدلی از یک مودم کمتر فروش می‌رود، میزان تخفیف‌ها بیشتر می‌شود.

کیفیت خدمات

در رابطه با کیفیت خدمات هر دو اپراتور، نمی‌توان نظر قاطعی داد چون در هر منطقه، کیفیت‌ها متفاوت است. به طور مثال کاربری در منطقه قلهک تهران، از کیفیت وایمکس مبین‌نت خود بسیار راضی است و بالعکس در منطقه پونک، کاربران از اینترنت وایمکس مبین‌نت شاکی هستند. برای اپراتور ایرانسل هم ماجرا به همین شکل است و هر کاربر‌ با توجه به محل سکونت، نظر متفاوتی دارد. به طور کل، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها، کاربران حداقل کیفیت را داشته‌اند، حالا ممکن است در منطقه‌ای پینگ بالاتر باشد و یا در منطقه‌ای دیگر به خاطر اختلالات دریافت سیگنال، سرعت دریافت/ارسال دیتاها پایین‌تر باشد. کیفیت اینترنت وایمکس رابطه مستقیمی با فاصله مودم از دکل، تراکم ساختمان‌ها، طبقه محل سکونت و حتی در شرایطی، وضعیت آب و هوا دارد.

پشتیبانی وایمکس

مبین‌نت: اگر به مشکل فنی برخورد کردید و یا به خاطر کاهش شدید سرعت اینترنت، تصمیم گرفتید که با پشتیبانی مبین‌نت تماس بگیرید، باید خود را برای انتظار چند دقیقه‌ای آماده کنید. سیستم پشتیبانی مبین‌نت بدین شکل است که ابتدا بخش مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و سپس شناسه وایمکس را به تلفن‌گویا می‌دهید. در اینجا اگر شناسه یادتان نباشد، وارد مشترکین «کم‌ اهمیت‌تر» می‌شوید و اولویت شما از کسانی که شناسه وایمکس دارند، پایین‌تر خواهد بود. بعد از وارد کردن این شناسه، اگر اپراتورها سرشان شلوغ باشد (که گاهی اوقات همینطور است)، به شما گفته می‌شود که آیا می‌خواهید پیغام شما ضبط شود و در فرصت بعدی اپراتورها با شما تماس بگیرند یا اینکه می خواهید منتظر بمانید؟ در صورتی که صبر کنید، با توجه به ساعتی که تماس گرفته‌اید از ۱ تا ۳۰ دقیقه باید پشت خط باشید و گاهی اوقات، تماس به صورت یکطرفه قطع می‌شود تا حجم درخواست‌ها برای چند ثانیه پایین بیاید. تجربه ثابت کرده است که در اوایل صبح، در فاصله زمانی کوتاه‌تری به اپراتور وصل می‌شوید و حوالی بعدظهر و عصر، ممکن است اصلا به اپراتور وصل نشوید. در مبین‌نت اگر مشکل شما سطحی باشد، با چند راهنمایی اپراتور حل می‌شود، در غیر این‌صورت باید به صورت جداگانه برایتان کارشناس بفرستند تا در محل مشکل شما را حل کنند. به طور مثال اگر تنظیمات داخلی کنسول مودم هم بهم ریخته باشد، از طریق تلفن چیز زیادی دستگیران نمی‌شود و کارشناس باید به سراغ شما بیاید.

ایرانسل: این اپراتور در قسمت پشتیبانی، دو شماره مجزا دارد تا اگر با سیم‌کارت‌های ایرانسل تماس گرفتید، هزینه‌ای برایتان منظور نشود. با گرفتن شماره پشتیبانی ایرانسل و بعد از انتخاب زبان، مدت زمانی را صبر می‌کنید تا اپراتور به شما پاسخ دهد. در اینجا نیازی به وارد کردن شماره شناسه و ضبط پیغام و مواردی از این قبیل نیست و سریعا به اپراتور وصل می‌شوید. مدت زمان وصل شدن به اپراتور هم رابطه مستقیمی با ساعات تماس شما دارد اما در کل، ایرانسل در بخش پشتیبانی، یک قدم از مبین‌نت جلوتر است. اگر سوالات شما فنی باشد و یا تنظیمات را بهم ریخته باشید و مودم مشکل داشته باشد، یک تیکت باز می‌شود تا به بخش پشتیبان فنی ارجاع شوید. آنها بعد از چند ساعت با شما تماس می‌گیرند و گام به گام راهنمایی می‌کنند و هیج نیازی به مراجعه حضوری کارشناس نیست.

نکته: علاوه بر بخش پشتیبانی، طراحی سیستم مدیریت حساب و پرتال‌های این دو اپراتور کاملا متفاوت است. در اپراتور مبین‌نت کاربر با یک محیط فارسی نشده و پیچیده روبرو است که برای آشنایی با آن، باید مدت زمان طولانی را در سایت سپری کند. هنگام ثبت‌نام هم وضعیت جالب نیست و بعد از پر کردن فیلدهای مورد نیاز، یک شناسه و چند مورد دیگر به شما نمایش داده می‌شود و بعد از اسکن کردن مدارک به ایمیل مورد نظر، از طرف اپراتور با شما تماس گرفته می‌شود. اما در ایرانسل وضعیت بهتر است. در این اپراتور، هنگام ثبت‌ نام علاوه بر اختصاص شناسه کاربری و اطلاع رسانی توسط ایمیل و پیامک، جمع هزینه‌های تمام شده به کاربر نشان داده می‌شود و خود شخص می‌تواند به صورت آنلاین وجه را پرداخت کند، چیزی که در اپراتور مبین‌نت وجود ندارد و باید پول را به صورت کارشناس بدهید. در ضمن امکان انتخاب زبان فارسی در سیستم مدیریت حساب ایرانسل وجود دارد و بخش‌های مختلف آن به خوبی تفکیک شده است. 

نتیجه‌گیری کلی

کیفیت خدمات وایمکس در مدت زمان فعالیت اپراتورها، روند رو به رشدی را داشته و شاهد به روز‌رسانی‌هایی در بخش سخت‌افزارها و امکانات بوده‌ایم. در اپراتور ایرانسل، حداقل از نظر ظاهری شاهد یکپارچگی بیشتری هستیم، سرویس‌های نامحدود داریم و پشتیبان‌ها به شکل بهتری، پاسخگوی مشکلات ما هستند و در آن سو هم، مبین‌نت با پوشش سراسری، ترافیک رایگان از ساعت ۲ تا ۸ صبح و تعرفه‌های متنوع‌تر، سعی در رفع نیاز کاربران دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت وایمکس در تمامی استان‌ها و حتی مناطق، یکسان نیست و تنها با آزمایش توسط خود کاربر و یا تجربه سایر افرادی که در منطقه مورد نظر وایمکس داشته‌اند، می‌توان تصمیم درستی در رابطه با اپراتور مورد نظر گرفت. شاید اگر در منطقه‌ای هستید که وایمکس پوشش خوبی ندارد، سرویس‌هایی مثل ADSL، انتخاب بهتری برایتان باشد. شما می‌توانید نظرات خود در رابطه با وایمکس و دو اپراتور بالا را با ما در میان بگذارید.