کاربران اخبار لحظه‌ای را از کدام شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند؟

نوشته آرش زاد 16 آذر 1392

برای مشاهده آخرین خبرهای دنیای اطراف‌تان از چه رسانه‌هایی استفاده می‌کنید؟ خیلی‌ها برای این کار هنوز هم منتظر اخبار شباهنگاهی تلویزیون می‌نشینند و برخی دیگر، حتما باید سراغ روزنامه‌های روز بعد بروند. اما مطمئنا راه‌های بهتر و سریع‌تری هم برای این مسئله وجود دارد.

newspaper-mobile.jpg

در ماه جولای ۲۰۱۲ رویترز اعلام کرد که ۴۳ درصد از بریتانیایی‌های بین ۱۶ تا ۲۴ سال برای مرور اخبار، به جای استفاده از موتورهای جستجو به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند. این تحقیق نشان می‌داد که فیسبوک پر استفاده‌ترین مرجع خبری برای کاربران است و ۵۵ درصد از افراد از این شبکه برای یافتن اخبار استفاده می‌کنند. استفاده از ایمیل با ۳۳ درصد در رتبه دوم قرار داشت و توییتر نیز با ۲۳ درصد سوم بود.

news-on-social-network.jpg

اما حالا موسسه Pew Research بررسی جدیدی انجام داده که نتایج به روزتری نسبت به آمار گذشته دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از کاربران توییتر و فیسبوک از این شبکه‌ها برای یافتن اخبار فوری و جدید استفاده می‌کنند. این در حالی است که پر استفاده‌ترین شبکه اجتماعی با کاربرد خبری، Reddit است که ۶۲ درصد از کاربرانش از آن برای این منظور استفاده می‌نمایند.

این نتایج بسیار حائز اهمیت هستند و به چگونگی تبدیل شبکه‌های اجتماعی به بخش کلیدی اشتراک و مرور اخبار اشاره می‌کنند. بسیاری از افراد و گروه‌ها برای اعلام تازه‌ترین خبرهای خود ابتدا به سراغ حساب شبکه‌های اجتماعی خود می‌روند و همین موضوع باعث شده است تا سایر رسانه‌ها (نظیر رسانه‌های چاپی) کمتر برای مرور تازه‌ترین خبرها مورد استفاده قرار بگیرند.

نتایج تحقیق جدید یک مورد مهم دیگر هم دارد. شبکه Reddit با داشتن ۶۹.۸ میلیون کاربر ماهانه توانسته بیشترین استفاده خبری را بین کاربران به خود جذب کند. این در حالی است که فیسبوک با داشتن ۱.۱۹ میلیارد کاربر در مقام دوم جای گرفته است. شاید بتوان از جمله دلایل این موضوع به شیوه نمایش مطالب در فیسبوک اشاره کرد.

شما برای مرور خبرهای جدید از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید؟