با گوگل یک سرویس دهنده ایمیل بسازید!

نوشته آرش زاد 15 ارديبهشت 1387

بی شک همه کسانی که با سرویس های رایگان ایمیل کار کرده اند در مورد اینکه گوگل، یکی از بهترین سرویس دهنده های ایمیل دنیا است، توافق نظر دارند. سرویسی که گوگل در احتیار کاربرانش قرار می دهد، در عین سادگی، بیشترین امکانات مورد نیاز برای ارسال و دریافت ایمیل های مختلف را دارا می باشد. خوب برای داشتن یک اکانت ایمیل در گوگل تنها کافی است تا به این آدرس رفته و برای خود یک یوزر بسازید. در این صورت ایمیل شما به زیر مجموعه پسوند دامنه گوگل (google.com@ یا googlemail.com@) اضافه خواهد شد. حالا فرض کنید شما قادر باشید با در اختیار داشتن سرویس گوگل، ایمیل های مختلفی را بر روی نام دامنه خود بسازید!

Google Email Service

کسانی که دارای سایت و یا وبلاگ شخصی هستند، اصولا ایمیل خود را از طریق برنامه های مختلف کنترل ایمیل (مانند اوتلوک) مدیریت می کنند. اما شما تا چند لحظه دیگر قادر خواهد بود تا ایمیل شخصی خود را از طریق سرویس ایمیل گوگل مدیریت کنید و علاوه بر آن، یک سرویس دهنده کوچک ایمیل را نیز برای خود در اختیار داشته باشید که نه تنها قادر به مدیریت کردن ایمیل های شما (و ذخیره سازی آن تا مرز بیش از ۶ گیگابایت) توسط گوگل است، بلکه کلیه امکانات سرویس های گوگل (مانند چت و یا ساخت وب سایت) را نیز در اختیارتان قرار می دهد! عالی نیست؟!

گام اول: دقت داشته باشید که انجام این کار، بسیار ساده است و تنها به کمی توجه نیاز دارد. اول از همه به این آدرس رفته و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید تا ثبت نام تان در گوگل تکمیل شود.

گام دوم: پس از انجام این کار، وارد کنترل پنل هاست خود شده و گزینه MX Entry در بخش ایمیل را انتخاب کنید. در این قسمت می بایست رکورد موجود را تغییر دهید. پس بعد از انتخاب دامنه خود و حذف رکورد های موجود، رکورد های پایین را جایگزین کنید. (می‌توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.)

Priority: ۱  Mail Server: ASPMX.L.GOOGLE.COM.
Priority: ۵ Mail Server: ALT۱.ASPMX.L.GOOGLE.COM.
Priority: ۱۰ Mail Server: ASPMX۲.GOOGLEMAIL.COM.

گام سوم: تغییر رکورد های MX Entry ممکن است تا ۴۸ ساعت به طول بیانجامد. بعد از این تغییر، همه چیز محیا است تا از تمام امکانات گوگل تحت دامنه خود استفاده کنید! آدرس شما برای ورود به اکانت ایمیل تان به صورت زیر ساخته خواهد شد:

http://mail.google.com/a/yourdomain.com

من بعد از انجام این کار، از این پس می‌توانم با تایپ این آدرس، به اکانت شخصی خود در گوگل وارد شوم ضمن اینکه برای دوستانم نیز تحت دامنه خود ایمیل بسازم تا آن ها نیز بتوانند از این امکانات شخصی استفاده کنند!

چند نکته: ۱. توجه داشته باشید که بعد از ثبت نام اولیه، باید سایت شما توسط گوگل تایید شود لذا برای انجام این کار تنها کافی است فایل HTMLی که راهنما آن توسط گوگل ارائه می‌شود را در سایت خود آپلود کنید. ۲. شما می‌توانید حتی آدرس های گوگل را با آدرسی از روی دامنه خود تغییر دهید که برای انجام این کار نیاز به تغییر CNAME دارید. ۳. این پست به کمک این لینک تهیه شده است، هنگام کپی برداری، حواس تان باشد تا آن را حذف کنید!!

نویسنده آرش زاد
موارد مرتبط ایمیل رایگان سرویس گوگل