HTC توضیح می‌دهد

دلیل انتخاب یک دوربین ۴ مگاپیکسلی در HTC One چه بود؟

نوشته مرضیه فلاح 02 اسفند 1391

HTC ادعا می‌کند با اینکه دوربین Ultrapixel روی گوشی جدید HTC One (که شب گذشته در کنفرانسی در شهر لندن معرفی شد)، ۴ مگاپیکسلی است اما گوی سبقت را از رقیبان دیگر خواهد ربود؛ دلیلش را بخوانید. HTC روی پرچمدار جدیدش، HTC One ۴.۷ اینچی، انتخاب مبهوت‌کننده‌ای کرده و به جای استفاده از یک دوربین ۸ یا ۱۳ مگاپیکسلی که در تلفن‌های هوشمند پرطرفدار رقبایش وجود دارند، از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی استفاده کرده است. با این حال به نظر نمی‌رسد این قضیه این شرکت تایوانی را نگران کرده باشد. آن‌ها مصرند که کاهش تعداد مگاپیکسل در دوربین Ultrapixel اچ‌تی‌سی، در بهبود کیفیت عکاسی این گوشی موثر است.

htc-one-camera.jpg

اندازه سنسور ۴ مگاپیکسلی Ultrapixel، همانند سنسور‌های ۸ مگاپیکسلی موجود در آیفون‌ ۵ و لومیا ۹۲۰ نوکیا، یک سوم اینچ است. عقیده HTC این است که تعداد پیکسل کمتر روی سنسوری با سایز مشابه معنایش این است که هر یک از پیکسل‌ها اندازه بزرگتری خواهند داشت و بنابراین نور بیشتری دریافت کرده و در شرایطی که نور کم باشد عکس‌های بهتری گرفته می‌شود.

Symon Whitehorn، مدیر پروژه‌های خاص HTC درتوضیح تصمیم این شرکت برای گریز از رقابت مگاپیکسلی می‌گوید: “فکر می‌کنم مگاپیکسل به سادگی به معیار فروش تبدیل شده است. در بازار دوربین، تعداد مگاپیکسل است که قیمت دوربین‌ها را بالا و پایین می‌کند؛ معیاری ساده برای حفظ مصرف‌کننده”

بررسی پیکسل‌های بزرگتر

وایت‌هورن در یک جلسه توجیهی اذعان داشت: “این یک ریسک است. ما آشکارا داریم ریسک می‌کنیم. انجام اقدامی صحیح در جهت بهبود کیفیت عکس‌برداری کار پرخطری است زیرا مصرف کنندگان تا حد زیادی به اعداد پیکسل‌‌ها علاقمندند.”

htc-ultrapixel-camera-copy.jpg

هر پیکسل در سنسور نورگیرِ (سنسورBI)  HTC در یک محدوده ۴ میکرون مربعی واقع شده است. این در حالی است که  هر پیکسل در سنسور ۸ مگاپیکسلی HTC One X که سال گذشته میلادی وارد بازار شد، در محدوده‌ای به اندازه ۱.۹۶ میکرون مربعی قرار دارد.

وایت‌هورن می‌گوید: “در صنعت عکاسی مدت زیادی است که می‌دانیم افزایش تعداد مگاپیکسل‌ها اغلب موجب افزایش میزان نویز عکس می‌شود. برای همین در دوربین‌هایی که تعداد مگاپیکسل‌شان بالاست نویز مشکل بزرگ‌تری است؛ به این معنا که نویز این عکس‌ها بیشتر می‌شود، به علاوه عملکرد دوربین در نورِ کم هم تا حدی مختل می‌شود زیرا امکان جذب نور کافی از طریق پیکسل‌های کوچک‌تر وجود ندارد.”

جان ارنسن تحلیل‌گر شرکت گارتنر توضیح می‌دهد: “نور وارد نورگیر‌ می‌‌شود و به بخش‌های حساس به نورِ سنسور برخورد کرده و جذب می‌شود. بنابراین وقتی نورگیر‌ها را کوچک‌تر کنیم، نور با سختی بیشتری به بخش‌های حساس سنسور می‌رسد.”

تلفن‌های هوشمند جمع‌ و‌ جور

اگر با پیکسل‌های بزرگتر می‌شود عکس‌های با کیفیت‌تری گرفت، چرا دوربین‌های دیجیتال مرغوب با تعداد زیادی مگاپیکسل تولید می‌شوند؟

علت این است که این گجت‌ها بزرگتر هستند و طبعا می‌توانند سنسورهای بزرگتری داشته باشند و همین باعث می‌شود فضای بیشتری برای پیکسل‌های بزرگتر فراهم شود. HTC در نظر ندارد اندازه سنسور‌هایش را بزرگتر کند، چون با این کار بیم آن می‌رود که اندازه خود گوشی هم بزرگتر شود.

htconehandsonlead01.jpg

وایت‌هورن می‌گوید: “اگر اندازه سنسور را برای قرارگیری تعداد پیکسل‌های بیشتر و در اندازه‌ بزرگتر افزایش دهیم مجبوریم تمام دوربین را بزرگتر کنیم. برای مثال گوشی PureView 808 نوکیا یک سنسور بزرگ ۱.۲۱ اینچی دارد، اما دارندگان این گوشی باید با یک دوربین بزرگ که از پشت گوشی بیرون زده است کنار بیایند.”

اگر تولید کننده دیگری قصد داشته باشد برای افزایش کیفیت عکس‌برداری ابعاد گوشی‌هایش را بزرگ کند، HTC می‌تواند شاهد موفقیت محصول جدیدش را در مقابل رقبا باشد.

ایده تعداد مگاپیکسل کمتر HTC ضمانتی قطعی برای ثبت عکس‌های فوق‌العاده نیست، زیرا گروهی از عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز وجود دارند که در تولید یک عکس با کیفیت نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

در نهایت تا زمانی که HTC One را تست نکرده باشیم و تصاویر گرفته شده توسط آن را با تصاویر سایر گوشی‌ها مقایسه نکنیم،  نمی‌دانیم ریسک این شرکت تایوانی چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

فشار روی HTC برای تولید یک تلفن همراه درجه یک هیچ‌گاه تا این اندازه بالا نبوده است. پس از دو سال تماشای تلاش سامسونگ در خوردن سهم بازار گوشی‌های هوشمند این شرکت، HCT اکنون شاهد کاهش سود و افزایش تهدید سامسونگ به خاطر گلکسی اس۳ است. اگر HTC One نتواند اشتیاق خرید را در کاربران زنده کند، می‌تواند مشکلات دیگری برای این شرکت به دنبال داشته باشد که برای اولین بار اندروید را به مرکز توجه افراد تبدیل کرد.

به نظر شما آیا شاهد این خواهیم بود که HTC، تاج  اندروید را تصاحب کند؟ شما درباره ایده مگاپیکسل کمترِ شرکت HTC چه نظری دارید؟ آیا معتقدید عمر رقابت مگاپیکسلی به پایان رسیده است؟