تیم کوک، مدیرعامل بعدی اپل چه کسی است؟

نوشته آرش زاد 03 شهريور 1390

نویسنده میهمان، Jimmy Heller: دنیای فناوری بعد از استعفای استیو جابز، مدیرعامل شرکت اپل در شوک به سر می‌برد. هیئت مدیره، مدیر ارشد عملیات، Tim Cook را جانشین او کرده است. اما مردی که با کار سختی چون جانشینی جابز روبرو خواهد شد چه کسی است؟ چهره‌ای که مترادف شرکت اپل و محصولاتش باشد کیست؟

timcook-520x245.jpg

کوک فرزند مردی کارگر در کشتی‌سازی و زنی خانه‌دار است که در نوامبر سال 1960 در Robertsdale ایالت آلاباما به دنیا آمد و تاریخ تولد او همچنان در دنیای فناوری چندان مشخص نیست، ولی او امسال 51 ساله می‌شود.

کوک در سال 1982 از دانشگاه Auburn در رشته مهندسی صنایع لیسانس خود را دریافت کرده و در سال 1988 از دانشگاه Duke در رشته MBA فارغ التحصیل شده است.

او در سال 1998 زمانی که در شرکت Compaq سمت جانشینی مدیرعامل Corporate Materials را به عهده داشت،به اپل پیوست. سابقه 29 ساله کوک در صنعت کامپیوتر در مجموع 13 سال کار برای اپل و 12 سال دیگر برای IBM رقیب را نشان می‌دهد. به علاوه کار در اپل، کوک عضو هیئت مدیره شرکت نایکی هم به حساب می‌آید.

در جریان استخدام او از Compaq، مجله Gawker به این موضوع اشاره کرد که “رفتار خون‌سرد او شاید دلیل به کار گیری‌اش از طرف استیو جابز باشد” و یکی دیگر از اعضای جلسه استخدام او هم اشاره کرده بود “استیو بر روی کسانی که می‌تواند با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار کند بسیار تمرکز می‌کند“.

Picture-1331-520x245.jpg

کوک در خون سردی و آرامش معروف است؛ تودار و ساکت! چیزی کاملا متفاوت از آنچه که از استیو جابز به تصویر کشیده می‌شد. علی‌رغم این موضوع، روش کاری او کاملا به کسی شباهت داشت که بتوان او را “معتاد به کار” توصیف کرد.

او به برگزاری جلسات کارکنان در روزهای تعطیل یکشنبه (به دلیل آماده شدن برای هفته پیش رو) معروف است و بارها دیده شده که ایمیل‌های کاری خود را از ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح پاسخ می‌دهد.

این اولین بار نیست که کوک به عنوان مدیرعامل اپل به انجام وظیفه می‌پردازد. او این جای خالی را در این اواخر، زمانی که جابز برای مداوا شرکت را ترک می‌کرد، پر کرده بود.

  • در سال 2004 او به مدت دو ماه این جایگاه را داشت، زمانی که جابز دوران نقاهت خود از عمل جراحی سرطان پانکراس (لوزالمعده) را طی می‌کرد.
  • در سال 2009 وقتی جابز برای پیوند کبد به مرخصی رفته بود ریاست شرکت را برای چند ماه در اختیار داشت.
  • و بالاخره در ژانویه امسال، کوک جای خالی جابز را وقتی پر کرد که او با اجازه هیئت مدیره برای مداوا شرکت را ترک کرد.

در مقابل حقوق مثال زدنی 1 میلیون دلاری جابز، او رقمی نزدک به 59 میلیون دلار را به عنوان پاداش از شرکت در طی سال 2010 دریافت کرد.

Tim-Cook-3.jpg

ویکی‌پدیا اظهار می‌کند که کوک “علاقمند به بدن‌سازی” است و از دوچرخه سواری و کوه‌نوردی و همچنین رفتن به باشگاه لذت می‌برد. البته او به علاقه داشتن به فوتبال آمریکایی هم معروف است.

او در مورد احتمال ترک جابز گفته بود:
بی خیال، جایگزینی برای استیو؟ نه، او جایگزینی ندارد. این چیزی است که مردم باید به آن عادت کنند. من استیو را در حالی که 70 سال دارد با موهای خاکستری حتی وقتی من بازنشست شده ام تصور می‌کنم.

کوک شاید این بار را اشتباه کرده باشد ولی کار او به عنوان مرد هر روز در اپل بسیار تحسین شده است و همچنین، او با مسئولیت هایی که در پست جدید انتظارش را می کشند آشنایی دارد.

با 13 سال سابقه کاری در پرونده اش، کوک بیشتر از روزهایی که سال 2009، در مورد غیبت جابز از او سوال می شد اپلی شده است.

او وقتی به اپل آمد شرکتی را با زنجیره های تامین ضعیف، پریشانی در مدل ها و سازمان دهی بد، دید. کوک آن‌ها را به شدت تکان داد و آنقدر سخت گیری کرد تا اینکه اپل رقیب دل شد و بعد به بهترین شرکت کامپیوتر سازی در تجارت تبدیل شد. این امر تا به حال بدون خشونت صورت پذیرفته!

این داستان مربوط به یکی از دیدار‌های اولیه او در اپل است که به عنوان جانشین ارشد بخش عملیات بین‌الملل انتخاب شده بود؛ جایی که با مشاهده مشکلات جدی در کارخانه گفت:

این بسیار بد است و کسی باید در چین این را مدیریت کند“. نیم ساعت بعد نگاهی به سرپرست عملیات انداخت و به سادگی پرسید: “چرا شما هنوز اینجایید؟

با تمام این تلاش‌ها و سخت‌گیری‌ها سوال اصلی هنوز هم باقی خواهد ماند:
اپل شرکتی است که نیاز به فردی با نگاهی وسیع دارد و کوک در این مدت همه کار کرده ولی هنوز اثری از توانایی در این زمینه نشان نداده است. آیا فرد سفارش شده استیو جابز از پس انجام کارهای منحصر به فرد یک مدیر خلاق بر خواهد آمد؟