اصطلاحات، انواع مدل‌ها و ویژگی‌های یک دوربین عکاسی مناسب

راهنمای خرید دوربین عکاسی: هر آنچه باید قبل از خرید دوربین بدانید

منتخب نوشته محمد حسین ملک 14 آذر 1391

مدتی پیش بود که در خبرها درباره دوربین عکاسی جستجو می‌کردم. مواجهه با اصطلاحات گوناگونی که نقد و بررسی‌های این دستگاه‌های دیجیتالی را در بر می‌گرفت، ما را به این واداشت تا با جستجو در مقالات عکاسی، راهنمای خرید یک دوربین عکاسی مناسب را به رشته تحریر در آوریم. اگر مایل هستید که با زبانی ساده به خرید دوربین عکاسی بپردازید، با ما همراه شوید.

 من چه می‌خواهم؟

 قبل از رفتن به فروشگاه، یکبار دیگر نیازهایتان را به دوربین عکاسی معین کنید. پاسخ دادن به این سوال‌ها خرید بهتر را برای شما میسر خواهد ساخت:

  • چه نوع عکاسی را مد نظر دارید؟ (عکاسی از مناظر طبیعت، عکاسی از چهره‌ها و …)
  • اغلب در چه محیطی به عکاسی می‌پردازید؟ (کم نور، پرنور، محیط‌های داخلی یا خارجی)
  • بودجه شما چقدر است؟
  • تا چه حد در زمینه عکاسی می‌خواهید پیشرفت کنید؟ آیا عکاس حرفه‌ای هستید یا کاربر معمولی؟ 

 مثلث اصلی یک عکاسی حرفه‌ای: ISO ‌،‌Shutter Speed و Aperture

قبل از شروع راهنما، بد نیست که کمی بیشتر با اصطلاحات اصلی عکاسی آشنا شویم.

روشی که تمامی دوربین‌های عکاسی قدیمی و جدید از آن‌ها استفاده می‌کنند، هدایت نور است. در واقع دوربین‌ها، به کمک لنز، نور دریافتی از محیط را به روی ماده‌ای که به نور حساس است منتقل می‌کنند و سبب پدیدار شدن عکس‌ها می‌گردند. حال، این ماده حساس به نور می‌تواند فیلم‌های قدیمی دوربین عکاسی باشد یا سنسورهای الکترونیکی به کار رفته در دوربین‌های دیجیتال. در واقع طی این فرآیند شاتر یا دیافراگمی که روبروی سطح حساس به نور قرار دارد،‌ باز و بسته می‌شود و با انتقال نور، عکس را پدید می‌آورد.

مدت زمانی که شاتر باز می‌ماند (سرعت شاتر یا Shutter Speed)، میزان حساسیت سنسورهای دیجیتال که نور را دریافت می‌کنند (ISO) و مقدار نور عبوری از لنز (Aperture یا روزنه) اصلی‌ترین نقش را در نتیجه عکاسی شما ایفا می‌نمایند.

نور و تاریکی: دو قطب بزرگ عکسبرداری

حال که می‌دانیم دوربین‌ها در طی فرآیند ثبت تصاویر، تنها نور را دریافت می‌کنند، پس تعجبی ندارد که تصاویری که در نور زیاد گرفته می‌شوند کیفیت بسیار بهتری نسبت به تصاویری که با نور اندک گرفته می‌شوند، دارند. در نورهای پایین، دوربین عکاسی باید با افزایش زمان باز بودن شاتر که سبب ایجاد Motion Blur‌ می‌شود و همچنین افزایش ISO تصاویر مورد نظر را تولید کند.

اینجاست که نور سفید معروف به کمک کاربران می‌آید. فلاش یا نور سفیدی که در هنگام عکسبرداری در نورهای پایین ایجاد می‌شود، همزمان با باز شدن شاتر روشن می‌شود و با ایجاد نور مصنوعی در محیط، تصویر برداری را در مکان بدون نور ممکن می‌سازد. البته این نور سفید گاهی مشکلات زیادی دارد. برای مثال شما نیز طعم مشکلات فلاش همچون سفید شدن کامل عکس یا مشکل Red-Eye را در عکسبرداری از فاصله نزدیک به جسم چشیده‌اید.

اگر قصد ورود به دنیای عکاسی دیجیتال را دارید،‌ بهتر است قبل از هر چیز به سه مورد زیر در خرید دوربین توجه نمایید:

  • ISO
  • Aperture
  • Shutter Speed

این سه مورد که در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند سه رکن اصلی دوربین‌های عکاسی را شامل می‌گردند و در صورتی که تنها بتوانید این این سه گزینه را به صورت مناسب در کنترل خود بگیرید، عکس‌برداری لذت بخشی را تجربه خواهید نمود.

پس یک بار دیگر معنای این سه مورد مهم را با هم مرور می‌کنیم:

  • چه مقدار نور به سمت دوربین پخش شود (Aperture)
  • حساسیت دوربین به این نور چقدر باشد (ISO)
  • تا چه مدت این افشاندن نور ادامه پیدا نماید(Shutter Speed)

ISO: این خصیصه که توسط موسسه جهانی استاندارد سازی یا International Organization for Standardization ایجاد شده است، اختلاف حساسیت سنسور دوربین شما نسبت به یک مقدار استاندارد نمایش می‌دهد.

بالا رفتن میزان ISO به معنی تصاویر روشن‌تر است که طی فرآیند دریافت نور به صورت دیجیتالی افزایش پیدا مي‌کند. البته این فرآیند همیشه، به خصوص در نور کم، کارآیی چندان مناسبی ندارد و گاهی به صورت اختلال در رنگ‌ها و ایجاد نویز در تصویر بروز می‌نماید. اینجاست که قدرت دوربین شما در فرآیند کاهش نویز و همچنین کیفیت لنز به کار رفته در آن، مقدار نهایی این مشخصه را معین می‌کند.

خلاصه: دوربین‌هایی با ISO بالاتر، تصاویر با کیفیت‌تری در نور پایین ثبت می‌کنند.

دیافراگم: یکی از مشخصه‌های مهم در دوربین‌های عکاسی است که با حرف f و عددی در کنار آن مشخص می‌شود.

در اکثر دوربین‌های عکاسی، قابلیت تنظیم میزان باز یا بسته شدن لنزها توسط یک سخت‌افزار داخلی به نام دیافراگم وجود دارد. همراه با بیشتر باز کردن روزنه لنز، شما نور بیشتری دریافت می‌کنید و می‌توانید منظره بیشتری از محیط را ثبت کنید. با کاهش روزنه لنز و در نتیجه دریافت نور و اشعه کمتر نیز، قسمت‌های کوچکتر و باریک‌تر را با نور بیشتر ثبت کنید.این حالت که همانند فوکوس کردن روی بخش خاصی از تصویر است را می‌توانید در عکس مشاهده نمایید.

هر چه عدد f بالاتر می‌رود، نور کمتری از محیط دریافت می‌شود و تصاویر سیاه‌تری ثبت می‌شوند. در طرف دیگر، پایین بودن عدد f  سبب ایجاد روزنه بیشتر در لنز و دریافت نور بیشتر است. بدین ترتیب در هنگام عکسبرداری شما اشعه‌های نور بسیار زیادی را از اطراف دریافت می‌کنید که سبب می‌شود که اشیای اطراف یا پشت جسم مورد نظر شما به صورت بلوری و مات دیده شود. البته این اتفاق، خود یکی از تکنیک‌های عکاسی‌ است که سبب هدایت چشم بیننده به سوی جسم مورد نظر می‌شود. اما در صورتی که بخواهید همه منظره را به صورت شفاف داشته باشید با این قابلیت به مشکل برخورد خواهید نمود.

 همانطور که در تصویر نیز دیده می‌شود، باز شدن زیاد روزنه در دوربین باعث ایجاد هاله‌ای خاکستری و مات شدن بخش‌هایی که روی آن‌ها فوکوس نشده است می‌شود. همچنین ارسال نور بیشتر به بخشی که روی آن فوکوس شده است سبب ایجاد عمق بیشتر و کیفیت بهتر در آن‌هاست.

خلاصه: دوربین‌هایی با Aperture پایین‌تر، تصاویر با نور بیشتری تهیه می‌کنند.

سرعت شاتر: سرعت شاتر همچون شاه کلیدیست که کیفیت نهایی و زیبایی هر عکسی را دگرگون می‌کند. سرعت شاتر، مدت زمانی که لنز به جمع اوری نور می‌پردازد را بیان می‌کند و به نوعی میزان نوری که در عکس‌ها جذب می‌شود، را کنترل می‌کند.

واحد بیان این ویژگی، به صورت کسری از ثانیه است. برای مثال، سرعت شاتر  ۱/۱۲۵  به معنای باز شدن شاتر در یک صد و بیست و پنجم ثانیه است. بالا بودن سرعت شاتر به معنای مدت زمان کمتر در جذب نور توسط لنز و بنابراین جلوگیری از ایجاد تصاویر مات و بلوری در عکسبرداری از اجسام در حال حرکت است. در طرف دیگر، سرعت شاتر کمتر به معنای جذب نور بیشتر و امکان ایجاد تصاویر مات در عکسبرداری از اجسام متحرک است.

البته، بدون شک شما همیشه به دنبال عکسبرداری از اجسام سریع و متحرک نیستید که نگران ایجاد تصاویر مات و بلوری باشید. همچنین گاهی شاید بدتان هم نیاید تا تصویر ماتی از یک بزرگراه پر رفت و آمد را به صورت مات تماشا کنید یا آب‌های جوشان را به صورت دودهای مات ببینید. کاری که عکسبرداران حرفه‌ای در ایجاد تصاویر خارق‌العاده‌ای که هر روزه در پشت زمینه کامپیوترهایتان دیده می‌شود با همین تکنیک ساده ایجاد شده است.

دیگر ویژگی‌های مهم در دوربین عکسبرداری

 حالا که با اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در خرید دوربین عکاسی باید به آن‌ها توجه نمود آشنا شده‌ایم، وقت آن رسیده است که با دیگر ویژگی‌های مورد نیاز در خرید دوربین آشنا شویم.

این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • Lens Sharpness: شارپ بودن لنز
  • Sensor Size: اندازه سنسورهای حساس به نور
  • Mega Pixels: مگاپیکسل‌ها
  • Zoom: بزرگنمایی
  • IMAGE STABILIZATION: تثبیت عکس
  • WHITE BALANCE: بالانس کردن رنگ سفید
  • VIDEO CAPABILITIES: قدرت فیلمبرداری

شارپ بودن لنز

اغلب افراد ماهر در حرفه‌ عکاسی، لنز را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کیفیت عکس به شما معرفی می‌کنند. شما می‌توانید بهترین تنظیمات را برای ایجاد عکسی فوق‌العاده تنظیم نمایید، اما بدون تکه شیشه‌هایی که به صورت حقیقی شارپ باشند و بتوانند  نور را از خود عبور دهند، نمی‌توانید تصاویر ایده عالی داشته باشید.

تفاوت بین عکس‌های شارپ و دارای تیزی در اجزای تصویر با تصاویر به اصطلاح نرم که اجزای تصویر به میزان کافی شارپ نیستند تنها به یک مولفه باز می‌گردد. تصاویر شارپ، تفاوت روشنی از رنگ‌ها و لبه‌ها هنگامی که از فاصله بسیار نزدیک و به صورت پیکسلی تماشا می‌شوند، ارائه می‌دهد.

متاسفانه، تاکنون کسی معیار ساده‌ای که قابل استفاده عموم باشد را برای تعیین میزان کیفیت لنزها معین ننموده است، بنابراین شما نمی‌توانید با مراجعه به فروشگاه لنز دلخواه خود را سفارش دهید. بخشی از مشکل اینجاست که میزان کیفیت یک لنز به دو عامل  بزرگنمایی (زوم) و Aperture بستگی دارد. همانطور که پیش از این هم ذکر شد، شناسایی لنزها کار ساده‌‌ای نیست. اما برای اطمینان از انتخاب لنز مناسب، بهتر است به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید:

جنس به کار رفته در تولید لنز:

در تولید بخش‌های داخلی و خارجی لنز دوربین‌های گران قیمت و حرفه‌ای از شیشه واقعی استفاده می‌شود. در دوربین‌های DSLR و ارزان قیمت‌تر، لنزهای پلاستیکی به کار می‌روند که در مقایسه نتایج عکاسی شما با لنزهای شیشه‌ای تفاوت مشهودی دیده می‌شود. البته لنزهای پلاستیکی خیلی مرغوبی نیز وجود دارند که برای جلوگیری در سردرگمی در این رابطه، بهتر است به وزن و احساسی که در جابجایی آن دست می‌دهد دقت بیشتری صرف نمایید.

یکی دیگر از مواردی که در لنزهای بسیار خوب دیده می‌شود، استفاده از فاصله کانونی به همراه زوم و بزرگنمایی است که سبب ایجاد تصاویر بسیار بهتر و کاربرد ساده‌تری می‌شود. برای مثال لنزهای با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، ۵۰ میلی‌متر، ۸۰ میلی‌متر و … که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

اندازه سنسور:

یکی از قوانین عکسبرداری گویای آن است که سنسورهای بزرگتر تصاویر بهتری می‌گیرد. این موضوع بر پایه موضوع ساده‌ای بنا شده است: با ایجاد محیط حساس به نور بزرگتر، نور بیشتری را می‌توان دریافت نمود.

یکی از مثال‌های کیفیت بالای عکس به کمک سنسور بزگتر می‌توان به دوربین ۱/۱.۸۳ اینچی نوکیا N8 اشاره نمود.

دوربین‌هایی که با نام “فول‌فریم” شناخته می‌شوند، اعتبار نام خود را وامدار بزرگی سایز سنسورهای خود هستند. سایزهایی همچون ۳۵ اینچی که مناسب و دل پسند حرفه‌ایهاست.

مگاپیکسل‌ها:

به هر یک میلیون پیکسل،‌ یک مگاپیکسل گفته می‌شود. بنابراین اینکه دوربین ۱۰ مگاپیکسلی شما بتواند ۱۰ میلیون پیکسل را در عکس‌ ذخیره نماید، موضوع چندان مهمی نیست. اجازه دهید کمی بیشتر به درون پیکسل‌ها شیرجه بزنیم.

مگاپیکسل‌ها در حقیقت نشان می‌دهند که دوربین شما تا چه اندازه می‌تواند تصاویر بزرگتری را بدون تغییرات دیجیتالی ذخیره کند. همین و بس!

بنابراین مطمئن باشید که بالا رفتن تعداد مگاپیکسل‌های شما، هیچ ضمانتی در کیفیت عکسبرداری نهایی شما نخواهد داشت، چرا که مگاپیکسل‌ها تنها تعداد پیکسل‌های ثبت شده توسط دوربین شما را نمایش می‌دهند.

 اگر بخواهیم موضوع مگاپیکسل‌ها را روشن‌تر نماییم بهتر است اینطور بگوییم که اغلب افراد نیازی به تصاویری با اندازه غول پیکر ندارند، چرا که اکثریت عکس‌ها بر روی صفحه‌های نمایش موبایل‌ و تلویزیون‌ها به نمایش در می‌آید و یا بر روی صفحات مشخص و در قطع نه چندان بزرگ چاپ می‌شود. اما در صورتی که عکس‌های شما برای بیلبوردهای تبلیغاتی‌ست یا با نمایش عکس‌های غول پیکر سر و کار دارید، پس تا هر مقدار که می‌توانید مگاپیکسل‌های خود را افزایش دهید. اما در صورتی که عکاسی شما خارج از این موارد است، به موضوعات دیگر به جای تعداد مگاپیکسل‌ها بپردازید.

بزرگ‌نمایی:  

زوم به معنای نزدیک شدن بدون جابجایی دوربین به صورت فیزیکی است. بسیاری از ما زوم یا بزرگنمایی را مفهوم ساده‌ای می‌دانیم و تنها به بزرگی عدد همراه X نگاه می‌کنیم. اما موضوع اینجاست که توجه به این عدد به تنهایی کارساز نیست و توجه به فاصله کانونی از اهمیت بسزایی در خرید دوربین بهره می‌برد. برای مثال، دوربینی که از فاصله کانونی ۲۸ میلی‌متر شروع می‌شود و قدرت بزرگنمایی ۱۰ برابر یا x10 دارد به نسبت دوربینی که همین قدرت بزرگنمایی را دارد ولی از ۲۴ میلی‌متر آغاز می‌شود، توانایی نزدیک شدن  بیشتری را دارد.

در طرف دیگر، همین دوربین (۲۸ میلی‌متر) با قدرت نزدیک شدن بیشتر، محیط کوچکتری را در حالت zoom Out یا کوچکنمایی در مقایسه با ۲۴ میلی‌متری به نمایش در می‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید تا حد ممکن به مناظر درون تصویرتان نزدیک شوید، به سراغ دوربینی بروید که علاوه بر قدرت بزرگنمایی یا X بیشتر، از فاصله کانونی بیشتری نیز بهره‌مند باشد.

البته این تنها یک روی قضیه است، در نظر داشته باشید که دوربین‌هایی با قدرت زوم بالا، معمولا از نظر نگه داری کیفیت عکس در حالت زوم چندان موفق نیستند، بنابراین ثبت تصاویر شارپ با این دوربین‌ها در حالت زوم، در حال حاضر امکان پذیر نیست. همچنین هیچ تولیدکننده لنزی به شما قول ایجاد تصاویری با کیفیت بالا در حالت بزرگنمایی را نمی‌دهد. بنابراین این موضوع را در ذهن داشته باشید که عکسبرداری با بالاترین کیفیتی که در حالت معمولی دارید در حالت بزرگنمایی امکان پذیر نیست.

بزرگ‌نمایی دیجیتال:

در حق خود لطفی کنید و از خیر تکنولوژی‌های تبلیغاتی و تجاری ” زوم دیجیتال” بگذرید. به جای استفاده از این قابلیت که یا تنها اندازه تصاویر را افزایش می‌دهد یا توسط بخشی از لنز عکس می‌گیرد و سبب کاهش کیفیت تصویر می‌شود، می‌توانید از برنامه‌های ویرایش عکس کامپیوتر برای تغییر اندازه عکس استفاده کنید.

سیستم ضد لرزش:

این ویژگی، با از بین بردن تاثیر لرزش‌های دست و حرکت‌های عکاس، سبب ایجاد تصویری ثابت و بدون Motion Blur که ناشی از حرکت است می‌شود.

از نمونه‌های این ویژگی می‌توان به Vibration Reduction دوربین‌های شرکت Nikon اشاره نمود که با از بین بردن اثر لرزش‌های دست شما سبب می‌شود تا تصاویری بدون Motion Blur داشته باشید. این قابلیت در دوربین‌های شرکت‌های مختلف نام‌های متفاوتی دارد. برای مثال در دوربین‌های شرکت Canon با نام Optical Image Stabilizer و در دوربین‌های پاناسونیک MegaOIS نامیده می‌شود.

قابلیت فیلم‌برداری:

تا چند سال پیش، فیلمبرداری و ویدیو در دوربین‌ها به عنوان عضوی نو ظهور به حساب می‌‌آمد، اما امروزه کیفیت HD یک استاندارد محسوب می‌شود.

بهتر است در این بخش، از دام‌های تبلیغاتی شرکت‌ها دوری نمایید. برای مثال در حالی که استفاده از دوربین‌هایی که زوم و فوکوس را در حین فیلمبرداری قفل می‌کنند، دست شما را در انتخاب کردن بسته می‌گذارد به عنوان ویژگی‌ مثبت در دوربین‌ها از آن‌ها یاد می‌شود. فوکوس اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چرا که فوکوس‌های اتوماتیک نیز چندان کاربردی نیستند و معمولا دروبین‌ها در این حالت در پیدا کردن آنچه شما به دنبال فیلمبرداری از آن‌ هستید سرگشته می‌‌شوند.

دوربین‌های با سنسورهای بزرگ در فیلمبرداری مراحل مشکل‌تری را به نسبت دوربین‌های معمولی Point And Shoot طی می‌کنند و البته نتایج متفاوت‌تری را نیز به نمایش می‌اورند. نتایجی که با انتخاب‌هایی همچون مکانیسم‌های متفاوت فوکوس و زوم مکانیکی و انتخابی نتیجه متفاوت و بهتری ارائه می‌کنند. این دوربین‌ها اغلب در کنار لنز خود میکروفون دارند و امکان دسترسی به افکت‌های سینمایی که در دوربین‌های معمولی دیجیتال امکان استفاده از آن‌ها نیست را به ارمغان می‌آورند.

تراز سفیدی

بدون شک به زردی تصاویری که توسط عکاسان معمولی گرفته می‌شود دقت کرده‌اید. این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که اغلب ما در هنگام عکسبرداری ” بالانس رنگ سفید” را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهیم و بقیه کار را به دوربین واگذار می‌نماییم.

در این مورد، دوربین‌ها اندکی کند ذهن هستند. در صورتی که شما به آن‌ها نگویید که در نور زیاد در حال عکسبرداری هستید، در حالی که تمامی رنگ‌ها به علت میزان کافی نور از پیش بالانس شده‌اند، آن‌ها به بالانس کردن دوباره رنگ‌ها می‌پردازند.

اکثریت دوربین‌های امروزی قابلیت بالانس کردن رنگ‌ها در نور مصنوعی را دارا هستند و دوربین‌های حرفه‌ای‌تر قابلیت تنظیم کردن این بالانس و ایجاد بالانس دلخواه را نیز به کاربر می‌دهند. 

انواع دوربین:

 دوربین‌ها انواع متفاوتی دارند و در خانواده‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. عمومی‌ترین نوع دوربین‌ها که در این مقاله نیز به معرفی آن‌ها پرداخته شده است، دوربین‌های به کار رفته در اسمارت‌فون‌ها، POINT-AND-SHOOT و DSLR هستند.

  • CAMERAPHONE
  • POINT-AND-SHOOT
  • SUPERZOOM
  • MIRRORLESS
  • FULL-FRAME 

 دوربین‌های موبایل:

هدف اصلی دوربین‌های موبایل کیفیت نیست و دلیل آن هم ساده است. اکثریت نیاز افراد به عکاسی با دوربین موبایل، ثبت تصاویر با سرعت بالا و نهایتا اشتراک گذاری سریع آن در دنیای وب است. بنابراین در اینجا چندان حرفی از کیفیت نمی‌آید و کسی هم از این موضوع شکایتی ندارد.

در کنار این مورد، تنها قابلیت‌هایی که می‌توان اندکی عکسبرداری با دوربین‌ها را بهبود بخشید می‌توان به نرم ‌افزارهای عکاسی اشاره نمود. 

POINT-AND-SHOOT

  • مزایا: استفاده آسان‌، ارزان قیمت، حمل جیبی و امکانات اتوماتیک برای عکسبرداری در شرایط گوناگون بدون تنظیم دستی
  • معایب: عدم وجود کنترل دستی روی دوربین و تنظیمات عکسبرداری، کیفیت عکس معمولی‌ست، کیفیت پایین در نور کم و مغرور به تعداد مگاپیکسل‌ها

P&S ها دوربین‌هایی ارزان قیمت، کوچک به همراه کاربردی ‌آسان هستند. همانطور که از نام آن‌ها نیز پیداست برای عکاسی با این دوربین‌ها کافی است که آن‌ها را از جیب خارج نموده و با دیدن منظره مورد نظر دکمه را فشار دهید. تمام! عکس شما حاضر است.

تولید کنندگان این ذوربین‌ها می دانند که کاربران این محصولات، همه چیز را به حالت اتوماتیک دوست دارند و حتی سری به بخش تنظیمات نخواهند زد و نگران Aperture و سرعت شاتر نیستند. این دوربین‌ها همه چیز را به صورت اتوماتیک برای افراد انجام می‌دهند و کیفیت قابل قبولی هم دارند. اما اگر دوست دارید عکس‌های بهتری بگیرید و کمی در دوربین خود جستجویی داشته باشید با منوهایی با چینش نامناسب و امکانات کم روبرو خواهید شد که شاید کمی برایتان دلسرد کننده باشد.

در انتخاب P&S دستتان باز خواهد بود. گزینه‌هایی همچون GPS گرفته تا تنظیمات بیشتر و زوم‌های نیرومند یا صفحه‌نمایش‌های لمسی برای کاربران این دوربین‌ها قرار داده شده است. بخش برنامه‌های این دوربین‌ها نیز با امکاناتی برای بهتر کردن عکس‌ها و استفاده از افکت‌ها کاربری این دوربین‌ها را به همراه کیفیت بهتر امکان پذیر نموده است.

بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر شما تنها می‌خواهید عکس بگیرید و کاری به کیفیت ندارید، بهترین انتخاب شما یک دوربین P&S معمولی خواهد بود. اگر کمی دوست دارید عکاسی بهتری داشته باشید و البته زیاد هم با مدل‌های DSLR ارتباط برقرار نمی‌کنید و کار با آن‌ها برایتان مشکل است، مدل‌های گران قیمت‌تر و حرفه‌ایتری از این خانواده نیز پیدا می‌شوند که از ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به عکسبرداری بهتر، کیفیت بالاتر و امکانات بیشتر در عکسبرداری اشاره نمود.

DSLR

مزایا: عکس‌های با شکوه، فیلمبرداری عالی و عکسبرداری در نور پایین‌، شاتر بدون تاخیر، لنزهای متفاوت و قابل تغییر و کنترل دستی فوکوس

معایب: قیمت زیاد، حمل و نقل مشکل و پیچیدگی استفاده در بعضی مدل‌ها برای کاربران معمولی

دوربین‌های Digital Single Lens Reflex یا به اختصار DSLR برای کسانی مناسب است که دوست دارند بهترین عکس‌ها را با کنترل کامل روی تنظیمات عکس داشته باشند. نامگذاری این دوربین‌ها به علت سیستم آینه‌های به کار رفته در آن‌هاست که به شما امکان می‌دهد هنگام عکسبرداری از طریق لنز مناظر را مشاهده کرده و بعد جلو و رفتن روی عکس، تصاویر بهتری داشته باشید. این جلو و رفتن را اصطلاحا reflex می‌گویند. خرید این دوربین‌ها به معنی دست باز در استفاده از اتوفوکوس و View Finder است و شما می‌توانید به بهشتی از لنزهای متنوع وارد شوید.

دوربین‌های این خانواده بر قطار وسیعی از کیفیت،‌ قیمت و امکانات سوار هستند و دست شما با توجه به بودجه مورد نظرتان کاملا باز است. همچنین لوازم جانبی و امکانات دیگر این دوربین‌ها برای کسانی که عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند بدون شک مهم خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید عکاسی را حرفه‌ای تر و کمی هم پیچیده‌تر دنبال کنید، این خانواده را فراموش نکنید.

واژه نامه:

در صورتی که شما هم تاکنون در حرفه عکاسی قدم نگذاشته باشید، شاید تعدادی از اصطلاحات این مقاله را برای اولین بار شنیده باشید، به همین خاطر تعدادی از آن‌ها را به همراه توضیح کوتاهی جمع نموده‌‌ایم.

Shutter Speed: مدت زمانی که شاتر باز می‌ماند.

Aperture: مقدار نور عبوری از لنز.

ISO: حساسیت دوربین به این نور چقدر باشد.

Motion Blur‌: هاله و سایه رنگی ایجاد شده در هنگام عکسبرداری از اجسام متحرک.

Red-Eye: ایجاد رنگ قرمز در مردمک چشم‌ها در هنگام عکسبرداری از افراد.

Sharpness: ارائه تفاوت روشنی از رنگ‌ها و لبه‌ها هنگامی که عکس‌ها از فاصله بسیار نزدیک و به صورت پیکسلی تماشا می‌شوند.

Focus: تمرکز کردن و برجسته کردن بخشی از تصویر با کمک مات و بلوری کردن بخش‌های دیگر.

Sensor: بخش حساس به نور در دوربین عکاسی که با ثبت نور روی آن‌ها عکس پدید می‌اید.

IMAGE STABILIZATION:  تکنولوژی تثبیت عکس به کمک از بین بردن لرزش دست‌ها

WHITE BALANCE: تنظیم کردن رنگ سفید در نورهای متفاوت

POINT-AND-SHOOT: نوعی دوربین عکاسی با قابلیت‌های آسان

DSLR: نوعی دوربین عکاسی با قابلیت‌های حرفه‌ای

Reflex: جلو و عقب رفتن در هنگام عکسبرداری در دوربین‌های DLSR

SUPERZOOM: نوعی دوربین با قدرت زوم بسیار بالا.

MIRRORLESS:نوعی دوربین مشابه با خانواده DLSR.

FULL-FRAME: نوعی دوربین با سنسورهای بزرگ و امکانات حرفه‌ای جهت فیلمبرداری و عکسبرداری.

Zoom: به معنای نزدیک شدن بدون جابجایی دوربین به صورت فیزیکی است.

فاصله کانونی: یکی از ویژگی‌های دوربین‌های عکاسی که در بزرگنمایی تصاویر نقش بسزایی دارد و به صورت میلی‌متری بیان می‌شود.

منابع:

The Verge: Buying a Camera

Wikipedia

Tech Hive: How To Buy A Digital Camera

Digital Photography School: How To Buy a Digital Camera