معرفی بهترین صفحه‌های نمایش در تلفن‌های هوشمند

منتخب نوشته محمد حسین ملک 26 مرداد 1391

 بدون شک برای شما هم انتخاب یک گوشی هوشمند دارای صفحه نمایش دلخواه تا حدودی دردسر ساز شده است. دیگر زمانی که صفحه نمایش ها تنها برای نمایش اعداد به کار می‌رفتند به اتمام رسیده است. اکنون رقابت بر سر روشنایی،‌ سرعت،‌ دقت و کیفیت صفحه نمایش‌ها است. اگر قصد خرید یک اسمارت فون جدید را دارید و می‌خواهید اطلاعات لازم برای صفحه‌نمایش را به دست بیاورید،‌ در این مقاله وبلاگینا با ما همراه شوید.

– به روز رسانی شماره اول در رابطه با صفحه نمایش‌های Super IPS LCD‌ به مطلب افزوده شد.

-به روز رسانی شماره دوم در رابطه با صفحه نمایش‌های Super PLS LCD به مطلب افزوده شد.

بخش اول: انواع صفحه نمایش

TFT-LCD

TFT-LCD را می‌توان به عنوان پراستفاده‌ترین صفحه نمایش در دستگاه‌های دیجیتالی به حساب آورد. این نوع صفحه نمایش‌ها که اغلب بدون کلمهTFT  و تنها با اسم LCD یاد می‌شوند، متداول‌ترین انتخاب تولید کنندگان دستگاه‌های دیجیتالی‌ هستند. دامنه استفاده از TFT-LCD از مدل‌های ارزان قیمت‌ و با امکانات کم همچون HTC Desire C تا تبلت‌های قدرتمندی همچون Nexus 7 گسترده شده است.

Tft-Lcd-Screen Display.jpg

صفحه نمایش‌های LCD‌ توسط لایه‌ نازک و باریکی از کریستال مایع تولید می‌شوند و برای تولید این صفحه نمایش‌ها دست تولیدکنندگان کاملا باز است. بنابراین صرف نام LCD نمی‌توان به کیفیت واقعی آن پی برد و در واقع هرنوع صفحه نمایش LCD کیفیت یکسانی ندارد.

در گستره دستگاه‌های ارزان قیمت، این صفحه نمایش‌ها از رنگ‌های کدر و دید زاویه‌ای کمتری بهره می‌برند. دید زاویه‌ای کمتر بدین معناست که شما تنها در صورت تماشای صفحه نمایش از زاویه‌ مستقیم می‌توانید اطلاعات را با کیفیت مناسب مشاهده نمایید و در غیر این صورت، نمی‌توانید چیزی از محتویات صفحه نمایش را ببینید.

در طرف دیگر،‌ صفحه نمایش‌های بهتر و البته گران قیمت‌تر خانواده LCD، از روشنایی بالاتر، رنگ‌های واقعی‌تر و وضوح در تمامی زوایا بهره‌مند هستند.

نکته دیگر در رابطه با ال‌سی‌دی‌ها،‌ به الزام وجود یک منبع نور در پشت این صفحه نمایش‌ها مربوط می‌گردد. این موضوع بدین معناست که برای نمایان شدن پیکسل‌ها در صفحه نمایش‌های خانواده LCD، باید منبع نوری در پشت صفحه نمایش قرار داده شود که این موضوع خود باعث می‌شود LCD‌ از ضخامت بیشتری نسبت به صفحه نمایش‌‌های خانواده AMOLED‌ برخوردار باشند.

AMOLED

Active-matrix organic light-emitting diode یا به اختصار AMOLED، به صفحه نمایش هایی گفته می‌شود که از مواد آلی برای نمایش تصاویر با کیفیت بالا و البته مصرف انرژی کم‌تر استفاده می‌کنند.

amoled -Screen Display.jpg

یکی از تفاوت‌های بنیادین این صفحه نمایش‌ها با صفحه نمایش‌های خانواده LCD، عدم نیاز به وجود یک منبع نور در پشت صفحه نمایش‌هاست. این بدین معناست که بر خلاف صفحه نمایش‌های LCD که از منبع نور برای نمایان شدن پیکسل‌ها استفاده می‌کنند،‌ پیکسل‌های این صفحه نمایش خودشان نور تولید می‌کنند. این موضوع مزیت‌هایی همچون عدم ایجاد حجم اضافه به خاطر وجود منبع نور را در اختیار این خانواده می‌گذارد.

البته مزیت‌های این صفحات به همین‌جا ختم نمی‌شود. از جمله دیگر مزیت‌های تولید نور توسط پیکسل‌ها،‌ مصرف بسیار پایین انرژی در حالت سیاه صفحه نمایش است. همچنین وجود رنگ مشکی حقیقی به جای طوسی در هنگام پخش ویدیو،‌از جمله دیگر قابلیت‌های این صفحه نمایش‌ها نسبت به صفحه نمایش خانواده LCD‌ است.

با وجود این مزیت‌ها، هزینه و مشکلات فراوان پروسه تولید، سبب شده است که سهم کمتری از این صفحه نمایش‌ها را در دنیای موبایل شاهد باشیم. نمونه بارز این مسئله هم جایگزینی صفحه نمایش Super-LCD به جای AMOLED در روند تولیدHTC Desire  بود.

نکته دیگری که در رابطه با این خانواده وجود دارد،‌ تفاوت در نحوه چیدمان زیر-پیکسل‌هاست که باعث ایجاد میزان تیزی کمتر نسبت به صفحه نمایش‌های LCD‌ می‌شود. البته شاید برای شما نیز جالب توجه باشد که صفحه نمایش‌های بسیار باکیفیت LCD توانایی تولید طیف رنگ‌های وسیع‌تری را نسبت به AMOLED ها دارند که این موضوع با چشم ما چندان قابل حس نیست.

Super AMOLED

این مدل صفحه نمایش، در واقع همان صفحه نمایشAMOLED  ست که با اضافه شدن برخی قابلیت‌های جدید،‌ خانواده جدیدی را به وجود آورده است. اصلی‌ترین قابلیتی که Super AMOLED را از مدل‌های اولیه AMOLED‌ متفاوت می‌سازد وجود صفحه لمسی خازنی‌ست که در روند تولید به آن افزوده شده است. همچنین مصرف انرژی کمتر و روشنایی بیشتر نیز خود مواردی‌ هستند که باعث ایجاد این خانواده جدید شده‌اند.

Super AMOLED Plus

تکنولوژی Super AMOLED Plus با دومین کهکشانی سری S‌ سامسونگ (Galaxy SII) به بازار جهانی قدم گذاشت. این صفحه نمایش‌ها، علاوه بر قابلیت‌های قبلی،‌ از روش ساماندهی زیرپیکسل‌های جدیدی که به خانواده LCD شباهت داشت استفاده می‌نمایند. این متد جدید، علاوه بر تیزی بیشتر، وضوح بیشتری را در نمایش به کاربران می‌دهد.

Super AMOLED HD

متد جدیدی که توسط سامسونگ وارد دنیای موبایل شد. این نوع صفحه نمایش را می‌توان به‌عنوان صفحه نمایش‌های AMOLED Super در رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل دسته‌بندی نمود.

Screen Display.jpg

نکته جالب در رابطه با این صفحه نمایش، بازگشت دوباره سامسونگ به روش ساماندهی زیر-پیکسل‌ها به همان روش استاندارد AMOLED بود. این اقدام تعجب برانگیز در حالی رخ داد که ساماندهی زیر-پیکسل‌ها در Super AMOLED Plus کیفیت بالاتر و تیزی بیشتری را در صفحه نمایش ایجاد نموده بود. البته سامسونگ دلیل این اقدام را دوام بیشتر این روش نسبت به Super AMOLED Plus اعلام نموده است. این صفحه نمایش‌ها درGalaxy Note  و متاسفانه در Galaxy SIII نیز به کار برده شده‌اند.

Super AMOLED Plus HD

بعد از اقدام سامسونگ در رابطه با صفحه نمایش‌های Super AMOLED HD و تغییر در روش ساماندهی پیکسل‌ها، بار دیگر غول کره‌ای از تولید صفحه نمایشی با رزولوشن HD ولی این دفعه با روش ساماندهی زیر-پیکسل مناسب Super AMOLED Plus که تیزی بیشتری را به صفحه نمایش می‌دهد خبر داد. البته در حال حاضر، هیچ مدلی از این صفحه نمایش در دنیای دیجیتال قدم نگذاشته است،‌ اما شایعاتی از تلاش سامسونگ برای دستیابی به این تکنولوژی وجود دارد.

Retina display

صفحه نمایش های تجاری دیگری که توسط اپل وارد میدان شدند. Retina به صفحه نمایش‌هایی گفته می‌شود که تراکم پیکسل‌ها در آن به قدری زیاد باشد که هیچ چشم غیر مسلحی در فاصله عادی قابل به تشخیص آن‌ها نباشد. به معنای دیگر، صفحه نمایش‌های بدون پیکسل را Reitina می‌گویند.

new-iPad-06-580-100.jpg

میزان دقیق تراکم پیکسل‌ها در صفحه نمایش‌های Reitina با توجه به نوع دستگاه و میزان فاصله نرمال از چشم تغییر می‌کند. برای مثال، iPhone 4S، که اغلب در فاصله نزدیکی به چشم‌ها قرار دارد، ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ دارد، در حالی که در آیپد جدید (New iPad) این مقدار به ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ کاهش پیدا می‌کند. البته، در طرف دیگر ماجرا،‌ به لطف بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش آیپد، این مقدار در فاصله مناسب، وجهه بهتری به این دستگاه می‌بخشد.

Super-LCD

سوپر ال‌سی‌دی نوع به خصوصی از صفحه نمایش‌های LCD-TF‌ است که در بازار تبلیغاتی،‌ به عنوان رقیب صفحه نمایش AMOLED در کیفیت نمایش شناخته می‌شود. این صفحه نمایش‌ها بدون افت کیقیت در نمایش تصاویر، از اغلب تکنولوژی‌های خانواده LCD مصرف انرژی کمتری دارند.

Mobile BRAVIA Engine

برند براویا که مخفف Best Resolution Audio Visual Integrated Architecture است، از مدت‌ها قبل برای تلویزیون‌های این شرکت شناخته می‌شد. بعد از مدت‌ها از آشنایی با این برند در بازار تلویزیون، این تکنولوژی به دنیای موبایل قدم گذاشت. این نوع صفحه نمایش از تعدادی موتور پردازش عکس استفاده می‌کند که برای نمایش تیزتر و با نویز کمتر تصاویر به کار می‌روند. این صفحه نمایش، همچنین در جهت ایجاد کنتراست بیشتر و تولید رنگ‌های طبیعی‌تر قدم بر می‌دارد که این موضوع قابل فعال یا غیر فعال نمودن است.

SonyXperiaS.jpg

این صفحه نمایش‌ها به صورت اختصاصی در محصولات سونی به کار برده می‌شود و از مدل‌های قابل توجه می‌توان به تلفن هوشمند محبوب Xperia S اشاره نمود.

NOVA

گونه دیگری از صفحه نمایش‌های LCD که توسط LG و مدل Optimus Black به دنیای تکنولوژی وارد شد. به گفته LG، این صفحه نمایش‌ها از میزان روشنایی بسیار بالا و مصرف انرژی بسیار پایین بهره‌مند هستند.

به روز‌ رسانی شماره ۱- صفحه نمایش‌های Super IPS LCD

صفحه‌نمایش‌های این خانواده از رنگ‌های حقیقی و در عین حال اشباع شده بهره می‌برند. اصلی‌ترین ویژگی که این صفحه‌نمایش را از دیگر صفحه‌نمایش‌های LCD جدا می‌سازد، زاویه دید بخصوص آن می‌باشد. این خصوصیت در صفحه نمایش‌های Super IPS باعث می‌شود تا در هر زاویه‌ای شاهد رتگ‌های طبیعی و بدون تغییر باشیم. این ویژگی که در دیگر صفحه‌نمایش‌های LCD‌ دیده نمی‌شود باعث می‌شود تا تصویر در زوایای مختلف به صورت کاملا یکسان و بدون افت کیفیت نسبت به دید مستقیم به چشم ما بیاید. از جمله دیگر خواص این صفحه‌نمایش‌ها کنتراست بالا و میزان روشنایی خوب‌ آن‌هاست. 

Super IPS LCD.jpg

از جمله مدل‌های قابل توجهی که از این صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند می‌توان به HTC One X اشاره نمود. 

منبع به روز رسانی شماره ۱:‌ DigitalTigers

 

به روز‌ رسانی شماره ۲- صفحه نمایش‌های Super PLS LCD

 

PLS که مخفف کلمه Plane to line Switching می‌باشد توسط سامسونگ به دنیای تکنولوژی معرفی شد. این صفحه ‌نمایش‌ها از زوایه دید صد در صد بهره می‌برند. این موضوع بدین معناست که شما از هر زاویه‌ای می‌توانید اطلاعات روی صفحه‌نمایش را کاملا مشاهده کنید. همچنین ۱۰ درصد روشنایی بیشتر نسبت به صفحه نمایش‌های نسل اول خانواده IPS که در آیفون ۴ به کار برده شد، کیفیت و وضوح بالا در نور آفتاب و رزولوشن WXGA دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش‌ است. در کنار این قابلیت‌ها، این نوع صفحه نمایش‌ از هزینه تولید ارزان‌تری نسبت به صفحه‌نمایش‌های LCD همرده برخوردار هستند.

منبع به روزرسانی شماره ۲: PhoneArena

 

بخش دوم: آشنایی با رزولوشن‌های موبایل

QVGA (240 x 320)

این رزولوشن در حقیقت، حداقل رزولوشن تلفن‌های هوشمند امروزی محسوب می‌گردد. QVGA مخفف کلمه Quarter Video Graphics Array است و به معنای استفاده از یک چهارم رزولوشنVGA  است. این نوع صفحه نمایش‌ها در مدل‌های ارزان قیمت‌تر به کار می‌رود.

GalaxyY-580-100.jpg

HTC Wildfire و Samsung Galaxy Y از جمله مدل‌هایی هستند که از این صفحه‌نمایش استفاده‌ می‌کنند.

WQVGA

حرف W‌ در ابتدای این صفحه نمایش تنها تفاوت بین این نوع صفحه نمایش با خانواده QVGA محسوب می‌شود. حرفW  در اینجا به معنی Wide  یا پهنای بیشتر است. اگر بخواهیم این موضوع را کاملا روشن کنیم باید بگوییم که هر مدلی که از طول ۲۴۰ و عرض دلخواه بیشتر بهره‌مند باشد از این خانواده به حساب می‌آید. از جمله مدل‌های دارای این رزولوشن می‌توان به SONY Ericson Aino که رزولوشن ۲۴۰×۴۳۲ دارد، اشاره کرد.

HVGA (320 x 480)

نیمه یا نصف مقدار VGA را به صفحه نمایش‌های HVGA می‌گویند. البته HVGA را به رزولوشن های متعددی نسبت می‌دهند اما اغلب رزولوشن‌های این خانواده 320 x 480 پیکسل است که خود گویای نصف میزان  VGAاست. iPhone 3GS و HTC Wildfire S از جمله این مدل‌ها هستند.         

nHD (360 x 640)

808Pureview_01_Press-580-90.jpg

این رزولوشن‌ها معمولا در تلفن‌های هوشمند به کار نمی‌رود. اما مدل‌های محدودی همچون Nokia 808 Pureview و Nokia N97 نیز وجود دارند که از صفحه‌نمایش‌هایی با این رزولوشن استفاده می‌کنند.

WVGA

این صفحه نمایش‌ها به معنای VGA با پهنای بیشتر است و به رزولوشن‌هایی که طول ۴۸۰ پیکسل و عرض بالای ۶۴۰ پیکسل دارند، نسبت داده می‌شود. عمومی‌ترین مقدار رزولوشن در این نوع، 480 x 800 است که در تلفن‌های هوشمند بسیاری دیده می‌شود.

Lumia 900 و  Galaxy SII از جمله این مدل‌ها هستند.

FWVGA (480 x 854)

این رزولوشن به معنای Full Wide VGA است و بر خلاف رزولوشن WVGA، نیازی به تغییر ابعاد و وجود نسبت 16:9 در تولید نیست.

arc-s-press-4-580-100.jpg

از جمله‌ مدل‌هایی که از این رزولوشن استفاده می‌کنند  Sony Ericsson Xperia Arc S ‌است.

qHD (540 x 960)

یک چهارم از رزولوشن کاملا HD‌ را qHD می‌نامند. این رزولوشن‌های بالا با افزایش محبوبیت صفحه‌نمایش‌های بزرگ متدوال شده‌اند و در مدل‌های بسیاری یافت می‌شوند.

HTC Sensation از جمله این مدل‌هاست.

DVGA (640 x 960)

این صفحه نمایش‌ها که دوبرابرVGA  نامیده می‌شوند، به عنوان رزولوشنی بالا در اسمارت فون‌ها شناخته می‌شوند. از جمله مدل‌هایی که دارای رزولوشن DVGA هستند می‌توان به iPhone 4S و iPhone 4 اشاره نمود.

XGA (768 x 1024)

این رزولوشن‌ها که به معنای Extended Graphics Array هستند به صورت بسیار محدود در تلفن‌‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود. از جمله مدل‌های دارای این رزولوشن می‌توان LG Optimus VU اشاره نمود.          

HD (720 x 1280)

اغلب این رزولوشن را با نام 720P مشاهده می‌نماییم. این رزولوشن، در واقع حداقل مقدار برای ارائه کیفیت HD محسوب می‌شود. از جمله مدل‌هایی که از این رزولوشن بهره می‌برند می‌توان به Galaxy S3  و HTC One X  اشاره نمود.

WXGA

این رزولوشن مخفف کلمه Wide Extended Graphics Array و همانطور که از نام آن نیز پیداست، نسخه‌ای با پهنای بیشتر رزولوشن XGA محسوب می‌گردد. در حال حاضر، تنها یک گوشی دارای رزلوشنی با این عدد است.

SamsungGalaxyNote.jpg

همانطور که خودتان نیز حدس زده بودید،‌ تنها مدل محبوب سامسونگ، Galaxy Note رزولوشنی به مقدار بسیار زیاد ۸۰۰×۱۲۸۰ دارد.

کدام صفحه نمایش را انتخاب می‌کنید؟

تا به اینجا، در کنار هم به مرور انواع صفحه نمایش‌ها و انواع رزولوشن‌های موجود در موبایل پرداختیم. اما همچنان شاید انتخاب بین یک صفحه نمایش مناسب با توجه به نیازهای هر فرد امر مشکلی است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که دو مورد زیر را به خاطر داشته باشید.

  • کاربرانی که مهم‌ترین و بیشترین استفاده آن‌ها مربوط به خواندن متون‌، ایمیل و اسناد طولانی یا وبگردی می‌شود:

صفحه نمایش‌هایی که دارای تیزی بیشتری هستند در دراز مدت، در خواندن متن‌های طولانی، وبگردی یا مواردی اینچنینی کارآیی بهتری دارند. برای مثال کاربرانی که مهم‌ترین کار آن‌ها استفاده از متن، ایمیل و … به صورت طولانی مدت است توصیه می‌شود که به جای صفحه نمایش‌های AMOLED، به سمت صفحه نمایش‌های LCD نظری بیندازند. چرا کهLCD  ها به لحاظ شارپ بودن یک سر و گردن بالاتر از AMOLED هستند. البته شاید همه صفحه نمایش‌های LCD‌ از وضوح صفحه‌نمایش‌های AMOLED‌ بهره نبرند، ‌اما اغلب LCD های مدل‌های گران قیمت‌،‌ ضمن شارپ بودن به میزان کافی،‌ کیفیت بالایی را به کاربران ارائه می‌نمایند.

لازم به ذکر است که از خانواده AMOLED، صفحه نمایش‌هایAMOLED Plus  به لحاظ شارپ بودن در وضعیت بسیار خوبی هستند که باعث می‌شود انتخاب مناسبی برای این افراد باشد.

  • کاربرانی که مهم‌ترین استفاده از تلفن هوشمند برای آن‌ها، پخش فیلم، بازی و جلوه‌های تصویری است.

اگر شما در این دسته قرار دارید، ‌پس توصیه می‌شود که از مدل‌های دارای صفحه نمایش‌ AMOLED ‌یا Reitina‌ استفاده کنید. این صفحه نمایش‌ها به علت میزان کنتراست بالاتر،‌ روشنایی بیشتر و کیفیت و وضوح بیشتر نسبت به اغلب LCD ها،‌گزینه مناسبی برای این دسته هستند.