اینفوگرافیک: وضعیت شغلی زنان در کشور ایران

نوشته سعید چوبانی 04 شهريور 1393

کانون کارآفرینی ایران، به تازگی اینفوگرافی را منتشر کرده است که اطلاعات جالبی در رابطه با  وضعیت شغلی زنان در کشورمان ارائه می‌دهد. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه کرسی‌های صندلی دانشگاه بیشتر در اختیار زنان است، ولی فقط ۱۳ درصد از نیروی کار متخصص، زنان هستند. این آمار به درستی نشان می‌دهد که هرچند استعداد و ظرفیت بزرگی در زنان کشور وجود دارد ولی برنامه و آموزش مشخصی برای استفاده از آن در بخش صنعت وجود ندارد.

infographic1000.png

پنجم شهریور، تهران با برگزاری اولین استارتاپ ویکند زنان در ایران به جمع شهرهایی مانند شیکاگو، ملبورن،‌ توکیو، سنگاپور، کیو،‌ سانفرانسیسکو،‌ الجزیره، و ده‌ها شهر دیگر می‌پیوندد که با درک اهمیت و ارزش کارآفرینی زنان، رویدادی را با این تمرکز برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند. ممکن است از خود بپرسید که دلیل تاکیدشان بر جنسیت چیست؟ طبق آمار استارتاپ ویکند تهران، زنان به طور متوسط تنها ۱۸ درصد شرکت‌کنندگان پیشین استارتاپ ویکندهای تهران را تشکیل داده‌اند. اگرچه این آمار در مقایسه با سهم ۸٫۵ درصدی زنان از کسب‌وکارهای نوپای ایران مثبت بوده، اما هنوز نمایانگر میزان استعداد، مهارت و انگیزه زنان جامعه ما نیست.

در این رویداد استارتاپ ویکند با اختصاص دادن ۸۰ درصد سهم شرکت‌کنندگان به زنان خلاق و کارآفرین همچون شما،‌ تلاش می‌کند که این روند نامساوی را به سوی اعتدال هدایت کند. اینفوگراف زیر نمایانگر درصد بسیار اندک مشارکت بانوان درعرصه اقتصاد ایران است. 

 این رویداد با حضور سخنرانان،‌ داوران و مربیان سرشناسی از جمله نادره شاملو(مشاور واقتصاد دان ارشد در بانک جهانی)، سارا یوسینگر (نماینده استارتاپ ویکند جهانی)، نینا کرلی(از اعضای موسس شرکتwamda)، سادیا خان(مدیر اجرایی شرکت Selar) و چندتن از زنان کارآفرین مطرح در زمینه کارآفرینی برگزار می‌شود.