تبلیغات ویدیویی گوگل: استفاده از نوستالژی برای درک تکنولوژی

منتخب نوشته آرش زاد 17 تير 1391

همه شرکت‌های بزرگ، راه و رسم ویژه‌ای را برای معرفی محصولات خود دارند. هر کدام از کمپانی‌هایی که در زمینه کاری خود مطرح هستند تلاش می‌کنند تا خدمات‌شان را به شکلی که مشتریان آن‌ها بتوانند درک درستی از آن‌ها داشته باشند، معرفی کنند تا نتیجه کار برای هر دو طرف ایده‌آل باشد.

Google play video ad

گوگل از جمله شرکت‌های محبوب اینترنت است که شاید کسی از ما پیدا نشود که روزانه از یکی از محصولات و تولیدات این شرکت استفاده نکند. موتور جستجو، جیمیل، مرورگر کروم، سرویس نقشه، سیستم‌عامل اندروید، یوتیوب، گوگل ریدر و صدها سرویس دیگر، از جمله خدماتی است که این شرکت بیشتر آن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد. اما یکی از نکات جالب در زمینه محصولات این مجموعه، شیوه معرفی آن‌ها است که گاه به شکل کاملا متفاوتی صورت می‌گیرد.

من مدت‌هاست که کلیه تبلیغات ویدیویی محصولات گوگل را دنبال می‌کنم. مدتی می‌شود که گوگل شیوه جالبی را برای معرفی برخی ویژگی‌های محصولاتش در تبلیغات ویدیویی خود به کار گرفته است که باعث می‌شود کاربر، درک بهتری از نوع خدمات آن‌ها داشته باشد.

بیایید با این ویدیو شروع کنیم:

گوگل ویدیوی بالا را ۲ سال پیش برای نمایش دادن ویژگی سرعت مرورگر کروم ساخت. تبلیغی که در آن تلاش شد تا با استفاده از برخی عناصر و موضوعات اطراف ما مانند رعد و برق و یا صدای یک اسپیکر، سرعت مرورگر با آن‌ها مقایسه شود. گوگل برای ضبط این آگهی ویدیویی از یک دوربین که امکان ضبط فیلم‌هایی با کیفیت ۲۷۰۰ فریم بر ثانیه را می‌داد استفاده کرد.

این ویدیو در واقع یکی از بهترین تبلیغاتی بود که گوگل با کمک آن و استفاده از عناصر فیزیکی که برای انسان آشنا و قابل لمس به نظر می‌رسند، توانست مهم‌ترین جنبه تبلیغاتی مرورگر کروم که روی آن مانور زیادی هم داده بود را به کاربر نمایش دهد؛ سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کنید!

اما این رویه ژانویه امسال به شکل ایده‌آلی ادامه پیدا کرد. ویدیوی زیر، نشان‌دهنده برخی ویژگی‌های جذاب سرویس Google Maps است.

این ویدیو را شرکت Venables Bell & Partners برای گوگل تهیه کرده است. جالب است بدانید که تنها برای توپ آبی رنگ استفاده شده در این ویدیو که به‌عنوان قهرمان داستان از آن استفاده شده است، بیش از دو هفته زمان گذاشته شده تا دقیقا شبیه به نمونه دیجیتالی موجود در سرویس نقشه گوگل ساخته شود؛ توپی که با استفاده از آلیاژ فولاد به کار گرفته شده در بدنه هواپیما به مدت ۲۴ ساعت تحت حرارت و فشار در کنار ترکیباتی نظیر رنگدانه‌های آبی رنگ فلورسنت و پلاستیک مایع قرار گرفت تا نهایتا گوگلی‌ها را راضی به استفاده از آن نماید.

پیشنهاد استفاده از یک مکعب هزار توی سه بعدی با ایده گرفتن از یک اسباب بازی به نام Perplexus شکل گرفت. استفاده از یک دوربین Red، دو دوربین کانن 5D و یک دوربین پاناسونیک برای فیلمبرداری از مراحل ساخت این ویدیو، یکی از سخت‌ترین کارها برای نمایش دادن منظور نهایی توسط کارگردان این تبلیغ بود.

گوگل در این ویدیو نیز تلاش کرد تا معرفی ویژگی‌های یک محصول دیجیتالی را به شکل کلاسیک برای کاربرانش به نمایش در آورد و تلاش زیادی را هم برای محقق ساختن این هدف متحمل شد.

داستان به همین جا ختم نمی‌شود. اگر به یاد داشته باشید، گوگل چند ماه پیش خبر از ادغام سرویس‌های خرید موزیک و فیلمش را در قالب فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی داد و آن‌را Google Play نام گذاری کرد. گوگل برای معرفی گوگل پلی هم یک ویدیوی ۸۳ ثانیه‌ای را به شیوه‌ای کاملا کلاسیک و سنتی تولید کرد. این ویدیو را می‌توانید در ادامه ببینید:

Studio G به‌عنوان سازنده این ویدیو، ایده معرفی محصول جدید گوگل را در قالب یک چمدان که در آن چندین ابزار سنتی و منسوخ وجود دارد را ارائه داد. در این آگهی می‌بینیم که یک چمدان که ابزارات موجود در آن توسط یک میله فیزیکی توسط دست شخصی در حال حرکت هستند به چرخش در می‌آیند.

یک جعبه موسیقی، تلفن دکمه‌ای، کتاب کاغذی، یک پروژکتور فیلم حلقه‌ای، یک صفحه نمایش قدیمی و یک مکعب روبیک از جمله اجزای موجود در این چمدان هستند. در واقع گوگل از طریق این ابزارها تلاش کرده است تا در کنار بخشیدن حالت نوستالژیک به آگهی خود، درک واضح و ساده‌ای را از سرویس مجازی‌اش به کاربر منتقل نماید.

گوگل برای گوگل پلی ۳ آگهی سریالی دیگر نیز ساخت که یکی از آن‌ها، به تازگی منتشر شده است.

این ویدیو و دو ویدیوی موجود در ادامه مطلب نیز که تقریبا در فاصله زمانی هر دو هفته یک بار منتشر شده‌اند، دقیقا سبک گذشته گوگل برای معرفی ویژگی‌های موجود در محصولاتش را تکرار می‌کنند.

گوگل تلاش می‌کند تا با استفاده از ابزارهای ساده‌ای که در اطراف ما وجود دارند، ارتباط ویژه‌ای را بین سنت، حس نوستالژی و تکنولوژی برقرار کند. به‌نظر می‌رسد این شیوه، بهترین راه‌حل ممکن برای معرفی خدمات به افرادی است که ممکن است اطلاعات کاملی درباره تکنولوژی‌های در حال پیشرفت اینترنت نداشته باشند و چه چیزی از این لذت‌بخش‌تر است که بتوانید موضوعی پیچیده را به شکلی کاملا ساده برای مشتریان خود مطرح نمایید؟

تلاش شرکت‌ها برای معرفی محصولات‌شان در قالب نوین و ایده‌آل، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای موفقیت یک خدمات و یا کالا است. اگر این امکان را داشته باشید که مشتری شما با محصول‌تان ارتباط برقرار کند و آن‌را درک نماید، بعدها خیلی ساده‌تر می‌توانید او را با سایر خدمات خود آشنا نمایید.

گوگل با استفاده از ابزارهای ساده اما قابل درک این‌کار را برای معرفی سرویس‌هایش انجام می‌دهد. به‌نظر شما قرار دادن موضوعات و ابزارهای کلاسیک در کنار تکنولوژی‌های نوین چقدر می‌تواند در جذب مخاطب برای یک سرویس و یا خدمات جدید امروزی تاثیرگذار باشد؟ آیا تبلیغات مشابه دیگری را از این دست می‌شناسید؟