ترفندهایی ساده برای محافظت بیشتر

اگر فریلنسر هستید به این نکات امنیتی توجه کنید

نوشته مرضیه فلاح 23 اسفند 1391

یکی از مزایای پیچیده و در عین حال ارزشمند فریلنسر بودن، آزادی در زمان‌بندی است؛ به خصوص وقتی آنلاین کار می‌کنید. چرا که محتوای دیجیتال را می‌توان از هر نقطه‌ای و با هر کامپیوتری تولید کرد. این بدان معناست که نویسندگان، طراحان و برنامه‌نویسانی که از راه دور کار می‌کنند، پیوسته به سوی ابزار ارتباطی بهتری در حرکت هستند.

featured-image-key-security-lock.jpg

گاهی اوقات این موضوع منجر به ارائه راه‌حل‌های جدید و یا حتی خلق نرم‌افزار توسط شما می‌شود. اما در نهایت بزرگ‌ترین هدف باید امنیت حساب‌های شما و مشتریان‌تان باشد. در این مقاله در وبلاگینا، به بحث درباره ایده‌های امنیتی مناسب فریلنس‌ها می‌پردازیم.

تغییر رمز عبور حساب‌های کاربری

این مسئله می‌تواند چالش بزرگی برای برای آن دسته از فراد باشد که تحمل تغییرات اساسی را ندارند. ممکن است اغلب فراموش کنید رمز عبورتان را هر‌از‌چندگاهی عوض کنید. اما این بهترین دفاع در مقابل چشمان جاسوس و کنجاوی است که به دنبال یافتن رمز عبور ایمیل یا حساب‌های شما درشبکه‌های اجتماعی هستند. به عقیده خیلی‌ها، وب‌سایت‌هایی مثل گوگل یا اپل هدف بزرگ‌تری برای این افراد محسوب می‌شوند.
هردوی این شرکت‌های فناوری و خدمات متنوعی را در قالب یک حساب ارائه می‌کنند. داشتن یک حساب کاربری معروف به این معناست که هکر‌ها می‌توانند با استفاده از نام شما به خدمات زیادی دسترسی پیدا کنند.

iphone-lock-password-screen-updates.jpg

سایت‌های کم اهمیت‌تری هم هستند که باید در آن‌ها رمزعبور حساب‌های خود را ۲ تا ۳ بار در سال تغییر دهید. ساختن یک رمز‌عبور جدید کار خسته‌کننده‌ای است و به خاطر سپردن آن هم کار را سخت‌تر می‌کند. پیشنهاد بهتر این است که رمز عبورتان را پس از هربار تغییر یادداشت کرده و به مدت ۱ تا ۲ هفته روی میز کارتان داشته باشید تا بتوانید آن را به ذهنتان بسپارید؛ البته به شکلی که دیگران متوجه نشوند!

مدیریت حساب‌های مالی

ایده امنیت موبایل در بسیاری موارد مانند یک دروغ است. وقتی بیرون از خانه هستید می‌توانید با تلفن‌هوشمند یا تبلت خود به راحتی به وسیله مودم Wi-Fi بدون‌ رمز دیگران و با استفاده از اتصال‌هایی نظیر 3G به اینترنت وصل شوید.  حتی می‌توانید حساب فیس‌بوک یا توییترتان را هم چک کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم فاکتور‌ها و قبض‌ها را از این طریق پرداخت نکنید.

این هات‌اسپات‌های موبایل هدف خوبی برای کسانی هستند که در جستجوی رمز‌عبور دیگران‌اند و اینکه کسی رمزعبور حساب‌بانکی آنلاین شما را داشته باشد خیلی بدتر از آن است که پسورد فیس‌بوک یا گوگل‌تان به دست کسی بیفتد. این یک قانون کلی را برای خود در نظر بگیرید که وقتی بیرون خانه و اداره‌تان هستید نباید هیچ پرداخت آنلاینی انجام دهید. خانه شما امن‌ترین محل برای پرداخت‌های آنلاین است، پس ارزشش را دارد تا رسیدن به خانه صبر کنید.

پشتیبان‌گیری منظم

نمی‌توان بیان کرد که مدیریت نسخه‌های کپی اطلاعات تا چه اندازه با‌اهمیت است. این اطلاعات می‌تواند شامل فاکتور‌ها، مقالات نوشته‌شده، لیست تماس دیجیتال به همراه سایر اسناد مهم باشد. به‌علاوه نسخه پشتیبان شما ممکن است حاوی کپی مهم‌ترین پروژه‌های گذشته یا جاری مشتریان‌تان هم باشد.

digital-data-backups-hdd-hard-drive.jpg

کپی سایت‌های مورد‌علاقه‌تان، آیتم‌های گرافیکی یا حتی پست‌های وبلاگ‌ها را با هم یک‌جا بگذارید. انواع مختلفی از اطلاعات وجود دارند که فریلنسر‌ها هر ماه با آن‌ها کار می‌کنند اما نکته مهم‌تر این است که هارد‌‌ها با گذشت زمان خراب می‌شوند. این اتفاق درونی اغلب آهسته می‌افتد.

اما حتی اگر شما مرتب هم سلامت درایو‌های‌تان را بررسی کنید، باعث نمی‌شود هاردتان خراب نشود. هیچ راهی برای جلوگیری از سوختن درایو‌ها وجود ندارد، فقط باید اطلاعات را از روی هارد بردارید و به سرعت جایگزینشان کنید. با پشتیبان‌گیری منظم، در صورت از بین رفتن اطلاعات یک درایو، فایل‌های پشتیبان نسخه دومِ فایل‌های اصلی خواهند بود. این نسخه کمک می‌کند که هیچ یک از اطلاعات برای همیشه از بین نروند و بتوان اطلاعات روی درایو‌ها را به سرعت پاک و با اطلاعات جدید جایگزین کرد.

مدیریت زمان

انجام کار‌ها در زمان مقرر به این معناست که مورد هجوم حجم عظیم کار قرار نمی‌گیرید. معنای دیگرش این است که ذهنتان خالی‌تر است و می‌توانید روی کاری که در دست انجام دارید بیشتر تمرکز کنید. برای هر فریلنسری ضروری است که که بتواند در آنِ واحد پروژه‌های مختلفی را بدون مشکل مدیریت کند. توصیه نمی‌کنیم لقمه بزرگتر از دهانتان بردارید، چون این‌ کار در نهایت به استرس غیر‌ضروری منتهی می‌شود. اما اینکه در آن واحد با بیش از دو نفر کار کنید هم کار سختی نیست. این کار نیازمند انگیزه بسیار زیاد و یک فهرست پر از کار‌هایی است که می‌توانید دنبال کنید. در نظر داشته باشید که از خیلی جهات این کار تنها با استفاده از ارتباطات می‌تواند محیط کاری ایمنی بسازد.

شما می‌خواهید به مشتریان‌تان اعتماد کنید و ارتباط کلید این اعتماد است. این ارتباط می‌تواند از طریق ملاقات با افراد، مکالمه تلفنی و یا چت کردن حاصل شود. اگر محتاط باشید و از اینکه چه کسی به شما توجه می‌کند آگاه باشید همه این روش‌ها کاملا موفقیت‌آمیز خواهند بود. حریم خصوصی همیشه خیلی مهم تلقی نمی‌شود، اما این کم‌لطفی بزرگی است.

به‌روز‌رسانی نرم‌افزار‌های مهم

می‌توان گفت هیچ کدام از کارهای‌تان نمی‌توانند کاملا ایمن باشند مگر اینکه کاملا مطمئن باشید که در محل‌ کارتان هیچ‌ گونه نقطه آسیب‌پذیری وجود ندارد. معنی این حرف این نیست که مجبورید حتما آخرین نسخه انتشار یافته ویندوز یا مک را داشته باشید. حتی شاید بهتر باشد همیشه این کار را نکنید زیرا نسخه‌های تازه منتشر شده معمولا خالی از ایراد نیستند. با این حال باید مطمئن باشید که سیستم‌عامل فعلی‌تان کاملا سالم و بدون باگ است.

windows-7-win8-update-software.jpg

برای بعضی از تروجان‌ها و کی‌لاگرها خیلی آسان است که بدون آنکه متوجه شوید وارد سیستم‌تان شوند. این مورد هم مشابه مواردی است که راجع به تلفن‌های هوشمند گفتیم. هم اندروید و هم iOS سیستم‌های عامل جدیدی هستند که تنها ۴ تا ۶ سال است به بازار آمده‌اند.

گذشته از پاک‌سازی کامپیوترتان، به روز نگه‌داشتن وب‌سایت شما هم کار بسیار حائز ‌اهمیتی است. به CMS های آماده مثل ووردپرس، جوملا، دروپال و خیلی سیستم‌های دیگر بیاندیشید. درست است که پس از اتمام پروژه مشتریان، این وظیفه شما نیست که وب‌سایت آنان را پاک‌سازی کنید. اما موقع راه‌اندازی وب‌سایت‌های خودتان، بسیار حیاتی است که اطمینان حاصل کنید آن‌ها از هر گونه نرم‌افزار مخرب و یا امکان دسترسی هکر‌ها به پنل مدیریت مصون هستند.

ممکن است اهمیت این موضوع به اندازه حساب‌هایی که پیش‌تر درموردشان بحث کردیم نباشد. ولی باید به این فکر کنید که اگر کسی به دیتابیس وب‌سایت‌تان دسترسی پیدا کند چه مشکلاتی به بار خواهد‌آورد. اطلاعات روی دیتابیس ممکن است حاوی آدرس‌ایمیل شخصی شما، نام‌های کاربری، اطلاعات تماس و البته رمزعبور‌های کدگذاری‌شده باشد. به روزرسانی وب‌سایت نه زمان زیادی می‌برد و نه کار خیلی سختی است. فقط حواستان باشد که هر دو تا چهار هفته وارد پنل مدیریت وب‌سایت‌تان شوید و نسخه‌های جدید پلاگین‌ها یا فایل‌های اصلی سیستم را که به روز نیستند، دانلود کنید. این کار باعث می‌شود مطمئن شوید وب‌سایت‌تان در مقابل تهدید‌های مخرب حفاظت‌شده و ایمن است.

استدلال‌های نهایی

همیشه افرادی هستند که به دنبال بهره‌برداری از حساب‌های‌تان و به‌دست آوردن اطلاعات آنلاین شما باشند.  این خطر واقعا بزرگی است. با این حال این خطر توسط برنامه‌نویسانی که می‌توانند فایل‌های امنیتی منتشر کنند به طور‌کلی کمتر شده است. اما این بدان معنا نیست که می‌توانیم نسبت به ورود دیتا و اطلاعات حساب‌های آنلاین سهل‌انگار باشیم.

امیدواریم این نظرات و نکته‌ها در طول انجام کار روی پروژه‌های آینده‌تان همراه شما باشند. امنیت معمولا در مقایسه با سایر خصوصیات نادیده گرفته شده و به حدی که باید به آن اهمیت داده نمی‌شود. اما شما می‌توانید تنها با دنبال کردن چند‌ مورد از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، به محیط کاری با‌ ثبات‌تری دست‌یابید. اگر نظر یا پیشنهادی روی این مقاله دارید، آن را با ما در‌ میان بگذارید.