آیفون ۵ از دید شما: نظرات کاربران دنیای وب به محصول جدید اپل

نوشته محمد حسین ملک 25 شهريور 1391

بعد از دو سال انتظار برای حضور آیفون جدید، هفته گذشته این انتظارها به پایان رسید. همه چیز برای یک شروع طوفانی دیگر برای اپل مهیا شده بود و نه تنها افرادی که موفق به حضور در کنفرانس شده بودند، بلکه هزاران و شاید میلیون‌ها کاربر دیگر از طریق لایوبلاگ‌های سایت‌های خبری، برای ملاقات دستاورد جدید اپل انتظار می‌کشیدند. تیم کوک و یارانش در اپل، تمامی تلاش خود را برای معرفی ثمره تلاش‌ دو ساله شان در یک رونمایی دو ساعت و نیمه انجام دادند.

در این مقاله قصد انعکاس دیدگاه‌های خودمان نسبت به اپل محبوب را نداریم. گزارشات وبلاگینا و نیز رادیوی این هفته که به موضوع کنفرانس اپل اختصاص دارد را می‌توانید از لینک‌های مربوطه دنبال کنید. هدف از این مقاله، بازتاب بازخوردهای شما نسبت به شرکتی است که محصولاتش سال‌ها رنگ و بوی تازگی مي‌داد.

با پایان رونمایی از آیفون جدید و سرازیر شدن لیست بلندبالای مقالات مرتبط با این موضوع، شاهد بازخوردهای متفاوتی از سوی کاربران ایرانی و خارجی بوده‌ایم. تعداد بسیاری همچنان به اپل با جان و دل عشق می‌ورزند و از مدل جدید آیفون کاملا راضی هستند. عده دیگری نیز هستند که آیفون جدید را در خور اپل نمی‌دانند و رونمایی از آیفون جدید برای‌شان چندان اغوا کننده و قابل قبول نبود.

iPhone5Press-.jpg

البته بازخورد نظرات در سایت‌های فارسی اندکی متفاوت است. علاوه بر توهین‌های لفظی که غالبا در سایت‌های ایرانی و در مقالات مهم رخ می‌دهد، عده زیادی مخالف و موافق بر سر برتری آیفون بحث و جدل می‌کنند و عده زیادی نیز همچنان به مسائل مربوط به درگذشت استیو جابز اشاره دارند.

در کنار این‌ها توجه به این نکته که ما ایرانی‌ها با مشکلات دیگری همچون کاربرد اندک NFC و قیمت چند برابری مواجهیم، کاملا ضروری است. همچنین محدودیت‌های سرعت اینترنت و عدم وجود تکنولوژی‌های مختلف و قراردادهای مشابه اپراتورهای خارجی توسط اپراتورهای داخلی، بر عدم کاربردی بودن بسیاری از ویژگی‌های آیفون ۵ (و البته سایر تلفن‌های هوشمند دیگر) در کشور ما دامن می‌زند. بنابراین موضوع این مقاله برای کشور ما کمی متفاوت است.

طی این مطلب،‌ بخشی از بازخوردهای این کنفرانس و آیفون ۵ را در وبسایت‌های پرمخاطب فارسی از جمله نارنجی، زومیت، وبلاگینا و وبلاگ‌های انگلیسی زبان پربیننده همچون Techradar، The Verge و Tech Chrunch منعکس می‌کنیم. مطمئنا انعکاس تمامی نظرات مفید و مهم شما در این مقاله امکان‌پذیر نبوده ممکن است برخی از آن‌ها از نظر ما دور مانده باشد. در صورتی که نظر دیگری دارید، از شما دعوت می‌کنیم تا  در پایان این مقاله دیدگاه‌ها و بحث‌های خود را با سایر کاربران وبلاگینا به اشتراک بگذارید.

مهم‌ترین مسائلی که بحث و جدل‌های مربوط به آیفون ۵ در سطح وب را تشکیل می‌دهد، عبارتند از:

  • قیمت
  • طراحی
  • NFC و شارژ بی‌سیم
  • سیستم عامل iOS
  • صفحه نمایش
  • عدم وجود نانوسیم کارت در ایران

دیدگاه‌های مخالف

طراحی: دست‌پخت همیشگی به همراه چاشنی افزایش قد

عمده‌ترین مسئله‌ای که نظرات مخالفین آیفون جدید را تشکیل می‌دهد به طراحی آیفون کنایه می‌زند. عده زیادی از کاربران،‌ معتقدند که طراحی آیفون سال‌هاست که تغییر عمده‌ای به خود ندیده است و هر باره ظاهری یکسان با تغییرات جزئی به عنوان طراحی آیفون جدید معرفی می‌شود. تعدادی از کاربران نیز به سادگی همیشگی ظاهر آیفون و بلند قد شدن آن اعتراض داشته‌اند.

قیمتگجت ۳ میلیون تومانی

حجم بسیار بالایی از کامنت‌های مربوط به سایت‌های فارسی، در رابطه با قیمت بالای آیفون ۵ است. همچنین پیش‌فروش‌هایی که با مبالغ نجومی ۳ میلیونی توسط بعضی فروشگا‌ه‌های داخلی انجام گرفته است، بر این بحث و جدل‌ها دامن می‌زند.

عدم نوآوری و تغییر نسبت به مدل قبلی

بعد از موضوع طراحی، جای خالی تکنولوژی NFC و شارژ وایرلس بیشترین انتقادها را در سایت‌های خارجی (با غلظت کمتر در سایت‌های فارسی) با خود به همراه داشت. عده زیادی از کاربران این موضوع را مساوی با عدم وجود امکانات کافی دانستند و اپل را به عدم نوآوری و ارائه امکانات کافی محکوم کردند. عدم قابلیت استفاده از کارت‌های حافظه برای افزایش میزان فضا و عدم قابلیت تعویض باتری‌ نیز همچنان گریبان‌گیر اپل است و باعث نارضایتی کاربران شده است.

ضخامت آیفون جدید اپل، به خودی خود دستمایه بحث و جدل‌های زیادی در وب فارسی شده است. این موضوع که حقیقتا اپل نازک‌ترین گوشی دنیا را معرفی کرده است یا خیر به قدری برای کاربران ما حائز اهمیت است که بخش زیادی از نظرات سایت‌های ایرانی به این موضوع اختصاص دارند.

سیستم‌عامل iOS: رابط کاربری غیر قابل تغییر 

در کنار این موارد، رابط کاربری سیستم‌عاملiOS  نیز از تیغ اعتراض مخالفین در امان نمانده و به تنهایی بخش زیادی از نظرات مخالف وبسایت‌های خارجی در رابطه با مقالات آیفون ۵ را به خود اختصاص داده است. غالب کاربران خواهان شخصی سازی بیشتر در نسخه جدید سیستم‌عامل اپل و توانایی قراردادن ابزارک‌ها و امکانات بیشتر در آیفون شده‌اند. سادگی بیش از اندازه در این سیستم‌عامل، آن‌ها را آزرده می‌کند و تعدادی از آن‌ها نیز تمایل به دسترسی به لایه‌های زیرین سیستم‌عامل بسته و سفت و سخت اپل دارند.

وابستگی مطلق به آیتونز و عدم انتقال فایل توسط بلوتوث یا کابل بدون نیاز به برنامه کمکی،‌ اعتراض عده دیگری از کاربران ایرانی و حتی غیر ایرانی را برانگیخته است.

صفحه‌نمایش

رزولوشن و سایز صفحه نمایش آیفون جدید نیز بحث‌ و جدل‌های فراوانی را در پی داشته است. اپل که تا پیش از این صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی را به عنوان بهترین سایز برای تلفن‌هوشمند در نظر می‌گرفت این بار کمی عقب نشینی کرده است و به نیاز کاربران برای صفحه‌نمایش ۴ اینچی توجه کرده است. اما همین افزایش برای کاربران همچنان کافی نیست. آن‌ها ۴ اینچ را برای آیفون مناسب نمی‌دانند و خواهان صفحه‌نمایش بزرگتری همچون رقبای اندرویدی هستند.

نانو سیم‌ کارت

نانو سیم‌کارت‌ها و قابلیت پشتیبانی اپراتورهای اصلی کشور از این نوع سیم کارت‌ها، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بحث‌های بخصوصی نیز پیرامون آن شکل گرفته است. برخی گزارشات نشان می‌دهند که امکان استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانسل و رایتل به‌صورت پانچ شده در ابعاد نانوسیم‌کارت برای آیفون ۵ وجود دارد. در حالی که برخی اخبار دیگر، از عدم امکان این موضوع خبر می‌دهند.

نظرات موافق

دسته دیگری از کاربران که اگر تعداد آن‌ها بیشتر از مخالفین اپل نباشد، کمتر هم نیست معتقدند که طراحی ظاهری اپل به مرحله قابل قبولی رسیده است و دیگر نیازی به تغییر کلی در این مدل نیست. آن‌ها امکانات معرفی شده در آيفون ۵ از جمله پانوراما و دوربین بهبود یافته را به تکنولوژیNFC  و شارژ بی‌سیم ترجیح می‌دهند و تعداد هسته‌ها و نام یک پردازنده خاص  را ملاک  برتری یک مدل خاص در بازار رقابت نمی‌دانند.

فروشگاه برنامه‌های اپل و همچنین امکانات بسیار سیستم‌عامل iOS برای آن‌ها کافی است و از برنامه‌های بی‌شمار اپل راضی هستند. همچنین توجه اپل به توسعه دهندگان برنامه‌ها را سبب پیشرفت و توسعه برنامه‌ها در محصولات اپل می‌دانند. 

این دسته از کاربران، آیفون ۵ را به مانند دیگر مدل‌های اپل، همراه با نوآوری کافی و قدرت بالا می‌دانند و معتقدند که تغییراتی بیش از آنچه دیده شده است را نمی‌توان در یک تلفن هوشمند به کار برد.

نظر شما چیست؟ آیفون ۵ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا انتظارات شما برای یک عضو جدید خانواده اپل برآورده شد؟ چه مدلی را به عنوان سلطنت‌نشین آینده بازار موبایل می‌دانید؟