واهمه استیون هاوکینگ از پیشرفت‌های هوش مصنوعی

نوشته سعید چوبانی 03 خرداد 1393

آیا پیشرفت‌های صورت گرفته در هوش‌مصنوعی منجر به سقوط بشر خواهد شد؟

فیزیکدان مشهور، استیون هاوکینگ به تازگی نگرانی‌های شدید خود را نسبت به توسعه هوش‌مصنوعی در جهان ابراز کرده است. او در تازه‌ترین پست وبسایت شخصی‌اش می‌نویسد: 

موفقیت در توسعه هوش‌‌مصنوعی بزرگترین دستاورد بشر در طول تاریخ است. هرچند متاسفانه ممکن است آخرین دستاورد او نیز باشد.

هاوکینگ که بیشترین شهرتش را مدیون کتاب پرفروش خود تاریخچه زمان است، معتقد است که سرعت پیشرفت و نوآوری بشر به قدری زیاد است که از بازتاب کارهای خود غافل شده است. منظور هاوکینگ پیشرفت‌های تکنولوژیک فوق‌العاده‌ای است که در حال حاضر در زمینه هوش‌مصنوعی در حال وقوع هستند. از ماشین‌های هوشمند بدون راننده گرفته تا دستیاران شخصی مانند Google Now.

stephen2.gif

مطمئنن هاوکینگ اشتباه نمی‌کند. استارتاپ‌های هوش‌مصنوعی سرعت رشد بسیار بالایی دارند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی آنها صورت گرفته است. 

گوگل اخیرن شرکت DeepMind را به مبلغ 650 میلیون دلار خریداری کرد. شرکتی که فعالیت اصلی‌اش توسعه الگوریتم‌های یادگیرنده است. اواخر سال قبل نیز گوگل شرکت Boston Dynamics را خریداری کرده بود. 

Noel Sharkey پرفسور روباتیک در مصاحبه‌اش با گاردین تاکید می‌کند: میزان مبلغی که گوگل و دیگر شرکت‌های تجاری بر روی تکنولوژی‌های روباتیک و هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند به قدری است که در نهایت این تکنولوژی‌ها را وارد دنیای تجاری و زندگی روزانه مردم خواهد کرد. 

ولی مگر این سطح از خلاقیت‌ و توسعه این تکنولوژی‌ها چه مشکلی دارد؟

ترس اصلی هاوکینگ همان ترس همیشگی است که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌ایم. مطمئنن در کوتاه مدت این ما هستیم که کنترل هوش‌مصنوعی را در دست خواهیم داشت ولی در یک بازه بزرگ‌تر از زمان کنترل سیستم‌های خبره و هوشمند کار سختی خواهد بود و در بهترین شرایط وابستگی شدیدی بین بقای ما و آنها بوجود خواهد آمد. 

Architect.jpg

طبق نتایج یک تحقیق در دانشگاه Oxford طی دو دهه‌ی آینده ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها شغل خود را به دلیل جایگزینی آنها با روبات‌ها از دست خواهند داد. 

هاوکینگ به شدت توصیه می‌کند که قبل از ساخت یک چیز به اثرات آن در آینده فکر کنیم. مهم نیست که یک کارآفرین هستید و یا یک نظریه‌پرداز در علم فیزیک، زمانی که موضوع هوش‌مصنوعی مطرح می‌شود همه ما باید از خود بپرسیم که چگونه می‌توانیم با کمترین میزان ضرر بیشترین استفاده را از این سیستم‌ها داشته باشیم.