آیا مبین نت به حقوق کاربران خود احترام می‌گذارد؟

منتخب نوشته آرش زاد 17 دي 1390

شرکت‌های بزرگ برای تداوم فروش و جذب مشتری بیشتر، همواره شیوه‌ها و نگرش‌های مختلفی را جهت موفقیت در این زمینه به کار می‌گیرند. استراتژی‌های تبلیغاتی، بسته‌های متنوع قیمتی و صدها مورد دیگر در این زمینه، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در یک بازار رقابتی، کاربر را به سمت گروه جذاب‌تر بکشاند. اما سوال اصلی این‌جاست که آیا همه چیز با جذب مشتری هدف در این مرحله به پایان می‌رسد؟

mobinnet-friday.jpg

در حال حاضر شرکت‌های مبین‌نت و ایرانسل، بزرگ‌ترین سرویس‌دهندگان اینترنت وایمکس در ایران هستند که هر کدام سیاست‌های خاص خود را برای گسترش سرویس‌ها و کیفیت خدمات به‌کار گرفته‌اند. مبین‌نت با پوشش سراسری در مراکز استان‌ها و ایرانسل با جذب بیشتر کاربر در این زمینه، هر کدام سعی در ارائه سرویسی متمایز به مشتریان خود دارند. ما در گذشته نیز، مقایسه‌ای را بین سرویس‌های این دو شرکت انجام داده بودیم. اما از چندی پیش، اتفاقی در قالب خدمات ارائه شده اینترنت وایمکس مبین نت به کاربرانش رخ داد که بدون اطلاع مشترکین آن‌ها صورت گرفته است.

ماجرا از جایی شروع می‌شود که تقریبا از ماه‌های آغازین سرویس‌دهی مبین‌نت، این شرکت در طرح‌های پیشنهادی اینترنت خود، برای بسته‌هایی با محدودیت حجمی ماهانه، روزهای جمعه و ساعات ۲ الی ۸ صبح را به‌عنوان زمان‌های مصرف رایگان برای مشترکین خود عنوان کرده بود. در واقع حجم اطلاعات ارسالی و دریافتی در این محدوده‌های زمانی از حجم سرویس کاربران کاسته نمی‌شد. این موضوع در مقایسه با طرح‌های حجمی وایمکس ایرانسل که بدون چنین امکانی عرضه می‌شد، به‌عنوان یکی از مزیت‌های سرویس مبین‌نت از طرف کاربران به‌حساب می‌آمد. ولی از چندی پیش، اتفاق جالبی برای مشترکین این شرکت رخ داد که بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است.

mobinnet-friday2.jpg

مصرف رایگان روزهای جمعه که تقریبا بسیاری از کاربران مبین‌نت از آن به‌عنوان زمان‌های آزاد جهت دانلود رایگان فایل‌های مختلف خود استفاده می‌کردند، بدون آن‌که اطلاعی به آنان داده شود، از خدمات قابل ارائه سرویس آن‌ها حذف شده است. این در حالی است که مشترکین زیادی، موضوع را پس از اتمام ناگهانی پهنای باند و تماس با مرکز پشتیبانی مبین‌نت دریافتند و بسیاری نیز، هنوز هم اطلاعی در این رابطه ندارند. البته این موضوع به یک‌باره از میان نرفت!

مبین‌نت چند ماه بعد از ارائه امکان دانلود رایگان در روزهای جمعه، این بخش را در صفحه مربوط به معرفی طرح‌های خود با اعمال محدودیت ساعتی، به‌روز رسانی کرد؛ اما باز هم بدون اطلاع‌رسانی به مشترکین قبلی خود! در این زمان، این شرکت ساعات ۲ صبح الی ۲ بعد از ظهر روزهای جمعه را به‌عنوان محدوده زمانی رایگان ارسال و دریافت دیتا معرفی نمود. اما حالا اگر سری به صفحه طرح‌های مبین‌نت بزنید، دیگر خبری از استفاده رایگان در روزهای جمعه نیست.

mobinnet-friday3.jpg

این موضوع را از جنبه‌های مختلف اخلاقی، کسب و کار، حقوقی و حتی شرعی نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد. کاربرانی که در زمان وجود چنین مزیتی، سرویس مبین‌نت را برتر از سایر سرویس‌ها انتخاب کرده‌اند، حالا بدون آن‌که بدانند، هزینه پهنای باند مصرفی در روزهای جمعه خود را به این شرکت می‌پردازند. این در حالی است که هیچ نشانه‌ای از تاریخ‌دار بودن این موضوع در سایت مبین‌نت وجود ندارد تا شاید بتوان ماجرا را گردن طرح Promotion این شرکت انداخت. بخش پشتیبانی این شرکت نیز با تایید عدم فعال بودن این طرح، پاسخ مناسبی را به پرسش ما ارائه نداد.

در هر حال، این مطلب ضمن اطلاع به کلیه کاربران فعلی مبین‌نت مبنی بر عدم رایگان بودن استفاده از اینترنت در روزهای جمعه برای آن دسته از مشترکینی که سرویس خود را در زمان اجرای این طرح دریافت نموده بودند، از مسئولین محترم این شرکت تقاضا دارد تا با در نظر گرفتن حقوق کاربران خود و رعایت اصول حرفه‌ای در جذب و ارائه سرویس شفاف به مشترکین، از این پس در صورت اعمال تغییر در نحوه سرویس‌دهی و مباحث مرتبط به موضوع یاد شده، آن‌را به اطلاع مشترکین خود برساند.